MB Keila Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Meget fornuftig forslag, i dette tilfele ville vi kune oppnåd kontakt på under ett halvt minutt, men om det hadde gitt båten større plass til å manøvrere på - neppe, og situasjonen hadde vært den samme for de ombord. "vi"? Var det du? Sitér dette innlegget Link to post
MB Keila Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Uansett: Hvis man får stopp midt i leia, kan det være greit for større båter å vite det. Da vet de ihvertfall at man ligger i ro. Telefon 120 dersom man ikke har VHF. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Så hva gjør man? Her var det et lite fartøy med motorstopp, og et stort fartøy som, etter det vi blir fortalt, ikke hadde noen mulighet for å stoppe eller slakke på farten. Temmelig fastlåst situasjon. Hva er løsningen? Pålegge store fartøy å gå med vaktfartøy? Tømme fjorden for småbåter? Flytte all trafikk med store skip ut av fjorden? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 "vi"? Var det du? Nei, ikke i båten, og heller ikke i båten i mot, men derimot så sitter jeg på LGT Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
MB Keila Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Så hva gjør man? Her var det et lite fartøy med motorstopp, og et stort fartøy som, etter det vi blir fortalt, ikke hadde noen mulighet for å stoppe eller slakke på farten. Temmelig fastlåst situasjon. Hva er løsningen? Pålegge store fartøy å gå med vaktfartøy? Tømme fjorden for småbåter? Flytte all trafikk med store skip ut av fjorden? Han svingte unna og unngikk kollisjon. Hva annet er det å gjøre? Jeg så filmen, og syntes alt virker overdrevent. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 (redigert) Her var det et lite fartøy med motorstopp, og et stort fartøy som, etter det vi blir fortalt, ikke hadde noen mulighet for å stoppe eller slakke på farten. Hva er løsningen? Pålegge store fartøy å gå med vaktfartøy? Tømme fjorden for småbåter? Flytte all trafikk med store skip ut av fjorden? Det er nok ikke mye man får gjort med slike situasjoner. Velger man å ferdes i skipsleder med lystbåter, må man nok leve med en viss risiko for motorstopp og andre tekniske problemer slik at man i verste fall kan bli pårent av større skip som ikke har mulighet for å stoppe, bakke opp og/eller styre unna grunnet tilgjengelig farvannsdybde i forhold til skipets dypgående, fartøyets manøvreringsevne, farvannets bredde osv. Og motorstopp kan man få uten at man trenger å gå tom for drivstoff. Et alternativ som kan være mulig flere steder langs kysten av Norge, er å etablere flere trafikkseperasjonssystemer og hvor fritidsfartøy da kan benytte tilhørende kysttrafikksoner istedet for ledene i trafikkseparasjonssystemet. Men det er heller ingen garanti for nækontakt med større skip ettersom lystfartøy kan drive inne i ledene i trafikkseparasjonssystemet om de har tekniske problemer. Og i Oslofjorden "svirrer" fritidsbåter rundt i ledene i trafikkseparasjonssystmet og hindrer eller vanskeliggjør flere ganger sikker gjennomfart for skip som følger en led i dette trafikkseparasjonssystemet, selv om disse fritdsbåtene da handler i strid med regel 10(j), men også regel 9(b) og 44, og heller ikke begrenset til disse. Regel 10. Trafikkseparasjonssystemer (j) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre den sikre gjennomfart for et maskindrevet fartøy som følger en seilingslei. Regel 9. Trange farvann (b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp. Regel 44. Ansvar mellom fartøy Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. Så det finnes allerede regelverk på plass som kan hindre nærsituasjoner og kollisjoner mellom lystfartøy og større skip, kanskje med unntak av motorstopp og andre tekniske problemer, men mitt inntrykk er at altfor få respekterer disse reglene eller i det hele tatt tilkjennegir at de er kjent med dem. Redigert 13.Juni.2010 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Uansett: Hvis man får stopp midt i leia, kan det være greit for større båter å vite det. Da vet de ihvertfall at man ligger i ro. Telefon 120 dersom man ikke har VHF. Helt enig. Får man varslet Tjøme radio eller Oslo/Hoten VTS vil disse vite hvilke skip som er på utgående eller inngående og kan adressere disse direkte. Problem er jo ofta at enkelte ikke vet hvor de er. Ikke har de hørt om uttrykket skipslei og heller ikke sepparasjonslinjer. Ikke har de kart osv. Ikke vet de heller hva 120 er. Men et tidlig varsel ville jo gjøre situasjonen lettere. Dessuten er det vel også norsk los ombord? Selv om disse har en lei tendens til å sovne på disse trakter Sitér dette innlegget Link to post
MB Keila Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Problem er jo ofta at enkelte ikke vet hvor de er. Ikke har de hørt om uttrykket skipslei og heller ikke sepparasjonslinjer. Ikke har de kart osv. Ikke vet de heller hva 120 er. De som er interessert i å vite, finner ofte gode svar her på forumet eller ved å spørre seg frem hos de som vet. De som ikke er interessert, er det vanskelig med. Ihvertfall ikke hvis de er født før 1980. PS. Gjør oppmerksom på at dette ikke har med den aktuelle episoden å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Har også dett videoen som er ganswke sterkt innzoomet. Da blir alt dratt mer sammen og det man ser er langtfra virkeligheten. Allikevel var nok situasjonen alvorlig nok for de ombord i sjarjken. En Pan Pan-melding mot omliggende fartøy og Tjøme Radio er nok det eneste riktige. En skøyte på den størrelsen som er vist på videoen har sikkert VHF montert ombord. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
rogeri Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Målet i slike situasjoner må være å få hjelp til å komme seg snarest mulig bort fra slike trange og trafikkerte farvann! Sitér dette innlegget Link to post
Aldebaran Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Store deler av situasjonen kunne vært unngått om båtfører hadde satt seg inn i forholdene på stedet og fulgt leden som er tilrettelagt for fritidsbåter på vestsiden av Håøya. Informasjonen finnes blant annet på sidene til Oslo Havn. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 22.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 Båtfolket har visst ikke lært i år heller http://www.nrk.no/sorlandet/langer-ut-mot-uvettig-kjoring-1.11143787 Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 (redigert) Med fenderne ute så skulle vel det gå greit? Redigert 22.Juli.2013 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.