Jump to content

Er det mulig å redusere lyden fra Sabb 8-10 HK?


Borøysjekte

Recommended Posts

..... men de sier bare "nei, sabb'en den bråker - er ikke noe å gjøre med det..."

 

Ja, slik er det faktisk: en ekte SABB skal bråke og riste noe helt forferdelig; det er med god grunn at de ofte kalles "rist meg hjem!" :giggle:

 

Fra spøk til alvor, velkommen i dette utmerkede forum forresten og motoren din ser ut til å være veldig godt påpasset og stelt, nylakkert og fin og med ny generator. Den får du forhåpentlig glede av i mange år fremover!

 

Når det gjelder bråking og risting som følger med SABB så er det klart at det kan reduseres noe, men en slik tungbygget 1-cyl vil jo aldri komme i nærheten av en lettere motor med f.eks 4 cylindre.

Noe av det viktigste er at den er solid montert i båten, dvs at du har et godt fundament over flere spant slik at vekt og vibrasjon fordeles best mulig over et større område. Men den delen er krevende å gjøre forandringer på.

Det som du kan gjøre er hovedsaklig støyisolering og da blir det den enkle varianten med støyisolerende plater inne i motorkassen. Ulempen er at de også er varmeisolerende så hvis motorkassen blir for tett, med lite gjennomlufting, så kan du få problem med varmen....

 

Men hvis du venner deg til SABB'en og tenker at risting og støy er prisen du betaler for å ha en dønn pålitelig motor, som er meget rimelig i drift og som kan tjene deg vel så lenge du eier båten - så er det kanskje ikke så dumt med SABB allikevel?

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Ja, som Poseidon skriver: Sabben skal bråke, men hva slags "bråk" er det snakk om? Mekaniske lyder fra motoren som ventiler og "dieselklakking" kan du nesten få helt bort med en skikkelig bygget motorkasse. Ikke glem å lydisolere dørken rundt motoren. I manualen til sabben står det tegninger på hvordan en slik kasse skal bygges. Jeg hadde sabb i den forrige snekka, og motorkassa mi var et ork å flytte på, men jeg hadde da også kun den deilige ristinga og de nydelige sangen fra en sabb med tørr eksos. :cheers:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
  • 1 måned senere...

Hei, om du gjer som Poseidon seier, og har sterke og solide spant og fundament stokker med gjennomgåande fundament bolter. Så vil motoren gå betydelet stillare. Du kan og ha eit lag med isolasjons plate på innsida av motorkassa om det er plass. Ein anna lur ting er å kjøyre motoren med lett stigning, slik at den oppnår litt meir enn 1800 O/min på full gass. (Ikkje meir enn 1900 maks!) Så slakker du av litt slik at den går med 1800 O/min som marsj fart! Da er turtallet så høgt som det kan vere, men stigninga er litt lett. Dette skaper ei meir roleg gonge. :yesnod:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...