Jump to content

kartplotter valg 5 - 7 " skjerm

Rørvik1

Recommended Posts

I en åpen båt ville jeg personlig valgt en plotter med knapper. Nabobåten i havna har en Garmin 620 med touch-skjerm, men han klager over merker i fra salt, etc. på skjermen.Naturligvis hvis man har behov for en kombiplotter til å bruke til f.eks bil/båt er jo dette et greit valg.Angående 526 kontra 521 mener jeg 521 holder i massevis i en mindre båt.(daycruiser,skjærgårdsjeep). Når skjermene er såpass små som fem tommers, er forskjellen på kartbildet minimale. (har erfaring i fra begge modeller). Undersøk flere plasser før handel, prisene på Garmin`s kartplottere har jo nesten halvert seg det siste året.

Ja eg å tru at 620 ikke er det smarteste iom salt etc som du sier

eg er ute etter ren båt plotter til daycruiseren, så jeg går nok for en 521,

som du sier så er vel forskjellen liten iom at skjermene er så små

ang pris så ser jeg de har rast veldi disse

får den jo under 4500,- nå

tror jeg tar en slik 521S fra Maritim jeg.

Etter å ha hatt både 525 og 720 i to forskjellige Yamarin jeeper er jeg ikke i tvil. 720 er 525 overlegen både i prosessor ytelse og oppløsning i tillegg til noe større skjerm. Det negative er prisen, den er ikke direkte lav for å si det slik. Slikt sett er nok en plotter i 500 serien et mer økonomisk valg.

Kjøp deg en 521s ja! :) Kjempeplotter, var nett innom en butikk idag å fikk den demonstrert.

Veldig enkel i bruk. Noe av det gøyeste er jo 3D visningen fra både over og under vann.

Det er ihvertfall plotteren eg kommer til å velge om når båten skal på sjøen:)

Er ikke å forakte at man har kombinert plotter/ekkolodd.

Lykke til med kjøpet:)

Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord!

Ja er nettopp 3D visningen jeg er spent på , de hadde sendt den i posten idag da, litt treg tilbake melding fra Maritim.no, når jeg bestilte før jeg endelig fikk vite at den var sendt da, rettere sagt måtte jeg ringe de for å få dette bekreftet, tok 5 dager før de sendte, syns det er lenge nok på en nettbutikk da.

Så nå er det å vente til jeg får den i posten om ett par dager, så er vi igang med 521S plotteren,

Ville gått for høyeste oppløsing, er mye mer lyssterk den skjermen der å visst du har den i ein båt hvor du kan få sollys direkte på skjermen så vil du ha behov for ein lyssterk skjerm! Eg har prøvt begge, å meiner den er verdt det du betaler extra!

Har hørt, og forsåvidt erfart med prissammenligning, at Garmin har endret prispolitikken sin. De har rett og slett gitt opp å prøve å hindre forbrukerne å handle over grensene, og i stedet harmonisert prispolitikken sin. Så nei, det er ikke nødvendigvis lenger noe å hente på å handle i utlandet, med unntak for enkelte pakketilbud som ikke er tilgjengelig i det hjemlige markedet. Kjøpte nettop en 526S fra Seatronic, men en kombipakke pakke med GMI10 mulitinstrument, triducer og vindfløy var gunstigst å bestille fra UK. Faktisk bedre pris på denne pakken der enn i US.

Hvis nå bare Simrad kunne blitt leveringsdyktig på TP32 tillerpilot igjen... Har vært tomt på det internasjonale markedet i månedsvis. Jeg vil heller ha denne enn å erstatte min aldrende ST1000 med en ny Raymarine sak :nonod:

Bundin er bátleysur maður

• 1 måned senere...

Så de ekstra kronene for å få den doble oppløsningen på skjermen som 526 har (640x480 vs 320x240) er ikke verdt det

Husk det er ikke bare dobbel oppløsning men firedobbel!

640x480 = 307.200 pixels (dvs. det er vel egentlig 480x640 siden skjermen er på høykant)

320x240 = 76.800 pixels (dvs. det er vel egentlig 240x320 siden skjermen er på høykant)

De nye 7" plotterne har 800x480 = 384.000 pixels så det er jo ikke så mye mere enn 5" har.

8,4" plotterne har vel 800x600 = 480.000 pixels.

Mens en god gammel bærbar PC med 14-15" har 1024x768 = 786.432 pixels eller evt. 1280x800 = 1.024.000 pixels.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Noen som tør å gjette på når plotterne med 10-12" skjerm kommer ned i prisklassen rundt kr 1.000 pr tomme ?

kr 15-25.000 er vel i overkant når man tenker på prisutviklingen på f.eks. bærbare PC'er.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Husk det er ikke bare dobbel oppløsning men firedobbel!

Teknisk sett har du rett. Dobler du lineær oppløsning får du fire ganger så mange pixler. Men det som for øyet er interessant er den lineære oppløsningen. Du trenger 4 ganger så mange pixler for at øyet skal oppfatte det som (bare) dobbelt så bra.

For øvrig har jeg en Garmin 520s, forløperen til 521. Den er montert ute i cockpit, og jeg har ennå til gode å oppleve at skjermen er vanskelig å lese pga sollys. For mine gamle øyne er det et større problem at skjermen er liten. Jeg ønsker meg definitivt ikke en 526 med en akkurat like liten skjerm, men med større oppløsning. Det fører bare til at skriften på skjermen blir enda mindre...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...