Jump to content

Raymarine A65, viser for lav fart. Software?

Den9s

Recommended Posts

Har en Raymarine A65 installert i båten (Yamarin 76 DC)

Skal ikke disse være nøyaktig på fart?

Når den integrerte knopmåleren på båten viser 8knop, så viser plotteren 2,3knop?

Kan dette ha med softwaren å gjøre?

Føler ikke jeg kan stole på noen av dataene plotteren oppgir, verken temp,knop,dybde eller lading... :confused:

Noen som vet ??

Når den integrerte knopmåleren på båten viser 8knop, så viser plotteren 2,3knop?

Er det 8 knop eller 2,3 knop som er nærmest reell fart?

Det plotteren viser, er det SOG (gps) eller LOG (paddelhjul fra hekksvinger)?

Er det paddelhjul er disse ofte vedig unøyaktige i lave hastigheter pga turbulens rundt akterspeilet.

GPS farten (SOG) er den som normalt er mest nøyaktig. Du kan velge hvilke visninger du vil ha på skjermen i menyen...

Knopmåleren på båten, er den på vanntrykk fra motor eller eget paddelhjul?

Mvh. SAP

8knop er nærmest i reell fart, trodde den målte kun gjennom gps, men mulig den står på feil innstilling som du sier sap_2000.

knopmåleren på båten tror jeg går på vanntrykk fra motor (yamaha F250hk m/ elektroniske instrumenter).

Skal skjekke hva plotteren er innstilt på før jeg prøver å resette. Takk for svar! :cheers:

Edit : Ser i følge bruksanvisningen at det står :

Speed : Reading from transducer`s paddelwheel. Note that this is not SOG, which accounts for current, wind or other sea conditions.

Vil det dermed si at knop blir KUN målt gjennom paddelhjulet og at det ikke kan endres til SOG (Speed over ground) ?

:crazy:

Jeg har A60 med ekkoloddenhet. Jeg får SOG fra den innebygde gps`n for min hekkgiver(ekkolodd/paddlehjul) sitter innvendig montert og da blir det ikke så mye fart på padlehjulet. Jeg ser at det stå i bruksanvisningen at den henter hastighet fra padlehjulet, men slik funker det ikke i virkeligheten for meg. Eller så må jeg si at denne enheten jeg kjøpte er et av de dårligste elektronikkkjøpene jeg har gjort. Jeg savner min gamle Garminplotter 176 c fra 2002 selv om den hadde skjerm som nesten var umulig å se i sol. På A60 kan jeg ikke se hvor lang tid det er til slutten av en rute. Jeg får bare tid til neste waypoint osv. Det er så få muligheter til å gjøre instillinger og det er så utrolig treigt når man zoomer. Jeg ga "bare" 10000 for hele pakken med kart på tilbud. Det er helt utrolig at denne pakken ble solgt for 20 000 i 2007. 2000 hadde vært en mer passende pris. Det eneste positive jeg kan si om pakken er at det matcher mine andre instrumenter som er Raymarine.

Jeg har brukt A65, og og du velger fritt i menyen hvilke visninger du vil ha fremme. Jeg har valgt: SOG, dybde, vanntemp, kurs på min.

SPEED var ubrukelig hos meg også, så jeg fjernet den og aktiverte SOG isteden.

Det Yamaha instrumentet ditt viser, er vanntrykk fra undervannshuset på motoren. Yamaha LAN instrumentene kan kobles til plotteren din via NMEA 0183 kabelen ut fra plotteren. Da får du GPS fart i Yamaha instrumentet når plotteren er på, og vanntrykkfart når den er av. I tilleg kan den også vise dybdee, trip, vanntemp osv.

Jeg gjorde dette på en 2008 Yamaha F150 og en A65 plotter. Virker fint :wink:

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...