S/Y MAMOSA Startet 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2010 Nesten-ulykke i Drøbaksundet Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 En utrolig spektakulær video, misunner ikke de som satt i den båten og ventet på cruiseskipet Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SveinHa Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Misunner heller ikke kapteinen på cruiseskipet... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
hifo Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Da er det bare å helle neppå det man har av sterk drikke mens man venter på smellet.. Utrolig stort cruiseskip også.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SF Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 (redigert) Misunner heller ikke kapteinen på cruiseskipet... Uff ja, han måtte nok gjøre flere vanskelige valg underveis. Som det kommenteres på videoen så gikk han farlig nær lykta for å unngå kolisjon. Redigert 11.Juni.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Junke Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Hva mener dere hadde vert det rette for denne skjøyten å gjøre, i det den får motorstopp på dette stedet? Her er jo rimlig mye trafikk. Skulle han sendt ut en PAN PAN melding? (forutsetter at en slik båt har VHF ombord) Dette er nok en vanskelig situasjon for begge parter. Cruise båten trenger jo noen meter å stoppe på! Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Å fy f.... Hadde nok gjort i buksa der ja. Nei hva skal man gjøre dersom man ikke har VHF? Veive med armene i håp om å bli sett?Forsøke å ringe Kystradion? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
REM Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Er det en registrert fiskebåt, har den VHF. Forøvrig viser vel dette rimelig klart at det å ha VHF ombord ikke kan undervurderes, sjøl om man "bare" beveger seg i Oslofjorden. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bartesam Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Lurer på om skipperen på skøyta var nede i maskinen og prøvde å få den i gang, eller om han sto og bivånet det store skipet som kommer nærmere og nærmere? Hadde jeg fått motorstopp i det området, så ville jeg kalt opp Tjøme radio eller redingsselskapet for assistanse. Ikke dumt med AIS ombord heller, så en kan følge med skipstrafikken i trange farvann. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Mulligan Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 For å trippe litt forsiktig omkring i salaten. Hva var avstanden når skøyta var tvers av baugen? Eller hekken? 10-20-30 meter? Cruisebåten så jo skøyta på rimelig lang avstand så vidt jeg kan se. Det var ingeen tegn til at de satte ned farten. Så fløytinga var nok mest en refleksbevegelse. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Så vidt jeg kan se så har ikke fronten på baugbølgen fra cruisskipet på langt nær nådd fram til skøyta i det hekken på cruiseskipet passerer, så noe klaring må det da ha vært. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Hansi Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Uansett slik er slik, det gikk bra denne gangen også. Å stoppe en slik koloss som kommer fossende frem på noen hundre meter er helt sjanseløst. Når en ferdes midt i skipsleia er som andre nevner riktig kommunikasjon viktig. Nytter ikke å fomle med en mobil da. Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Så fløytinga var nok mest en refleksbevegelse. Reflekterer sannsynligvis godt sjømannskap. Synes at jeg, ved å høre godt etter, hører to lange og to korte, som i tilfelle betyr «Jeg akter å gå forbi på Deres babord side». Hvilket er en av de godkjente signalmetodene. Men jeg har jo oppfattet at slike signal her ofte blir karakterisert som «brøyting». Vinkelen gjør det vanskelig å bedømme avstanden, men som påpekt av Sjøtunga så har baugbølgen ennå et stykke igjen før den når skøyta, den var sikkert flere titalls meter unna. Hvilket sikkert også var losens bedømmelse siden farten synes konstant. