tuborg Startet 11.Juni.2010 Del på Facebook Startet 11.Juni.2010 Hei. Dette er sikkert nevnt i noen av de mane lange trådene om lading, strøm osv. men jeg spør likevel. Jeg har nylig skiftet dynamo. Kjøpte den fra statene (irelevant). Men opplever at jeg må ruse motoren ganske kraftig for at ladelampa skal slukke og ladinga komme i gang. Såpas mye at det nærmer seg maks turtall. Når den først har slukket og dynamoen lader så er alt i skjønneste orden.selv på lavt turtall. lader med 14,4V. Ladelampa er av typen "biltema". Regner med den er på godt under 1 watt. (har ikke målt den). Spørsmålet er som følger: Vil ladinga komme lettere i gang med en kraftigere pære? eks 2-3 watt? Eventuelt med en motstand i paralell over lampa? Takker for alt av svar! Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 11.Juni.2010 Del på Facebook Svart 11.Juni.2010 (redigert) Svaret er JA på begge spørsmål. Både en større pære og en motstand i parallell vil øke felt-strømmen og sørge for at dynamoen begynner å lade tidligere. Redigert 11.Juni.2010 av nab (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuborg Svart 11.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2010 Takk!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.