Jump to content

Er det farleg med gassflaska og dieseltank i same rom?

Ask

Recommended Posts

Hei ! kjenner ikke til at det skulle være spesielt farlig med diesel og gass i samme rom.

Det som imidlertid er viktig, er at gassinstallasjonen er på en slik måte at dersom du får en gasslekkasje, at gassen "renner" ut av båten og IKKE ned i båten. Husk gassen er tyngre enn luft, og den renner nedover på samme måte som vann. Det kritiske er om gassen får samle seg i bunnen av båten, for der blir den inntil det kommer en eller annen gnist forbi.

I de tilfellene jeg kjenner til, betyr det at gasstanken med reduksjonsventil og/med stengekran er plassert inne i en gasstett beholder med dreneringsslange ut fra bunnen av beholderen og gjennom skutesiden og det over vann. Det betyr at gasstanken ligger relativt høyt i båten - noe dieseltanker ikke har for vane å gjøre.

-koh

Har en relativt liten gassbeholder montert forskriftsmessig i separat gassboks med drenering. I tillegg har jeg en ubrukt, full beholder stående i et tilfeldig stuerom. Er det fare for at en uåpnet gassbeholder kan lekke?

JA den kan lekke .

Les disse.

http://www.lovdata.n...31020-1580.html

http://www.lovdata.n...41005-0919.html

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

I fjor vår henta eg ei vinterlagra 11kg flaske i garasjen. Den var nyinnkjøpt og lagret der fra høsten, men tom på våren. Så i vinter satte eg propanflaskene utendørs. Og i vår var jaggu den nyeste(som var full) -heilt tom. Den til grillen var vel 1-2kg igjenn på.....

Har to 11kg som skiftes ofte. Myggfelle i drift som trekker 11kg pr 21 dag.

Det positive er at lekkasjene er så små at det aldri har luktet i garasjen(tett isolert garasje)

to ganger for meg altså på to år. Og begge gangene med ubrukte flasker.....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...