Jump to content

Nesten-ulykke i Drøbaksundet


S/Y MAMOSA

Recommended Posts

...så hadde de VHS ombord.

 

 

Noen bra filmer da? :giggle:

 

 

Edit; sen, men sånn går det nar man sitter med verdens tregeste linje og henter kaffe samtidig...

Redigert av ahamm (see edit history)

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke på noen måte ment å hevde at skipet har gjort noen feil eller at man skulle kunne forvente at hun skulle prøve å slå en piruett i Drøbaksundet

 

Er med på hva du mener.

Men det er ikke så enkelt. For å kunne ta den piruetten må skipet ha liten eller ingen fart og være i manøver mode.

Her var det nok ikke tid til å dra tilstrekkelig av på farten til å kunne utføre en slik "piruett"

Hadde de utført en piruett uten å vært i manøver mode hadde de nok mest sannsynlig fått god kontakt med knausene i nærområdet.

Uten å være i manøver mode kan ikke poddene snus 360 grader, men maks 35 grader til styrbord/babord og vil dermed kun fungere på samme måte som et ror.

 

Det jeg mener å si er at distansen er for kort til å oppnå lav nok fart til å gå over til manøver mode og plassen er for smal til å utføre en 180 eller for den del en 360 graders turn uten å være i manøver mode.

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilken fart gjør de i området der?

Vil de ikke gå i manøverfart der inne?

Hvor lang tid tar det å gå ut av programmet vanligvis med diesel elektrisk? 15 min?

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Ser det har vært litt spekulasjoner ang Horten VTS her. Men akkurat der denne skøyta la å drev skal være en blindsone på radaren som står rett over. Husker dette fra da det ble sprengt der med Vestbor. Da så nemlig ikke Horten den på radaren :smiley:

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Er med på hva du mener.

Men det er ikke så enkelt. For å kunne ta den piruetten må skipet ha liten eller ingen fart og være i manøver mode.

 

Jeg lurer egentlig på om du legger merke til at ordet "ikke" er en del av de setninger du siterer meg på - jeg har ikke ment....? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Litt etterpåklokskap synes jeg at vi kan unne oss :wink:

 

synes egentlig det er litt rart at cruise båten ikke tar action før. De har vel radar med ARPA og bør kunne se om ekkoet beveger seg eller ikke. De bør kunne observere hva som skjer. Kan jo hende at de på cruise skipet ikke oppfattet det hele som en kritisk situasjon. Noen som har sett noen uttalelser fra de? Er det noen som vet om det finnes noe lydbåndopptak fra Horten VTS som gir info? (de tar opp både radar og lyd og kan spole tilbake)

 

Og en refleksjon til - om jeg hadde vært i fiskebåten. I en slik situasjon hadde jeg brukt alle tigjengelige midler for å varlse. Mobiltelefon til 120 eller 112. Tjøme Radio sitter i samme rom som Horten VTS. Også hadde jeg nok sterkt vurdert å sende oppe en nødrakett eller lignende for å fortelle omgivelsene at vi har problemer. Heller føre var enn etter snar i en slik situasjon. Så fikk jeg heller ta kjefte for å ha sendt opp et bluss litt for tidlig.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes at jeg, ved å høre godt etter, hører to lange og to korte, som i tilfelle betyr «Jeg akter å gå forbi på Deres babord side».

Hvilket er en av de godkjente signalmetodene.

 

Jeg oppfatter bare to lange støt i fløyten fra cruiseskipet med etterfølgende gjenklang. Om fartøyet likevel ga to lange støt etterfulgt av to korte, slik du antyder, ville det uansett ikke vært riktig lydsignal under de gitte omstendigheter. For at skipet skal kunne gi nettopp to lange støt fulgt av to korte støt for å tilkjennegi at det ønsker å gå forbi på babord side, må det være innhentende. Og cruiseskipet er i dette tilfellet ifølge mine observasjoner ikke innhentende, ref. regel 13(b) som sier hvilke kriterier som må være oppfylt for at et fartøy skal regnes som innhentende:

 

Regel 13. Innhenting

(b) Et fartøy skal regnes som et innhentende fartøy når det haler inn på et annet fartøy, såfremt det kommer opp fra en retning som er mer enn 22,5 grader aktenfor tvers i forhold til det andre fartøy, det vil si at det om natten vil være i stand til å se bare akterlanternen til det andre fartøyet, men ingen av dets sidelanterner.

 

Cruiseskipet skulle strengt tatt istedet gitt minst fem korte støt i fløyten raskt etter hverandre for å tilkjennegi at det ikke forstår det andre fartøyets manøver eller hva det akter å gjøre eller er i tvil om det tar tilstrekkelige forholdsregler for å unngå sammenstøt, ref. regel 34(d):

 

Regel 34. Manøver- og varselsignaler

(d) Når to fartøy i sikte av hverandre nærmer seg hverandre og av en eller annen grunn ett av dem ikke kan forstå det andre fartøyets manøver eller hva det akter å gjøre eller er i tvil om det andre tar tilstrekkelige forholdsregler til å unngå sammenstøt, skal det fartøyet som er i tvil, øyeblikkelig tilkjennegi slik tvil ved å gi minst fem korte støt med fløyten raskt etter hverandre. Et slikt signal kan suppleres med et lyssignal som består av minst fem korte blink raskt etter hverandre

Link to post
Share on other sites

Er forsåvidt enig i at oppmerksomhetssignalet etter boken kunne vært det mest korrekte.

