Jump to content

Scand 32 berget av Kystvakten

KOB

Recommended Posts

Flott instilling KOB!!

I går var jeg med et vennepar og prøvekjørte en ny båt de vurderer og kjøpe.

Båten var splitter ny og denne prøveturen var nok båtens første.

Uansett. Når vi befant oss midt i skipsleia uten for Oslo innenfor Dyna fyr fikk båten motorstopp (problem med dieseltilførsel - falsk luft).

Ikke noen stor dramatikk i dette, men vi lå midt i en trang skipslei og lenger inn kunne jeg se at et svært cruiseskip var på vei ut, ca 5 min unna.

Det var et par båter på vei utover med kurs ca. 15-20 meter ved siden av oss, så vi var 4 stk som stod på dekk og vinket febrilsk for og påkalle oss oppmerksomhet.

Så kommer det snodige. På begge disse båtene ser vi at både fører og passasjerer ser oss, og så later som de ikke har sett oss :eek: Når de har passert og fått noen meters klaring kikker samtlige i båtene tilbake på oss i smug flere ganger. Dette må jeg si er utrolig dårlig og jeg trodde nesten ikke mine egne øyne...

Et par minutter senere, når cruisebåten hadde igjen ca 2 minutter, fikk vi påkallet oppmerksomheten til et par hyggelige karer i en Marex Estremo som forøvrig da var omtrent like langt unna som de to båtene som ikke "hadde sett" oss 2 minutter tidligere. Vi fikk lynraskt kastet en sleper ombord og kom oss unna under 1 minutt før cruisebåten passerte der vi lå. Skal si hornet på cruisebåten hørtes godt på et par hundre meters avstand...

Karene slepte oss inn til Kongen Marina 5 minutter unna.

Om førerene eller passasjerene i 2 Bavaria motorbåter på 33-37 fot som var på vei forbi Dyna fyr i 6 tiden Fredag 11 Juni, så kan dere skamme dere! Med så "dårlig syn" er kanskje en permanent parkert campingvogn mere egnet.

Mvh. SAP

Fra KOBs hjemmeside: Tjøme Radio kom tilbake på kanal 16 og ba patruljebåten bytte kanal.

Er det vanlig å gå til arbeidskanal i en slik situasjon? Det er lettere å koordinere hjelp hvis alle kan høre alle. De så kanskje mer på det som en taue - operasjon enn en redningsoperasjon?

Etter hvert hadde de tydeligvis fått ombord sleper, og da snudde jeg mens jeg ventet på beskjed fra kystradioen om at det ikke lenger var behov for min bistand. Etter ytterligere 10 minutter kalte jeg dem opp, og fikk et surt svar fra den kvinnelige radiooperatøren som hadde som sin fulle kommentar "Glem det"

Nå er det noen år siden jeg tok VHF lappen, og har heldivis liten praktisk erfaring med nødprosedyrene, men det var da noe med at Mayday, Pan-pan o.s.v. skulle kanselleres etter at situasjonen var avklart? Hvilken melding var det i dette tilfelle? En av nødmeldingene eller bare en oppfordring til hjelp? (Uansett svar på det så burde jo assistansen avlyses)

Gerhard

Nå er det noen år siden jeg tok VHF lappen, og har heldivis liten praktisk erfaring med nødprosedyrene, men det var da noe med at Mayday, Pan-pan o.s.v. skulle kanselleres etter at situasjonen var avklart? Hvilken melding var det i dette tilfelle? En av nødmeldingene eller bare en oppfordring til hjelp? (Uansett svar på det så burde jo assistansen avlyses)

Ja det er korekkt at Mayday og Pan Pan skal kanseleres når situasjonen er avklart.

I dette tilfellet var det ikke noen slik situasjon, det ble gått ut med ett kall til alle båter i området, flyttet til arbeidskanal da situasjonen var under kontroll, avlaster da Ch 16 med ekstra/unødig prat. Om situasjonen ikke hadde vært under kontroll, ville den fortsatt på ch 16.

Lite trenimg med nødprosedyrene skriver du, gjelder sikkert mange, kan være en god ide å repetere de en gang i mellom.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Ei plastbøtte festet i 10 meter tau i baugen stopper driften litt også.

Jeg har ikke fått surret meg til å kjøpe et drivanker enda. Men inntil videre er iallfall en av bøttene ombord er av metall. Jeg syns ikke styrken i leddet på slike plastbøtter virker særlig betryggende.

Men jeg ønsker meg både skikkelig drivanker og avtagbar påhengerbrakett på badeplattformen

hva sier regelhverket på sjøen, og er det straffeansvar ved unnlatelse, slik som disse to Bavariaene?

For fartøy omfattet av sjøloven(Lov om sjøfarten), gjelder i alle fall det som står om havsnød i § 135, 3. ledd:

I den utstrekning det kan skje uten særlig fare for skipet eller dets ombordværende, plikter skipsføreren å yte all mulig og nødvendig hjelp til enhver som befinner seg i havsnød eller trues av fare til sjøs. I havsnød etter første punktum regnes også enhver person som har søkt tilflukt ved kysten og ikke kan nås av annen redningstjeneste enn etter den internasjonale konvensjon 27. april 1979 om ettersøkning og redning til sjøs. Skipsføreren skal behandle personer som er tatt om bord etter første og annet punktum, med verdighet og omsorg, innenfor de rammer som skipets muligheter og begrensninger setter.

Og ja, selvfølgelig er det straffbart å ikke yte nødvendig hjelp, såfremt faren for skipet eller de omborværende som skal yte hjelp ikke blir så stor at man ikke kan.

Det var et par båter på vei utover med kurs ca. 15-20 meter ved siden av oss, så vi var 4 stk som stod på dekk og vinket febrilsk for og påkalle oss oppmerksomhet.

Så kommer det snodige. På begge disse båtene ser vi at både fører og passasjerer ser oss, og så later som de ikke har sett oss :eek: Når de har passert og fått noen meters klaring kikker samtlige i båtene tilbake på oss i smug flere ganger. Dette må jeg si er utrolig dårlig og jeg trodde nesten ikke mine egne øyne...

Off... e d mulig. Men godt det gikk godt :sailing:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...