Jump to content

Biltema Universal Dynamo, er den gnistsikker?


borref

Recommended Posts

Til tross for alle de flotte bildene og mye omtale om disse dynamoene her på forumet har det ikke lykkes meg å finne svar på følgende:

 

Har noen av disse dynamoene (55A -> 80A) gnist sikring (lufttett kapsling) av stiftene.

 

Prisen er attraktiv, men jeg er skeptisk til å sette inn en standard bil dynamo med åpne stifter med tanke på brann/explosjons fare.

Link to post

På dynamoen er det løst ved å legge en gasstett pakning/kapsling rundt slepering/stift huset. Starteren har jeg ikke plukket fra hverandre, men dette er en amerikansk båt og USCG har hatt dette som krav for motor/motorrom i mange år (starter, dynamo, vifte, el./hydr. styre pumpe etc.).

 

Selve pakingen rundt børster/stifter kan da ikke koste rare greiene - så det er vel mer et spørsmål om de har tatt høyde for dette eller ikke.

Link to post

Hmmm...

 

Om original dynamoen er konstruert med tette slepering/børster, så ville det vært intressant å se hvordan dette er løst rent tekniskt!

 

Det jeg tenker på er da hvordan forbindelse mellom sleperingene og rotor vikling er løst samt akseltetning mellom sleperingene og selve rotorviklingene er konstruert.

 

Har du noen bilder eller snitt-tegninger ?

 

mvh

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Original dynamoen er en Mando (Korea) 55 Amp marine modell laget antageligvis etter spesifikasjon fra Mercruiser/Brunswick. Jeg tok dessverre ingen bilder, men har det forsåvidt friskt i minne.

 

Sleperingene sitter på enden av rotor akslingen og forbindelsen til rotor viklingene ligger (tilsynelatende) inne i akslingen. Under sleperingene sitter det et lager med en nylon-aktig flens. Aksel-stussen med slepringene sitter i et sylindrisk hus med en vertikal spalte på den ene siden (... det var dette med bilder og tusen ord). Børsteholderen (regulatoren) skyves inn i spalten med en pakning som dekker topp og spalte i sylinderen (i bunn er det lager/nylon tetning). Deretter er det et lokk på toppen som gjør at det hele låses ned mot børste-sylinderen og inn mot spalten.

 

Det hele ser ukomplisert ut og man kan undres hvorfor dette ikke er standard på flere dynamoer (Biltema f.eks.) - eller er det kanskje det?

 

Årsaken til at jeg plukket ut dynamoen var at regulatoren feilet. Jeg har koblet inn en ekstern regulator slik at den nå fungerer (og forsåvidet godt), men likeretter broa bærer preg av alder/tæring så det er ikke sikkert det varer så lenge.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...