Baracuda Startet 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2010 Jeg har ett merkelig problem vedr luft ut til dysene. Motoren er en Cummins 6bta5,9 med Borsh rekkepumpe med fødepumpe og nikkepumpe på dieselpumpen. Jeg har skiftet filtrene og i tillegg trykksatt dieselsystemet fra tank med litt trykkluft i går for og finne eventuellt lakasjer, men i dag var det fortsatt litt trykk i systemet etter trykktestingen i går. Derfor startet jeg opp motoren og luftet dysene skikkelig men det kommer en jevn strøm av luft ut av dysene, og jeg har luftet lenge. Så er det noen som har noen tips i saken??. Ett profesjonellt dieselverksted som reparerer dieselpumer utelukker feil med dieselpumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Jeg har skiftet filtrene og i tillegg trykksatt dieselsystemet fra tank med litt trykkluft i går for og finne eventuellt lakasjer, men i dag var det fortsatt litt trykk i systemet etter trykktestingen i går. Derfor startet jeg opp motoren og luftet dysene skikkelig men det kommer en jevn strøm av luft ut av dysene, og jeg har luftet lenge. Så er det noen som har noen tips i saken??. Forstår ikke helt hva du spør om. Hvis problemet kom etter at du skiftet filter, er feilen der.. Startet opp motoren og lufter dysene men det kommer bare luft ut dysene???? Hva går motoren din på da?? Hvis du har trykksatt sugeledning, så må du få fram diesel til filtra, lufte de så kan du tørne motoren med starteren og lufte på røret inn til dysene, når det kommer diesel der skrur du fast og starter opp. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Disisel Svart 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 Det er viktigt at returslangen din går ned i bunn av tanken og at du ikke har luft i returslangen, for da vil du oppleve at dieselsystemet drenerer seg ut på denne måten. Kan det være at du har lite diesel på tanken slik at returslangen ikke kommer ned i dieselen? Har du prøvd å kjøre en tur med belastning på motoren slik at du har fått nok flow i retuslangen til å lufte ut returslangen? Jeg vil tro at det er her problemet ditt er. Lykke til! Dette er litt spesielt for Cummins, da jeg ikke å ha hørt om dette med andre motorer. Sitér dette innlegget Link to post
rogerk Svart 10.Juli Link til dette innlegget Svart 10.Juli Problemer med lufting av 6BTA 5,9 M1, 1996 mod 250 HK, Nippodenso rekkepumpe. Ved pumping på materpumpe er det ikke særlig flow ved filtre, også lite flov ved pumpen. Får til slutt start etter mye filing på startmotor. Går noen minutter så stopper den. Har blåst opp rør og slanger, og mistenke matepumpe som er svak, defekt. Motorfiltret er festet på en slags brakett som kan beveges litt når man strammer filtret, under braketten er det en oval "mutter" som krever en spesialnøkkel , må denne braketten strammes hardt til, og har den noen tilknyttning til dieselen, evt falksluft. Motor har gått 10000 timer og gått problemfritt i alle år. Har et Racco 500 grovfilter /vannutskiller kan det fororsake falskluft. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.Juli Link til dette innlegget Svart 10.Juli Har du tilgang på en slik så koble fra på tanken og bruk vacuum der. Luftbobler vil da suges ut av dieselen og tilnærmet hele systemet luftes på et "blunk"... Trykk er bare en nødløsning når du ikke har tilgang på vacuum... Om du ikke har noe tro på det og begynner å lage setninger som begynner med jammen.. så ber jeg deg pent om å prøve en gang med åpent sinn, ha 20cm klar slange inn på vacuum pumpa så skal du med egne øyne se hvor mye luft som kommer ut. Når du så gjør startforsøk, så hører du med en gang at motoren starter mye renere enn vanlig. Hvor mange har ikke måttet bytte dyserør og dyser pga feil tiltrekning og ødelagte gjenger Finnes i mange utførelser og fabrikat... Alle jeg har prøvd virker 😁 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.