Jump to content

Fortøye på le eller lo side

gimi

Recommended Posts

eneste båten jeg kjører som jeg ikke bruker spring på er nordwesten der har vi IPS bruker hovedmotorene til å gå sideveis. Det er tesetet med tilsvarende båt å gå sideveis med 20m/s rett i siden og det gikk greit det. Sånn sett bør ikke vi tenke på vind når vi går til eller fra. Eneste jeg skulle ønske meg er en trådløs fjernkontroll så jeg kan gå til lo side når jeg er alene og presse båten til brygga mens jeg selv fortøyer. De som har nye Sleipner trustere eller hydrauliske trustere kan gjøre det.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Her blåser det 18 m/s på Gullholmen 2009 som blåser oss ut fra kaia. Jeg var ikke så bekymret for kryssholtene mine - men var usikker på kryssholtene på brygga. Etterhvert fortøyde jeg i de store steinblokkene som er på innsiden av kaia. Hadde heller blitt blåst inn i kaia. Totalt veide vel de to båtene her rundt 20-22 tonn. På et gitt tidspunkt da det blåse som mest hadde vi 2 40 fotere på utsiden av X'en også - men de måtte flytte seg.

Det lange hvite tauet i baugen er for å få avlastet litt av trykket til en annen brygge

longside_gullholmen_20ms_2009.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)

stort vindfang, bred hekk og minimal kraft i revers så blir det ikke noe dreis over det

Mnei. Mente det ikke slik.

Det er nesten vanskeligere å forklare det enn å gjøre det.

Si at du har babord side mot brygga. Legg springet fra styrbord side av hekken og akterover og så tilbake til båten.

Gi babord ror og sett giret i forover. La gå de andre fortøyningene. Øk pådraget. Båten går nå sidelengs ut fra brygga. Ettrhvert som du får litt klaring til brygga, legger du roret gradvis over mot styrbord. Båten vil nå svinge ut fra brygga. Når du synes du har tilstrekkelig klaring til andre båter lar du gå springet. Da fyker du avgårde med full styring og kontroll.

Ekspertene vil nok sikkert si at dette ikke vil gå på grunn av vindfang og motorkraft og sjømanskap og bla, bla, bla, men jeg finner denne måten nyttig da jeg alltid er alene i båten og slipper å rote med fendre og å løpe fram og tilbake på dekk.

Vanskelig å gi noe fasitsvar på.

Har med bredden på speilen, rorflate, tyngde og vindfang og annet å gjøre.

Min båt er 2.15 over hekken. Med et spring på 2/3 av skroglengde funker det OK.

Ned mot 1/2 skroglengde svinger den baugen ut med en gang, men du klarer å komme deg ut i mer vind. Ulempen er at dersom vinden er for sterk til at du får presset deg tilstrekkelig ut får kanten av speilen et ublidt møte med brygga når du må gi deg. Det gjør det ikke med et lengre spring.

Du må nesten prøve deg fram i lite vind inn mot brygga.

Får du lov å hekte deg fast i båten bak deg funker det alltid.

Jeg gjør det nesten alltid slik når jeg ligger alongside.

Har tillogmed blitt beskyldt for å ha baugthruster. :giggle:

Men jeg har tilgitt.

Denne Mulligan har eg tru på kan fungere. Har ikke testa selv. Men eg bruker noe lignende når eg skal inn til bryggen på le side i mye vind. Bakker meg akterover rett mot brygga og får opp en spring fra akterpullert (mot brygge). Så sb ror og full peis forover så klarer eg å få den intill brygga i ganske mye vind. Å bruke spring på baug eller midtpuller når man skal legge til fungerer ikke med min båt visst det blåser litt.

Men tilbake til saken så ligg det mye vind i en rigg og det kan være rimelig håpløst å komme ifra visst det blåser mye. Har en kompis som låg klistra til brygga på færøy for noen år siden (38,4 fot).Trur det var 10 personer som skubba uten å rikke den så løsningen var å vente til det løya litt.

Vi seilere har jo så god tid!!!!!!

I helgen fikk guttungen dorgesnøret i drevet/propellen etter at pappa ikke sjekket hvor snøret var før han satte båten i gir (min feil). Vi fikk kuttet mesteparten, og dro inn på en brygge i nærheten på lo side for å sjekke. Det blåste fra lo (brygga kom fort på styrbord side), og jeg kom inn mot plassen, kjørte baugpropell og dro hekken mot babord i "rett før" for å få båten parallelt med utstikkeren. Med alle fendrene på styrbord side gikk det helt greit, men det var ikke den mest optimale "landingen". Antar at det var liten kuling.

Så: hvordan best legge til på lo side uten å få altfor stor fart inn mot brygga ? Baug inn først, feste tau, styre innkomsten på hekken med drevet og revers ?

Appropos: Kan et fiskesnøre / dorge snøre stoppe propellen ? Var litt engstelig en stund. Når vi kom inn og jeg fikk sjekket, så brukte jeg båtshaken, og under hang alle kroker og søkke god behold. Flaks ?

- J-I

Redigert av jornit (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Har bare baugpropell - og drev...

Hmm... har jeg en pakkboks ? Hva er det, og hva bør jeg gjøre ? Få balja heist opp til 600 kroner og få demontert duo propellen for å få fjernet eventuelle rester av snøret ?

Hva kan skje ift pakkboksen ?

Takk på forhånd :-)

Redigert av jornit (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

et fiskesnøre kan ikke stoppe propellen din . men den kan skjære i stykker pakkboksen.

Jeg er ikke kjent med pakkboks på drev, men derimot simmeringer. Pakkboks brukes primært på installasjoner med fast aksling.

Har bare baugpropell - og drev...

Med baugpropell og drev har du veldig god mulighet til å redusere sideveis fart inn mot brygge ved vind inn mot brygga. Du kan jo nærmest bevege båten rett sidelengs med drev og baugpropell.

Hmm... har jeg en pakkboks ? Hva er det, og hva bør jeg gjøre ?

Det er simmeringer som er vanlig på drev for tetning og ikke pakkboks.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...