Marwin Startet 29.August.2004 Del på Facebook Startet 29.August.2004 Det er flere her på baatplassen som driver med montasje av el-anlegg i båt. Etter innleggene å dømme, er flere rene ekvibrilister i denne kunsten. Tenkte at denne strengen kunne gi viten og tips til de som ønsker å prøve seg... Her er mitt bidrag: Sommeren er gått og båten står fortsatt i hagen (sjekket at det ikke var grodd røtter under den i dag ) Fin tid å rette litt på el-installasjonen ombord. Renoverte nesten hele anlegget for et par år siden, men det var noe småtteri igjen... Under montasje av ny motor i år, kom det til endel nye kabler, og installasjon av autopilot (type 5000) krevde ytterligere 5-6 kabler (fra kompass, rorindikator, hydr.-pumpe, GPS og pwr.). Men problemet var at ledningsføringen frem til aktuellt sted gikk i flexi-rør av plast (limt på skroget), og med kontakter ++ på ledningsendene var det KUL UMULIG å tre inn alle de nye kablene Løsningen ble en hvit plast kabelkanal med dekklokk.... (Ganske rimelig i innkjøp!) Da denne måtte gå over endel av plastskroget, var det ikke mulig å skru denne fast; Men et "spor" av Sicaflex langs midten av kanalen holdt den på plass, til jeg fikk brukt limpistol langs kantene. Sitter som støpt! Men mange av ledningene var litt stive, og en liten "dott" fra limpistolen med jevne mellomrom, gjorde det lett å legge tilrette hver ledning i kanalen (ellers hadde ikke blitt plass). Nå er det lett å bytte en ledning eller legge inn en ny, ved behov. Etter at plastlokket ble satt på plass, ble det ganske pent også Men antenneledninger fra sendere, radar, ekkolodd og GPS går utenom dette. (Ellers kunne det ha blitt problemer med stråling mot andre ledninger. Ledninger til og fra FM-radio er også holdt utenom, for å hindre støy på denne. Det er 2 batterier ombord, med en standard vender (av - 1 - 1 og 2 - 2). Tre ledninger går direkte til et av batteriene: VHF, tyverialarm og lensepumpe. Til samme batteri går også ledning fra et lite solpanel. Til slutt: Kompasset I settet til autopiloten lå det ved et lite fluxgatekompass (ikke spør meg hvordan DET virker!). Dette skulle skrues fast litt bak midtpunktet i båten, iflg. bruksanvisningen; Og ikke i nærheten av noe som kunne gi uønsket magnetisk påvirkning. Et lite hånd-kompass hjalp meg å finne egnet sted. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
barx Svart 31.August.2004 Del på Facebook Svart 31.August.2004 har foreløpig bare røska vekk det verste & ordna opp resten slik at det er levelig... men når båten står trygt på land skal alt gjøres om! nye ledninger overalt, oversiktelige sikringsbokser, ny kontrollpult m/ nye brytere og indikatorlamper... skal bli så fint atte! niks meir "tvinnekoblinger", kabeldimensjoner i hytt og veir, sikringer plassert hist og her osv osv. gammel trebåt med et anstrøk av romskip er målet! neida; ikkje så gale, men syns det er viktig og moro at ting er på stell! kommer tilbake med beskrivelser, illustrasjoner og spørsmål om et og hint etterhvert... men først forsatt fine dager på fjorden! ### barx Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 31.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2004 Lykke til, Barx. Men jeg savner / letter etter en bryter...Problemet er at den skal monteres på frontplate i cabinen, og den er 12 mm tykk. HVOR får man kjøpt slikt?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
M/S Bastard Svart 31.August.2004 Del på Facebook Svart 31.August.2004 Lykke til, Barx. Men jeg savner / letter etter en bryter...Problemet er at den skal monteres på frontplate i cabinen, og den er 12 mm tykk. HVOR får man kjøpt slikt?? Hvis problemet er at platen er for tykk slik at du ikke får bryteren i mellom, må du først forsenke med et større bor. Når det er gjort kan du borre opp med den dimensjon du skal ha til bryteren. Vet ikke om dette var svar på spm. ditt da Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 31.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2004 Vet ikke om dette var svar på spm. ditt da Nope! Det er så trangt på baksiden at jeg ikke kommer til med verktøy der....Det jeg trenger er bryter(e) med skikkelig lang aksel (11mm++) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Poseidon Svart 31.August.2004 Del på Facebook Svart 31.August.2004 Alternativet kan være å sette inn en pen plate av tynnere materiale - som et "dashbord". Da klarer du deg med vanlige brytere. I tillegg har du den fordelen at hele platen kan løses og trekkes frem - og det kan være en stooooor fordel hvis det er så trangt bakom som du gir uttrykk for mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
M/S Bastard Svart 31.August.2004 Del på Facebook Svart 31.August.2004 Nope! Det er så trangt på baksiden at jeg ikke kommer til med verktøy der.... Det jeg trenger er bryter(e) med skikkelig lang aksel (11mm++) Er det uttrekksbryter du skal ha?? http://marinelektro.no/shop/index.html?cat...talog263_0.html Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.August.2004 Del på Facebook Svart 31.August.2004 Hei. Ikke så godt å hjelpe uten mer beskrivelse av hva slags bryter du trenger. Men du har vel sett i ELFA katalogen, http://www.elfa.se/no/ ? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Marwin Svart 31.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2004 Er det uttrekksbryter du skal ha?? http://marinelektro.no/shop/index.html?cat...talog263_0.htmlTUUSEN TAKK!! Har nettopp ringt nevnte firma etter sjekk i katalogen deres på nettet. fant nettopp det jeg trengte + litt til . Grei behandling på tlf., fikk betale direkte med visa (uten gebyr!) og venter spent på pakken.... Alternativet kan være å sette inn en pen plate av tynnere materiale - som et "dashbord". Da klarer du deg med vanlige brytere. I tillegg har du den fordelen at hele platen kan løses og trekkes frem - og det kan være en stooooor fordel hvis det er så trangt bakom som du gir uttrykk for mvh PoseidonLitt av vitsen er at det skal være små diskré brytere på skottet ved rattet; Kunsten (i mine øyne) er å ikke la det se "prangende" / iøynefallende ut... Ja, det er trangt, men kobles bryteren først, og så monterer den etterpå, burde det gå greit. Hei. Ikke så godt å hjelpe uten mer beskrivelse av hva slags bryter du trenger. Men du har vel sett i ELFA katalogen, http://www.elfa.se/no/ ? Lars H.Sorry at jeg var litt utydelig i starten her. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Slagskibet Svart 31.August.2004 Del på Facebook Svart 31.August.2004 Nope! Det er så trangt på baksiden at jeg ikke kommer til med verktøy der.... Det jeg trenger er bryter(e) med skikkelig lang aksel (11mm++) Kvikk Batteriservice i Tønsberg har sånne. Men det er uttrekksbryter. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 2.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2004 http://marinelektro.no/shop/index.html?cat...talog263_0.html hadde både uttreksbrytere og hornknapper for tykke panel. Rimelig var de også Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.