rmyra Startet 12.Juni.2010 Del på Facebook Startet 12.Juni.2010 Min bror har en båt med en Ford motor. Tenningslåsen har tydligvis gjort sitt, med det resultat at starteren lå med strøm på innslaget hele tiden sånn at starteren sveiv heile tia under kjøring. Dette resulterte selvfølgelig i ødelagt starter. Har nå byttet starter og tenningslås. Men har sjekket lading nå, og den lader ikke. Ladelampe slokner, men ingen utslag på måleinstrumentet. Kan dynamoen også ha røket samtidig?? Mest sannsynlig har jo også strøm til d+ også kuttet når tenningslåsen røk Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.Juni.2010 Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 Sjansen at også dynamoet ryker er vel svært lite, men ikke ekskludert. Tenningslåsen har normalt ikke noe å gjøre med selve ladekretsen. ...i motsetning til mange båter finnes det jo ikke noe hovedbryter på bil. Vanligvis. Men omvent, noe må jo gi utslag for at ladelampen slukner. Enten er det som standard = tenningslås-ladelampe-D+ eller det finnes elektronisk varsel. Vanligvis er begge to indikatorer avhengig lading. Sjekk helst med en multimeter direkte på batteri, kanskje for å sammenlikne det også på dynamo B+. Lykke til videre. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
rmyra Svart 12.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 (redigert) Tror den er standard opplegg : tenning-ladelampe-d+ Har prøvd multimeter på både batteri og rett på dynamo uten utslag. Skal teste ledningen videre fra ladelampe ned til d+ at der ikke er brudd eller noe. Båten er nyinnkjøpt, så har ikke helt fått sett over alt men litt rart kanskje at ladelampa slukner da Redigert 12.Juni.2010 av rmyra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.Juni.2010 Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 ...mja, jeg skulle kanskje ta meg en øl.... Fordmotorer finnes jo også på båt, hvorfor kommer jeg da på bil? Men det spiller jo ingen rolle akkurat nå. Sjekk først om multimeteren virker. Det kan også være feil på den. (Batteri inni der?) Så må du sjekke om det finnes full kontakt mellom batteri og dynamo, både på pluss og minus. Du må jo i det minste kunne måle batterispenningen på B+, så sant det ikke finnes noe skillediode. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
mateco Svart 12.Juni.2010 Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 Har nå byttet starter og tenningslås. Men har sjekket lading nå, og den lader ikke. Ladelampe slokner, men ingen utslag på måleinstrumentet. Kan dynamoen også ha røket samtidig?? Mest sannsynlig har jo også strøm til d+ også kuttet når tenningslåsen røk Heisann! Bare et lite tips! Det er ikke uvanlig at B+ fra dynamo er tilkoblet batteriets + pol via starterens hoved + tilkobling. I såfall, etter bytte av starter, kan det være at B+ kabel fra dynamo er blitt uteglemt koblet tilbake til starterens hoved-pluss. Da vil diodene ut til selve ladningen (B+ og minus)kunne ryke, mens diodene til magnetiserings strømmen (dx) fortsatt er inntakte slik at indikering av ladelampen virker som den skal. ?? mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Joerg Becker Svart 12.Juni.2010 Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 "Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!" ...den liker jeg godt, Bjørn. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
mateco Svart 12.Juni.2010 Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 Er ikke helt sikker på ha du mener med den kommentaren Joerg, men her skal jeg forsøke en illustrert forklaring utifra mine begrensede elektrokunnskaper: Jeg antar at en internregulator senser på D+ og regulerer utifra den spenningen denne har. Om utgangsdiodene for utgangene B- og B- er defekte så vil dynamoen fortsatt gi utgang til D+ (nevnt som DX i mitt forrige innlegg). Og så lenge regulatoren ikke har noen kunnskap om at utgangsdiodene er defekte så vil den fortsette å regulere ved å sende strøm til magnetiserings