KOB Startet 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2010 Lørdag 5. juni 2010 var vi på tur i Kragerøskjærgården da Tjøme radio ba om assistanse til en Scand 32 som hadde fått motorstopp, og som drev mot land ved Stråholmen. Vi dro avgårde for om mulig å hjelpe - litt nølende, kanskje, usikker på om vi ville mestre det. En patruljebåt fra Kystvakten kom til og fikk satt sleper, så hendelsen fikk en lykkelig utgang. Men det opplevdes nok veldig dramatisk av de som var ombord. Jeg har skrevet litt om hva som skjedde og hvordan vi opplevde det, se link. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Pjolter Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Bra respondert KOB og takk for at du delte historien med oss. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Sydvesten Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 (redigert) Flott at vi har kystvakten i nærheten slik at de også kan bistå fritidsbåter med problemer.. Redigert 11.Juni.2010 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hansi Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 (redigert) Og båten den ligger i Langesund enda. Mulig at de venter på deler, vet ikke helt. Hørte at det var en 60 motor. Den motoren er nok i minste laget for båten med tanke på fart. Og noen av de blir nok kjørt hardt. Hørte at havaristen var på hentetur hjem etter å ha kjøpt båten på Vestlandet. Redigert 11.Juni.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Men vi hørte ikke patruljebåten (er VHFen deres scramblet?) Neida, de er ikke scramblet. Ja, om dere stiller/responderer på ett slikt kall (meget posetivt), så si i fra til Tjøme Radio (eller den kystradiostasjon som har hendelsen) da vet de hvem som har respondert,og hvem som er på vei med hjelp. Gir en god oversikt for stasjonen. Noen ganger er det mange som svarer, å da kan man takke nei til noen, men bedre med fler og takke nei, enn for få. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
KOB Svart 11.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Men vi hørte ikke patruljebåten (er VHFen deres scramblet?) Neida, de er ikke scramblet. Veldig rart da at vi ikke noen gang hørte patruljebåten, selv da vi var, si, 100m unna. Siste kommunikasjon var da Tjøme Radio kalte opp patruljebåten og spurte om hvor de ville slepe havaristen. Vi hørte ikke noe svar, men siden Tjøme radio bekreftet svaret fikk vi høre hva som var blitt sagt. Dette var på kanal 01. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Benji Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Veldig rart da at vi ikke noen gang hørte patruljebåten, selv da vi var, si, 100m unna. Siste kommunikasjon var da Tjøme Radio kalte opp patruljebåten og spurte om hvor de ville slepe havaristen. Vi hørte ikke noe svar, men siden Tjøme radio bekreftet svaret fikk vi høre hva som var blitt sagt. Dette var på kanal 01. Ikke rart, CH 01 er en av Tjømes arbeidskanaler, den er en duplexkanal - 2 frekvenser, du kan ikke høre båten, eller den deg på den kanalen, det er kun Tjøme som hører hva som kommer fra båtene på den kanalen. Tjøme sender så svar på samme kanal, men en annen frekvens, det hører du. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
alfb Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Fint at du deler dette KOB Usikkerheten deres ihht hva dere skulle gjøre fikk jeg også føle på kroppen for en mnd's tid siden da jeg var ombord i båten og puslet og vhf'n tilfeldigvis stod på. En båt med 10 mann ombord var kantret ikke så veldig langt fra meg. Ble veldig usikker da jeg aldri har vært med på tilsvarende, men kastet fortøyningene og satte kursen mot havaristen. Hørte også komunikasjon på vhf at flere båter var på veg og når jeg var framme var den under slep mot land. Har selv vhf kurs men merket at jeg vegret meg for å svare da de andre virket så "proffe". Ser i ettertid at jeg selvfølgelig skulle ha svart og gjør det forhåpentligvis neste gang Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 "artig" lesning og bra at du deler erfaring. På sjøen skal man sleppe det man har i hendene og bistå om noen har behov for hjelp. Selv om du fyrte opp noen liter diesel, forgjeves, uten å få få være den dro havaristen til sikker havn, så ble nok turen langt mere spennede og innholdsrik enn den ellers ville vært. :)Du stiller nok nå meget bedre rustet neste gang du kommer i en slik situasjon. I og med at du og kompisen din sikkert har diskutert situasjonen en del underveis og i ettertid, så er dere mentalt forberedt på en annen måte enn tidligere. Det har tvunget dere til å tenke. Det burde alle som leser denne tråden gjøre.. Mental