Jump to content

Nesten-ulykke i Drøbaksundet

S/Y MAMOSA

Recommended Posts

Misunner heller ikke kapteinen på cruiseskipet...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Er det en registrert fiskebåt, har den VHF. Forøvrig viser vel dette rimelig klart at det å ha VHF ombord ikke kan undervurderes, sjøl om man "bare" beveger seg i Oslofjorden.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Lurer på om skipperen på skøyta var nede i maskinen og prøvde å få den i gang, eller om han sto og bivånet det store skipet som kommer nærmere og nærmere? :nonod: Hadde jeg fått motorstopp i det området, så ville jeg kalt opp Tjøme radio eller redingsselskapet for assistanse. Ikke dumt med AIS ombord heller, så en kan følge med skipstrafikken i trange farvann. :yesnod:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Så fløytinga var nok mest en refleksbevegelse.

Reflekterer sannsynligvis godt sjømannskap.

Synes at jeg, ved å høre godt etter, hører to lange og to korte, som i tilfelle betyr «Jeg akter å gå forbi på Deres babord side».

Hvilket er en av de godkjente signalmetodene.

Men jeg har jo oppfattet at slike signal her ofte blir karakterisert som «brøyting».

Vinkelen gjør det vanskelig å bedømme avstanden, men som påpekt av Sjøtunga så har baugbølgen ennå et stykke igjen før den når skøyta, den var sikkert flere titalls meter unna.

Hvilket sikkert også var losens bedømmelse siden farten synes konstant.

:yesnod:

Mvh

Kaldfisk

Er det en registrert fiskebåt, har den VHF. Forøvrig viser vel dette rimelig klart at det å ha VHF ombord ikke kan undervurderes, sjøl om man "bare" beveger seg i Oslofjorden.

Den var ikke registrert som fiskebåt, og tror ikke den er det nå heller

Det er montert en god gammel Sailor vhf i båten.

Dette er en eldre Losskøyte, kjenner tidligere eier.

Redigert av M/S Bastard (see edit history)

Hva kan årsaken til motorstoppen være mon tro?

– Vi er fire kamerater som kjøpte denne båten for noen måneder siden. Den har en stor dieseltank foran i bauen og en dagtank i motorrommet. Med den er det nok drivstoff til å putre rundt i ca tre timer, sier mannen som ønsker å være anonym.

Men denne dagen var det mye vind og sjø i mot og de to kameratene som hadde kjørt ut fra Byggdøy endte med å kjøre i et høyere turtall enn antatt, og båten fikk en brå stopp.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Å stoppe en slik koloss som kommer fossende frem på noen hundre meter er helt sjanseløst.

Nei ikke bare bare å stoppe skip av slik størrelse.

Med diesel elektrisk fremdrift og det å kjøre ned å redusere farten til manøver mode (rundt 10 knop) så snakker vi distanse i nautiske mil.

Dette er av egen erfaring med lik type fartøy på 93000 brutto tonn, så i langt de fleste tilfeller er en unnamanøver det baste alternativet.

Men denne dagen var det mye vind og sjø i mot og de to kameratene som hadde kjørt ut fra Byggdøy

I mye vind er det også lite ideelt å redusere farten så veldig mye på fartøy av denne størrelse i trange farvann med tanke på vindfang.

MSC Orchestra er 89600 brutto tonn og 293.83 meter lang, ikke akkurat noe særlig å ligge å fin manøvrere i trange farvann med vind så tror nok en unna manøver her var det beste alternativet.

Redigert av Zenit (see edit history)

I mye vind er det også lite ideelt å redusere farten så veldig mye på fartøy av denne størrelse i trange farvann med tanke på vindfang.

Jeg skal frastå å mene så mye om det, men har vært ombord på noen cruiseskip senere år bl.a. Celebrity Solstice som er enda en del større, 128.000 grt, og hun spinner rundt sin egen akse som ingenting og går til/fra kai i trange havner uten hjelp av slepebåter. Ganske imponerende og fascinerende å være med på. Forøvrig så var poenget mitt at det kan se ut som "noen" slapp opp for drivstoff i trangt farvann med stor trafikk (?), og hvis det er tilfelle så er det litt "uheldig" for å si det forsiktig.

Uff ja, han måtte nok gjøre flere vanskelige valg underveis.

Har nok ikke vært så veldig mange vanskelige valg å ta her.

Er man Kaptein på et slikt skip så kjenner en også skipet og dets begrensninger, defor vet han også umiddelbart hvilke muligheter han har, fokuserer på disse og handler utfra der.

I dette tilfellet var det ikke så mange alternativer utenom å styre unna (ingen andre alternativer mener altså jeg) og derfor var nok valget ganske enkelt og ta.

Jeg skal frastå å mene så mye om det, men har vært ombord på noen cruiseskip senere år bl.a. Celebrity Solstice som er enda en del større, 128.000 grt, og hun spinner rundt sin egen akse som ingenting og går til/fra kai i trange havner uten hjelp av slepebåter.

Og jeg har jobbet på slike båter.

Nettopp det at hun spinner så lett rundt sin egen akse skyldes nok at hun son nyere cruisebåter flest er utstyrt med podder akter. Da må men også ta i betraktning at å vri disse 180 grader kan ta i overkant av 20 sekunder, selve om alle styrepumper går.

Da må men også ta i betraktning at å vri disse 180 grader kan ta i overkant av 20 sekunder, selve om alle styrepumper går.

Jeg har ikke på noen måte ment å hevde at skipet har gjort noen feil eller at man skulle kunne forvente at hun skulle prøve å slå en piruett i Drøbaksundet med et større antall tusen passasjerer og mannskap ombord og verdier for noen milliarder å ivareta!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...