Men:

Siden skøyten ikke syntes å ha manøvreringsmuligheter eller signaleringsutstyr av noen art ville det kanskje ikke gjøre store nytten.

Derimot kunne kanskje «passeringssignalet» - om det var det som ble gitt - gi en antydning om at vedkommende ville passere, dvs. var oppmerksom og ikke hadde til hensikt å kjøre ham i senk.

En profesjonell navigatør vil nok gå ut fra at signalene er allment kjent . . . . det kan like gjerne ha vært et snartenkt menneske på broen.

:smiley:

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Nei hva skal man gjøre dersom man ikke har VHF? Veive med armene i håp om å bli sett?Forsøke å ringe Kystradion?

Anskaffe VHF og lære og bruke den. Men om det kniper, ringe telefonnr. 120 slik at kystradiostasjonen kan anrope skipet som kommer imot. Det siste forutsetter at man har tiden på sin side.

Redigert av Anna Nym (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja her kunne VHF`n min vært et nyttig hjelpemiddel..Men uten "lappen" så blir man idiotforklart her på forumet hvis man anskaffer seg det..Det er i slike situasjoner jeg kommer til å bruke vhf . Man trenger ikke lappen for å berge livet.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

(de tar opp både radar og lyd og kan spole tilbake)

 

Det blir kjørt tracking på alt sammen men båten lå i en blindsone for radaren. Fordi den lå rett nedenfor. M

Men noe jeg også kan se på den videoen at Msc Orcestra kunne passert den gamle loskøyta på vestsiden. Men det fyret som står der skal være på 14 meter så vann nok var det

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

AIS tracket regner jeg med at de har på cruise båten. Rart at det er blindsoner på radaren til VTS.

 

Jeg funderte også over at de kunne ha gått på andre siden Men det avhenger av hva vi ikke ser lenger frem på vestsiden av skøyta.

 

Var dette i det østre løpet ? Jeg trodde det normalt ble brukt til inngående trafikk.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer egentlig på om du legger merke til at ordet "ikke" er en del av de setninger du siterer meg på

 

Joda, og ikke meningen å kritisere hverken noe eller noen. Peace mann.

Men heller bare prøve i forklare litt om hvordan ting fungere på slike store skip.

Virker som om altfor mange tror det bare er å redusere farten og/eller styre unna og at slike manøvrer er gjort i løpet av sekunder. Slik er det desverre ikke, store fartøy trenger lang tid på å redusere farten og god plass til å styre unna.

Eneste en kan være sikker på er at de på broen gjør det de kan so godt og sikkert de kan for ikke å skade noe eller noen.

 

I det rederiet jeg reiste hadde vi Stående Ordre om minimun CPA på 1 nautisk uansett størrelse på fartøy i åpen sjø.

I trange farvann skulle CPA være så stor som mulig under de rådende forhold.

 

I trange farvann trenger store skip å utnytte den plassen de har til rådighet, de skal trossalt navigere sikkert de også.

Link to post
Share on other sites

Jeg var en tur på vannet med en ex VLCC skipper for et par uker siden. Han sa at stopplengden der var 26 nm om de bare slo i fri. Om de bakket for fullt var stopplengden 4 nm.

 

Svingradiusen var uendelig som han kalte det :smiley:

 

Gikk de for fort til kai - dvs skøvet sidelengs av taubåter - så knuste de kaiene

 

En VLCC er de største tankskipene. I ene tanken sa han at man fikk plass til Oslo Rådhus uten tårn. bare for å sette ting i litt perspektiv :smieley:

Link to post
Share on other sites

På større fartøy er å redusere farten nesten ikke et tema siden det tar så lang tid.

Her er det viktig at vakthavende officer er våken og klarer å lese trafikk bildet og unngå å sette seg selv i kinkige situasjoner og heller navigere på en slik måte at en alltid har en utvei.

Defansiv navigering kalles det

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, og ikke meningen å kritisere hverken noe eller noen. Peace mann.

Men heller bare prøve i forklare litt om hvordan ting fungere på slike store skip.

 

Tok det ikke som noen personlig kritikk, så hårsår er jeg ikke, men lot med vilje være å hevde at jeg visste så mye om dette (selv om jeg vet litt) for da blir man fort "høvlet ned" og sånt kan man jo ikke utsette seg selv for?

 

VLCC - very large crude carrier

ULCC - ultra large crude carrier

 

Sammenligningen mellom en VLCC/ULCC og et cruisefartøy hva angår manøvreringsevne er nokså uinteressant!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Anskaffe VHF og lære og bruke den. Men om det kniper, ringe telefonnr. 120 slik at kystradiostasjonen kan anrope skipet som kommer imot. Det siste forutsetter at man har tiden på sin side.

 

Meget fornuftig forslag, i dette tilfele ville vi kune oppnåd kontakt på under ett halvt minutt, men om det hadde gitt båten større plass til å manøvrere på - neppe, og situasjonen hadde vært den samme for de ombord.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...