forberedelse og gjøre seg opp noen tanker om hvordan man gjør ting og hvilket utstyr man har med seg, selv på en kort finværstur. Når det gjelder vegringen for bruk av VHF så gjelder vel igrunn reglen tenk-trykk-tal. TYDELIG og ROLIG. Selv om man ALDRI har snakket i micen, så er det ufarlig...hehe...det er ikke Gud som svarer. ( selv om opprettet kontakt med en radiostasjon sikkert kan føles som det når man trenger hjelp) Du trenger ikke har prestasjonsangst. Er igrunn litt dumt at terskelen for bruk av VHF er så høy... for da vet man knapt hvordan den brukes når det brenner på dass. Derfor, når dere er på tur i båten, tren litt da vel på å "leke-snakke" på samband. Bruk kaffikoppen som microfon, den er trygg og god å holde i :) mens du siter i førerposisjon og kaller opp "kystradioen" som sitter like ved siden av deg. Meld inn posisjon, fortell om problemer...etc.. kall inn helkopter og fregatter.. Da vet du hva du skal si og gjøre når uhellet først er ute. Dessuten, gjennomgå utstyr og hvordan det brukes. I morgen skal jeg ta den årlige testen av drivankeret mitt, det er meldt vind og bra med sjø. sjekke at lina er i fri for floker og at knutene sitter... Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Veldig rart da at vi ikke noen gang hørte patruljebåten, selv da vi var, si, 100m unna. (...) Dette var på kanal 01. Kanal 01 er en av arbeidskanalene for Tjøme Radio. Dette er en duplekskanal, både du og kystvakten sender på 156.075 MHz, mens Tjøme sender på 160.675 MHz. Derfor hørte du nok ikke kystvakten. Forøvrig honnør herfra for godt sjømannskap. Well done! Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Laholm Svart 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 Jeg har et par ganger hørt mer eller mindre akutte nødmeldinger på VHF og meldt meg for kystradioen og gått mot stedet. Siste gang er et par år siden, da det var en båt med et par mann som drev mot land. Jeg hadde omtrent 15 minutter å gå til stedet. Jeg meldte meg, og ble bedt om å gå mot stedet. På vei utover hørte jeg at en annen båt kom til og arbeidet med saken, men jeg fortsatte å gå mot stedet for sikkerhets skyld. Etterhvert hadde de tydeligvis fått ombord sleper, og da snudde jeg mens jeg ventet på beskjed fra kystradioen om at det ikke lenger var behov for min bistand. Etter ytterligere 10 minutter kalte jeg dem opp, og fikk et surt svar fra den kvinnelige radiooperatøren som hadde som sin fulle kommentar "Glem det" Vel tilbake på land sjekket jeg på nettet om det hadde vært andre ting som hadde skjedd samtidig og som kunne stresse dama, men det fant jeg ikke. Selve aksjonen med dem som drev mot land foregikk i svært så udramatiske former, det var rikelig tid for meg å komme frem før de ville vært på land. Uken etter var jeg i møte med blant annet en person fra ledelsen ved den aktuelle kystradiostasjonen, og jeg tok opp tilfellet med ham. Jeg fikk nærmest kjeft for at jeg i det hele nevnte saken, jeg måtte da forstå at de hadde viktigere ting å gjøre enn å takke for hjelpen! Heldigvis var det andre i møtet som korrigerte synspunktet. Selvsagt er det slik at man ikke ser på forbrent diesel, brukt tid osv i slike tilfeller. Jeg kommer til å melde meg og gå mot stedet neste gang også, men tror nok radiofolket ville stå seg på normal høflighet, i alle fall så lenge situasjonen åpenbart ikke er dramatisk. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
KOB Svart 12.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 Diesel og tid var ikke i mine tanker..... Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
litt peiling Svart 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 Slik er vi mennesker..... Slik er samfunnet..... Bry oss minst mulig, da slipper vi billigst unna!!! Vi har enkelte i samfunnet som tror de er høyere enn alle andre. Det gjelder de fleste yrker med uniform. De tjener minst, kanskje derfor de er så utakknemlige og kvasse. Takk for hjelp!.... når fikk man det sist ? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 Etter ytterligere 10 minutter kalte jeg dem opp, og fikk et surt svar fra den kvinnelige radiooperatøren som hadde som sin fulle kommentar "Glem det" Uff, meget beklagelig, slik SKAL vi IKKE oppføre oss. Vi prøver å så lang det lar seg gjøre å takke alle som har bidrat for hjelpen, om vi ikke når den enkelte, prøver vi å takke alle med en feles melding/kall. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
