Borøysjekte Startet 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2010 Har en Sabb 8-10 hk 1976 modell. Er veldig fornøyd med den (starter og går som en klokke), men den bråker litt for mye - er det noen som har noen tips for å få ned lyden litt? Har hørt med noen, men de sier bare "nei, sabb'en den bråker - er ikke noe å gjøre med det..." Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 ..... men de sier bare "nei, sabb'en den bråker - er ikke noe å gjøre med det..." Ja, slik er det faktisk: en ekte SABB skal bråke og riste noe helt forferdelig; det er med god grunn at de ofte kalles "rist meg hjem!" Fra spøk til alvor, velkommen i dette utmerkede forum forresten og motoren din ser ut til å være veldig godt påpasset og stelt, nylakkert og fin og med ny generator. Den får du forhåpentlig glede av i mange år fremover! Når det gjelder bråking og risting som følger med SABB så er det klart at det kan reduseres noe, men en slik tungbygget 1-cyl vil jo aldri komme i nærheten av en lettere motor med f.eks 4 cylindre. Noe av det viktigste er at den er solid montert i båten, dvs at du har et godt fundament over flere spant slik at vekt og vibrasjon fordeles best mulig over et større område. Men den delen er krevende å gjøre forandringer på. Det som du kan gjøre er hovedsaklig støyisolering og da blir det den enkle varianten med støyisolerende plater inne i motorkassen. Ulempen er at de også er varmeisolerende så hvis motorkassen blir for tett, med lite gjennomlufting, så kan du få problem med varmen.... Men hvis du venner deg til SABB'en og tenker at risting og støy er prisen du betaler for å ha en dønn pålitelig motor, som er meget rimelig i drift og som kan tjene deg vel så lenge du eier båten - så er det kanskje ikke så dumt med SABB allikevel? Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Dalton Svart 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 Ja, som Poseidon skriver: Sabben skal bråke, men hva slags "bråk" er det snakk om? Mekaniske lyder fra motoren som ventiler og "dieselklakking" kan du nesten få helt bort med en skikkelig bygget motorkasse. Ikke glem å lydisolere dørken rundt motoren. I manualen til sabben står det tegninger på hvordan en slik kasse skal bygges. Jeg hadde sabb i den forrige snekka, og motorkassa mi var et ork å flytte på, men jeg hadde da også kun den deilige ristinga og de nydelige sangen fra en sabb med tørr eksos. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Ask Svart 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 Hei Eg har ei snekka med Sabb 8-10 hk. Mi erfaring er at hørselsvern er det enklaste og beste. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Hei, om du gjer som Poseidon seier, og har sterke og solide spant og fundament stokker med gjennomgåande fundament bolter. Så vil motoren gå betydelet stillare. Du kan og ha eit lag med isolasjons plate på innsida av motorkassa om det er plass. Ein anna lur ting er å kjøyre motoren med lett stigning, slik at den oppnår litt meir enn 1800 O/min på full gass. (Ikkje meir enn 1900 maks!) Så slakker du av litt slik at den går med 1800 O/min som marsj fart! Da er turtallet så høgt som det kan vere, men stigninga er litt lett. Dette skaper ei meir roleg gonge. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
finnarne Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Sjekk at du får nok kjølevann. Hos oss dro den ikke vannet godt nok, og da bråkte den, men det hjalp etter at vannpumpa ble "renset". (var ikke jeg som gjorde det, vet ikke helt hva som ble gjort) // faj Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Blanco Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Toppen på dekomprimerings"bolten" som håndtaket går inn i er rustet så håndtaket knakk av. Er det kurant å få tak i ny bolt og enkelt å skifte? Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.