Ask Startet 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2010 Hei I det siste bladet til Redningsselskapet så er det ein art. om gassinstallasjon. Det står det m.a. at gassflaska og dieseltanken ikkje skal vera i same rom. På vår båt så er desse i same stuerom. Rommet er godt drenert. Einkvan som har tankar om dette? Bør eg bygga om? Ask Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 Hei ! kjenner ikke til at det skulle være spesielt farlig med diesel og gass i samme rom. Det som imidlertid er viktig, er at gassinstallasjonen er på en slik måte at dersom du får en gasslekkasje, at gassen "renner" ut av båten og IKKE ned i båten. Husk gassen er tyngre enn luft, og den renner nedover på samme måte som vann. Det kritiske er om gassen får samle seg i bunnen av båten, for der blir den inntil det kommer en eller annen gnist forbi. I de tilfellene jeg kjenner til, betyr det at gasstanken med reduksjonsventil og/med stengekran er plassert inne i en gasstett beholder med dreneringsslange ut fra bunnen av beholderen og gjennom skutesiden og det over vann. Det betyr at gasstanken ligger relativt høyt i båten - noe dieseltanker ikke har for vane å gjøre. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 12.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 Hei Båten vår er ein katamaran, så dieseltanken er i stuerommet akter, som er mellom skroga. Der er gasstanken òg. Det er god drenering. Ask Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 Så är det nog inga problem med det. Sitér dette innlegget Link to post
W33S Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Leste også denne artikkelen og ble litt i stuss på min praksis. Har en relativt liten gassbeholder montert forskriftsmessig i separat gassboks med drenering. I tillegg har jeg en ubrukt, full beholder stående i et tilfeldig stuerom. Er det fare for at en uåpnet gassbeholder kan lekke? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Har en relativt liten gassbeholder montert forskriftsmessig i separat gassboks med drenering. I tillegg har jeg en ubrukt, full beholder stående i et tilfeldig stuerom. Er det fare for at en uåpnet gassbeholder kan lekke? JA den kan lekke . Les disse. http://www.lovdata.n...31020-1580.html http://www.lovdata.n...41005-0919.html Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 I fjor vår henta eg ei vinterlagra 11kg flaske i garasjen. Den var nyinnkjøpt og lagret der fra høsten, men tom på våren. Så i vinter satte eg propanflaskene utendørs. Og i vår var jaggu den nyeste(som var full) -heilt tom. Den til grillen var vel 1-2kg igjenn på..... Har to 11kg som skiftes ofte. Myggfelle i drift som trekker 11kg pr 21 dag. Det positive er at lekkasjene er så små at det aldri har luktet i garasjen(tett isolert garasje) to ganger for meg altså på to år. Og begge gangene med ubrukte flasker..... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
W33S Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 ..Jeg har allerede vært nede i båten og fjernet reserveflasken og lagt den lille Campingaz beholderen i bunn-ventilert rom under badeplattform. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.