litt peiling Svart 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 Jeg kommer alltid til å hjelpe andre i nød uansett. Ikke bare i nød, men også i alle andre situasjoner medmennesker trenger hjelp. Men hadde vært koselig med takk ..... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 Hei Laholm Tror du har vært veldig uheldig her. Jeg har brukt Tjøme radio noen ganger gjennom 20 år og alltid fått veldig god service. Men det er klart de kan også ha hatt en dårlig dag Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 Jeg er ikke i tvil om at den aktuelle kystradiostasjonen hadde en dårlig dag. Det har vi alle fra tid til annen. Verre var det at lederen etterpå ga uttrykk for at det jeg hadde opplevd var helt i tråd med det han forventet. Som jeg sa i mitt forrige innlegg, ble han satt meget grundig på plass av annen møtedeltaker som også arbeider i redningstjenesten. Som sagt, jeg går ut neste gang også, selv om det naturligvis alltid skjer med en viss bekymring for om jeg strekker til når jobben skal gjøres. Men det ligger i sakens natur at det er ikke andre som kan gjøre en bedre jobb enn meg akkurat der og akkurat da. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Frøken Fryd Svart 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 Flott at de gråmalte båtene kan hjelpe oss sivile Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 (redigert) Diesel og tid var ikke i mine tanker..... Flott agert KOB. VHF bruk handler mye om vane til å bruke radiokommunikasjon. Jeg fikk min dose i radioen i KV ett års tid. Og nå bruker jeg VHF ganske mye. Min erfaring med Tjøme Radio som jeg har mest kontakt med er at de utelukkende er utolig hyggelige og hjelpsomme. Ta kontakt med dem om dere lurer på noe mener jeg. Til Laholm: Jeg synes det var helt naturlig at du spurte om det var mer behov for deg. Og det hadde vært helt naturlig å takke for hjelpen. Dersom man sliter med å få kontakt med kystradioen kan man også ringe 120 - da settes man over til nærmeste kystradiostasjon. Merk at Tjøme Radio sitter i samme rom som Horten VTS - dvs at de har AIS og radarbilder de også kan se på for å dirigere en nødaksjon. Jeg ville alltid sagt i fra at jeg er disponibel for å hjelpe - så kan de avgjøre om jeg trengs eller ikke. (en digresjon - jeg lytter alltid K16 og K19 på vannet - da får jeg med meg hva nyttetrafikken foretar seg) Et par praktiske ting når det gjelder slep: Bruk hanefot på både den som sleper og den som blir slept. Bruk så langt tau som praktisk mulig. Skjøt sammen flere fortøyningstau eller bruk dreggtau. Kasteline er utrolig praktisk for å få sleper ombord. Jeg har et dreggetau som jeg har delt i to 25 metre. Det bruker jeg til storm fortøyning, drivanker og eventuelt slept (skjøt med to pålestikk eller dobbelt flaggstikk) Dersom det ikke er mulig å slepe kan man også bugsere. Da legger man båten på siden av egen båt - bruk god med fendere - fortøy trosse foran og bak og spring foran og bak. Man tjorer rett og slett båten fast. Er best å bruke denne metoden i trange farvann også. Når et slep starter så ha folk i sikkerhet - dvs under dekk eller under tak. Slep kan ryke. Og ha en kniv klar til å kappe slepet om det trengs. Maks fart under slep vil jeg si er 6 knop. Ved større fart ville jeg vært redd for å rive løs pullerter. Vet ikke om dere fortsatt husker "RS Gideon" som gikk rundt i Nord Norge fordi de ikke rakk å kappe løs en båt som de bukserte. For meg er det en selvfølge at vi hjelper til på sjøen. Jeg håper alle andre tenker det samme. Jeg ville ikke vært redd for å hjelpe tid. Hjelp raskt frem er utrolig viktig - mye viktigere enn hvem som hjelper Redigert 12.Juni.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 Maks fart under slep vil jeg si er 6 knop. Ved større fart ville jeg vært redd for å rive løs pullerter. Skal unngå alt for mye kommentarer til det som er skrevet, men slepefart er avhengig av strøm, vind og ikke minst type av båter / fartøy som er involvert i slepet. Da jeg fikk gear havari 16 nm utenfor Hombursund på vei til Jomfruland vurderte vi flere alternativer. På grunn av det fine været valgte vi å slepe hjem. Slepebåt var en Viknes 830, båt som ble slepet var en NW 900. Vi lå stort sett i 8 - 8 1/2 knop hele veien hjem. Ingen problem i det hele tatt. Hadde god kontakt med Tjøme hele veien pga at båt tok inn vann. Lensepumpene holdt greit unna slik at assistanse var ikke nødvendig. Når det gjelder Tjøme radio har jeg bare gode referanser etter 25 års bruk av VHF i distriktet, kan ikke fullrose de nok. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 (redigert) Min kommentar var generell. Om du tar en kikk på en del kryssholt rundt omkring (feks på amerikanske båter) så forstår du nok hvorfor jeg har satt farten litt lavt. Ligger feks en 45 fots SeaRay i kanalen i Moss nå som har kryssholt som ser ut som om de passer best på et seilbrett. Ser ut som om de er festet med litt store karosseriskruer. Jeg har fundert over hvordan den kan slepes i litt sjø - tror kanskje man måtte tatt trosse rundt hele båten Også var det jo utrolig flott at KV var i nærheten. Den patruljebåten så flott ut. Noen som har detaljer på den? Redigert 12.Juni.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 Dersom man sliter med å få kontakt med kystradioen kan man også ringe 120 - da settes man over til nærmeste kystradiostasjon. Merk at Tjøme Radio sitter i samme rom som Horten VTS - dvs at de har AIS og radarbilder de også kan se på for å dirigere en nødaksjon. Jeg ville alltid sagt i fra at jeg er disponibel for å hjelpe - så kan de avgjøre om jeg trengs eller ikke. (en digresjon - jeg lytter alltid K16 og K19 på vannet - da får jeg med meg hva nyttetrafikken foretar seg) Nb, Tjøme sitter ikke direkte i samme rom som Horten VTS, men i rommet ved siden av - adskilt av ei glassdør. Tjøme har ikke radarbilde i sitt lokale, er avhengige av å gå inn og rådspørre seg med VTS`n om det trengs. Lytter 16 og 19, bra ta gjerne med 18 i ytre oslofjord med, og inndre oslofjord 80(Oslo VTS) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
KOB Svart 12.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 Et par praktiske ting når det gjelder slep: Bruk hanefot på både den som sleper og den som blir slept. Bruk så langt tau som praktisk mulig. Skjøt sammen flere fortøyningstau eller bruk dreggtau. Kasteline er utrolig praktisk for å få sleper ombord. Jeg har et dreggetau som jeg har delt i to 25 metre. Det bruker jeg til storm fortøyning, drivanker og eventuelt slept (skjøt med to pålestikk eller dobbelt flaggstikk) Takk for gode innspill, Bitteliten. Jeg vet du har greie på dette. Jeg har i ettertid tenkt mye på hendelsen vi opplevde, hvordan vi agerte - hva som var bra, hva vi burde gjort annerledes. Jeg konkluderte tidlig med at jeg må ha slepeutstyr ombord. Jeg har det i bilen - hvorfor ikke i båten? Jeg har selv opplevd å måtte ha slep to ganger, og nå en nærsituasjon hvor en annen båt trengte slep. Hadde allerede tenkt å få laget en hanefot. Skal nå få laget to. Og i tillegg øve på ulike stikk. Jeg kan nok både flaggstikk og pålestikk og bruker de nok regelmessig. Men ba du meg gjøre ett visste jeg kanskje ikke helt hva som var hva.... (jo, flaggstikk helt sikkert). Annet tauverk i forholdsvis kraftig dimensjon har jeg ombord, bl.a. 2 stk 25m "landtau" som jeg kaller det. En annen refleksjon er å forberede seg på situasjonen en skal møte. Vi gikk mange minutter i smult farvann på vei til havaristen. Og burde utnyttet tiden og forberedt oss bedre på situasjonen, herunder klargjort både slepeline og kasteline (som jeg har ombord). Jeg planlegger ikke å starte et redningsselskap men skal være bedre forberedt neste gang og i mellomtiden øve på ulike situasjoner. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Bitteliten Svart 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 (redigert) Jeg er bare en lykkelig amatør som deler noen av tankene mine Skal ta en liten fundering på det å ha en hanefot klar i båten jeg også. Det er en god idé. Det er ganske fort gjort å lage en også. TA et tau med flettet løkke, slå et pålestikk på andre enden. Slå så et pålestikk på midten igjen (med tauet dobbelt). I denne løkka kan slepetrossa festes. Men når det haster slik det gjorde her så får man ordne slike ting etterpå. Først og fremst gjelder det å få havaristen bort fra landjorda og ut på dypt vann. Men det hjelper ikke så mye det om pullertene fyker av så fort de belastes. Er det ankervinsj i baugen på båten kan tauet legges rundt denne også Fikk de ikke feste med dregg? det er jo grunt farvann. Et drivanker kan også være kjekt. Jeg må innrømme at jeg aldri har forsøkt å sette vårt. Kanskje i sommer? Ei plastbøtte festet i 10 meter tau i baugen stopper driften litt også. Det største redningsselskapet er alle båtene på fjorden som kan bistå. Ingenting er bedre enn folk som vil hjelpe til mener jeg. Redigert 12.Juni.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 12.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 Fikk de ikke feste med dregg? det er jo grunt farvann. Jo, de hadde dreggen ute, og hadde nok feste, hvis ikke hadde de drevet inn i steinene. Men det var få meteres klaring og de opplevdes nok ganske dramatisk vil jeg tro. De ble forsåvidt også reflektert i meldingen fra Tjøme Radio, hvor de kom tilbake etter første melding og sa det hastet - havaristen drev raskt mot land. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.