Sjøtunga Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Hvis det er snakk om en PC som kun skal brukes i båten, ville jeg vurdert å anskaffe en liten kompakt "stasjonær" PC i stedet for en laptop. Noe i retning av en carputer eller en annen mini-ITX maskin med 12V kraftforsyning. Har du en nyere TV i båten kan du bruke den som skjerm også. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Jon-Kåre Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Tror kanskje jeg hadde gått for en Mac Mini hvis jeg hadde hatt båt som passet for det. Trenger jo en skjerm i tilegg da Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Javi Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Denne skal vistnok være vanntett og støtsikker, i tillegg til at skjermen er lesbar i sollys: Nordictron Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Nordictron Den så jo fin ut. Har du noen ide om pris? Er det andre pc'er med gode dagslysskjermer som kan anbefales? Sitter ute med PC'en nå og ser nesten ingenting. Er avhengig av skyer for å kunne se hva jeg skriver. Får kanskje ta det som et tegn. Ikke bruk tiden foran PC når det er bra vær ute... Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Jon-Kåre Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Gjør ipaden om til kartplotter Fra VG.nett levert av Båtliv Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Figaro Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Det beste alternativ etter min mening, er en MacBook+Iphone. Ikke det billigste, men da har man en lyssterk skjerm, Iphone som kan brukes som modem, og som også kan brukes som en egen datamaskin hvis man ikke trenger større skjerm til f. eks å lese e-post. Og ikke å forglemme mob. tlf., kamera, Navionics sjøkart (som kan lastes ned for en billig penge) og mye mer. Kort sagt, "alt i ett" Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
S/Y Ørnen Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 (redigert) Jeg har to forskjellige datamaniker med meg ombord, men begge har en ting felles, nemlig at harddisken er skifta ut med SSD memory, (SolidStateDisk), da trenger jeg ikke å være redd for at vibrasjoner og rystelser tar knekken på disken. SSD hos Komplett Den ene PC´n er en Lenovo 200 med 12´ skjerm, med Windows XP, den andre er en Apple MacBookPro med 17´skjerm. Jeg bruker Mac´en mest, PC´n er mest med pga jobben. Begge er kobla til nettet med Mobilt Bredband Mac´en gjør også jobben som TV med en EyeTV Diversity tuner fra Elgato (kjøpt hos Humac) EyeTV Funker som en kule på det digitale bakkenettet men tar bare inn de frie kanalene uten ekstern kortleser. Jeg trenger stort sett bare NRK for nyheter og vær på sjøen. Du får også inn NRKs radiokanaler på den. Har en Garmin 720 GPS/plotter så for navigasjon er datamaniken kun til backup, og for å lage ruter og planlegge, "reise på kartet" Med Mac´en kobla på stereoanlegget i båten er den også en grei DVD/BluRay kinomaskin med sin relativt store skjerm. Et pluss er også den lange batterilevetiden om man er avhengig av batteridrift. Redigert 19.Juni.2010 av ´Ørnen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Jeg har også brukt Mac som kartplotter etc i alle år i båten. Nå har jeg en 15" MacBook Pro med i7 prosessor og matt skjerm. Fantastisk maskin. Alle macer kan også kjøre alle slags Windows OS like raskt som en ekte pc hvis behovet er andre kartprogrammer enn de som er laget for mac. Billigst i serien er Macbook 13" og koster 8450 og er en kompetent maskin med lyssterk skjerm. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Hei Noe malapropros Hvordan får jeg NMEA protokollen ut av Raymarin's SEATALK fra plotter til PC? NMEA-utgangen på plotter er koblet til VHF. Er det mulig og lage en forgrening/splitter på denne utgangen? mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Ørnen Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Jeg har også brukt Mac som kartplotter etc i alle år i båten. Nå har jeg en 15" MacBook Pro med i7 prosessor og matt skjerm. Fantastisk maskin. Alle macer kan også kjøre alle slags Windows OS like raskt som en ekte pc hvis behovet er andre kartprogrammer enn de som er laget for mac. Billigst i serien er Macbook 13" og koster 8450 og er en kompetent maskin med lyssterk skjerm. Hei Brumm, kan du si litt om hvilken programvare og GPS du bruker mot Mac´en? Lurer på å la Garmin´n få konkurranse :-) Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Som sagt kan man bruke alle kartprogrammer som finnes til pc/mac/linux på en mac. Vil man bruke et rent pc program kan man kjøre de emulert med f eks Parallels eller native med Appel Boot Camp. Jeg bruker to forskj programmer. Først og fremst GPSNavX som er skrevet for mac. Dette er et meget stabilt og enkelt program som bruker vanlige rasterkart type BSB. I mitt område som er Østfold/Sverige er de svenske BSB kartene suverene og detaljrike, bedre enn vectorkart på mange måter synes jeg. Som macen er gpsnavx enkelt og intuitivt og alt bare fungerer. Jeg har det koblet opp mot en USB gps og hvis jeg skal kjøre langt kobler jeg også inn autopiloten i systemet, også via USB og en Keyspan adaptor. Du kan også koble til andre instrumenter f eks AIS. Dette programmet har aldri krasja for meg. Alle deler er enkle å installere i ren mactradisjon. Liker man bedre vectorkart kan man bruke MacENC fra samme produsent. Så har jeg en lisens på Tiki, men det brukte jeg bare noen få ganger. Det skryter av å være enkelt å bruke, men det må kanskje være sammenenlignet med andre pc-programmer. Mao alt for mange valg, masse menyer, stadige tekstbobler med info, ser ut som det er skrevet for barn liksom. Men for all del, det har sine styrker også, og deler av det er tildels litt macaktig enkelt å bruke. Forøvrig er jeg av den mening at et kartprogram ikke skal være for komplisert å bruke. De fleste båteiere bruker båten skjelden, og man glemmer lett det man har lært seg av komplisert bruk i et program. Og når båten ruller og det blir stress skal man kunne gå rett på viktige funksjoner uten for mye kunnskap om hvordan. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Litt mer mac-info. Navionics Gold kart kan brukes på MacENC. Sjekk denne linken hvis du er interessert. Ellers er dette forumet interesant for båtfolk med mac. Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Den så jo fin ut. Har du noen ide om pris? Er det andre pc'er med gode dagslysskjermer som kan anbefales? Sitter ute med PC'en nå og ser nesten ingenting. Er avhengig av skyer for å kunne se hva jeg skriver. Får kanskje ta det som et tegn. Ikke bruk tiden foran PC når det er bra vær ute... Sorry, har ikke vært inne her på en stund. Klippet fra nettbutikken til Nordictron: Link til nettbutikken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.