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Worry II Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Forsiden av nrk.no nå: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7163985 Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 (redigert) Er det en registrert fiskebåt, har den VHF. Forøvrig viser vel dette rimelig klart at det å ha VHF ombord ikke kan undervurderes, sjøl om man "bare" beveger seg i Oslofjorden. Den var ikke registrert som fiskebåt, og tror ikke den er det nå heller Det er montert en god gammel Sailor vhf i båten. Dette er en eldre Losskøyte, kjenner tidligere eier. Redigert 11.Juni.2010 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 sånn for ordens skyld, når det først ble nevnt signalet for " jeg akter å gå forbi på babord side". Hva er signalet for " jeg akter å gå forbi på styrbord side" ? :) Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 To lange og ett kort støt i fløyta Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Hva kan årsaken til motorstoppen være mon tro? – Vi er fire kamerater som kjøpte denne båten for noen måneder siden. Den har en stor dieseltank foran i bauen og en dagtank i motorrommet. Med den er det nok drivstoff til å putre rundt i ca tre timer, sier mannen som ønsker å være anonym. Men denne dagen var det mye vind og sjø i mot og de to kameratene som hadde kjørt ut fra Byggdøy endte med å kjøre i et høyere turtall enn antatt, og båten fikk en brå stopp. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Zenit Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 (redigert) Å stoppe en slik koloss som kommer fossende frem på noen hundre meter er helt sjanseløst. Nei ikke bare bare å stoppe skip av slik størrelse. Med diesel elektrisk fremdrift og det å kjøre ned å redusere farten til manøver mode (rundt 10 knop) så snakker vi distanse i nautiske mil. Dette er av egen erfaring med lik type fartøy på 93000 brutto tonn, så i langt de fleste tilfeller er en unnamanøver det baste alternativet. Men denne dagen var det mye vind og sjø i mot og de to kameratene som hadde kjørt ut fra Byggdøy I mye vind er det også lite ideelt å redusere farten så veldig mye på fartøy av denne størrelse i trange farvann med tanke på vindfang. MSC Orchestra er 89600 brutto tonn og 293.83 meter lang, ikke akkurat noe særlig å ligge å fin manøvrere i trange farvann med vind så tror nok en unna manøver her var det beste alternativet. Redigert 11.Juni.2010 av Zenit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Syns jo det er en litt "dum" utalelse.... man bør ha såpass med drivstoff at man kan takle uforutsette ting, flaut må det være og gå tom mitt i skips leia.. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 I mye vind er det også lite ideelt å redusere farten så veldig mye på fartøy av denne størrelse i trange farvann med tanke på vindfang. Jeg skal frastå å mene så mye om det, men har vært ombord på noen cruiseskip senere år bl.a. Celebrity Solstice som er enda en del større, 128.000 grt, og hun spinner rundt sin egen akse som ingenting og går til/fra kai i trange havner uten hjelp av slepebåter. Ganske imponerende og fascinerende å være med på. Forøvrig så var poenget mitt at det kan se ut som "noen" slapp opp for drivstoff i trangt farvann med stor trafikk (?), og hvis det er tilfelle så er det litt "uheldig" for å si det forsiktig. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Zenit Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 (redigert) Uff ja, han måtte nok gjøre flere vanskelige valg underveis. Har nok ikke vært så veldig mange vanskelige valg å ta her. Er man Kaptein på et slikt skip så kjenner en også skipet og dets begrensninger, defor vet han også umiddelbart hvilke muligheter han har, fokuserer på disse og handler utfra der. I dette tilfellet var det ikke så mange alternativer utenom å styre unna (ingen andre alternativer mener altså jeg) og derfor var nok valget ganske enkelt og ta. Redigert 11.Juni.2010 av Zenit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 (redigert) Jeg skal frastå å mene så mye om det, men har vært ombord på noen cruiseskip senere år bl.a. Celebrity Solstice som er enda en del større, 128.000 grt, og hun spinner rundt sin egen akse som ingenting og går til/fra kai i trange havner uten hjelp av slepebåter. Og jeg har jobbet på slike båter. Nettopp det at hun spinner så lett rundt sin egen akse skyldes nok at hun son nyere cruisebåter flest er utstyrt med podder akter. Da må men også ta i betraktning at å vri disse 180 grader kan ta i overkant av 20 sekunder, selve om alle styrepumper går. Redigert 11.Juni.2010 av Zenit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 I følge Nettavisen så hadde de VHS ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Da må men også ta i betraktning at å vri disse 180 grader kan ta i overkant av 20 sekunder, selve om alle styrepumper går. Jeg har ikke på noen måte ment å hevde at skipet har gjort noen feil eller at man skulle kunne forvente at hun skulle prøve å slå en piruett i Drøbaksundet med et større antall tusen passasjerer og mannskap ombord og verdier for noen milliarder å ivareta! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.