borref Startet 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2010 Til tross for alle de flotte bildene og mye omtale om disse dynamoene her på forumet har det ikke lykkes meg å finne svar på følgende: Har noen av disse dynamoene (55A -> 80A) gnist sikring (lufttett kapsling) av stiftene. Prisen er attraktiv, men jeg er skeptisk til å sette inn en standard bil dynamo med åpne stifter med tanke på brann/explosjons fare. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Biltemas universelle dynamoer er ikke EX-sikre eller lufttette! Du må nok betale en helt annen pris for en sertifisert gasstett dynamo! Men hvordan er det med starteren din? Er den gasstett?? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
borref Svart 11.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 På dynamoen er det løst ved å legge en gasstett pakning/kapsling rundt slepering/stift huset. Starteren har jeg ikke plukket fra hverandre, men dette er en amerikansk båt og USCG har hatt dette som krav for motor/motorrom i mange år (starter, dynamo, vifte, el./hydr. styre pumpe etc.). Selve pakingen rundt børster/stifter kan da ikke koste rare greiene - så det er vel mer et spørsmål om de har tatt høyde for dette eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Hmmm... Om original dynamoen er konstruert med tette slepering/børster, så ville det vært intressant å se hvordan dette er løst rent tekniskt! Det jeg tenker på er da hvordan forbindelse mellom sleperingene og rotor vikling er løst samt akseltetning mellom sleperingene og selve rotorviklingene er konstruert. Har du noen bilder eller snitt-tegninger ? mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
borref Svart 11.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Original dynamoen er en Mando (Korea) 55 Amp marine modell laget antageligvis etter spesifikasjon fra Mercruiser/Brunswick. Jeg tok dessverre ingen bilder, men har det forsåvidt friskt i minne. Sleperingene sitter på enden av rotor akslingen og forbindelsen til rotor viklingene ligger (tilsynelatende) inne i akslingen. Under sleperingene sitter det et lager med en nylon-aktig flens. Aksel-stussen med slepringene sitter i et sylindrisk hus med en vertikal spalte på den ene siden (... det var dette med bilder og tusen ord). Børsteholderen (regulatoren) skyves inn i spalten med en pakning som dekker topp og spalte i sylinderen (i bunn er det lager/nylon tetning). Deretter er det et lokk på toppen som gjør at det hele låses ned mot børste-sylinderen og inn mot spalten. Det hele ser ukomplisert ut og man kan undres hvorfor dette ikke er standard på flere dynamoer (Biltema f.eks.) - eller er det kanskje det? Årsaken til at jeg plukket ut dynamoen var at regulatoren feilet. Jeg har koblet inn en ekstern regulator slik at den nå fungerer (og forsåvidet godt), men likeretter broa bærer preg av alder/tæring så det er ikke sikkert det varer så lenge. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Jeg ville uansett holdt meg langt unna Biltema dynamoer, gnistsikre eller ei. Etter hva jeg har forstått er det eneste som er bra med dem prisen. Alt annet er litt så som så... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.