viklingene i rotor via børsten for å opprettholde spenningen i D+. Dermed vil ladelampen slukke som vanlig når dynamoen starter opp, og vil ikke lyse og dermed indikere noen feil ved dynamo eller ladning. Men ladningen vil derimot være fraværende som følge av defekte utgangsdioder! Må få lov å prøve seg litt frem her i verden! Er jeg helt på jorde (nå igjen) ?? Isåfall: Kan du Joerg forklare meg gangen i dette ? mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Lars H. Svart 12.Juni.2010 Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 Hei. Er enig med deg i at dersom du har brudd der du har avmerket ,eller at alle avmerkede dioder for ladingen har sviktet, vil likevel ladelampen slukke pga spenning ut på D+, men hvorfor skulle en få et slikt brudd? OK, kan det skyldes at det har gått så stor strøm (hundrevis av ampere) over tid til starteren som hang og at dette nærmest har virket som en kortslutning for dynamoen? Dette er jo et helt uvanlig tilfelle, så hvorfor ikke? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Joerg Becker Svart 12.Juni.2010 Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 Er ikke helt sikker på ha du mener med den kommentaren Joerg, Det er ikke noe kritik. Dette menter jeg alvorlig og ser det som bare morsomt for meg fordi det stemmer så fint. Forresten er du veldig flink i å tenke deg gjennom situasjoner, kjære deg. Og ja, jeg er også enig med meningen av Lars. Derfor sa jeg "Ikke ekskludert. " Men la oss gjerne også være realistisk. Vanligvis skjer ikke noe med dynamoet når starteren går i stykker, selv hvis den leverer strøm... Ellers kan dynamoet selfølgelig ha fått diodeknekk, det går fort. Men det må være meget skjelden at den ikke lader mens den likevel leverer utjevnet spenning på begge sider av låsen? Og hvis minus og plussdiodene ryker samtidig, da ender det vel ikke usynlig. Vi får straks se hva rmyra rapporterer. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
rmyra Svart 13.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2010 Vi får straks se hva rmyra rapporterer. Skal ned i båten i ettermiddag/kveld å sjekke litt. Har testet med 2 forskjellige multimeter så tror de virker. Skal sjekke forbindelsene både mellom batteri og dynamo og mellom dynamo og tenning. Hadde jo vært fint om det var noe så enkelt som ett brudd på en ledning eller noe sånt Det er forøvrig en iskra dynamo så den bør vel uansett være grei å få testet feks på BEMA vil jeg tro Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 13.Juni.2010 Del på Facebook Svart 13.Juni.2010 Båten er nyinnkjøpt, så har ikke helt fått sett over alt men litt rart kanskje at ladelampa slukner da Psst.. Hvilken båt er det ? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
rmyra Svart 13.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2010 Psst.. Hvilken båt er det ? Det er båten til Idar. En Elwaro 30 Starteren hang seg på fra Limpon te Søndeled Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 13.Juni.2010 Del på Facebook Svart 13.Juni.2010 Jeg hadde et rele til innslaget på min starter som "smeltet" og da hang starteren seg opp. Byttet til et rele som tåler mere strøm..Kan det være muluig de har brukt et tenningsstyrt kombirele til både starter og dynamo d+ strøm? Sikkert bare et skudd i blinde .. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
rmyra Svart 13.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2010 Hei Har nå vært i båten igjen å målt litt. Det må være noe feilkobling med ladelampe, for mi prøvde å koble av ledningen på D+ på dynamoen, og ladelampa lyser fremdeles når tenning slås på, og slokner igjen når motoren starter. MERKELIG!! Skal man kunne måle spenning på ledningen som går fra tenningslås til D+ når tenningen er slått på?? her er det helt dødt(0v) ifølge multimeter Men for å teste dynamoen utenom denne ladelampa, kan jeg da strekke en ledning mellom D? og tenningslås?? Med ei pære i paralell?? Hvor mange watt skal isåfall denne pæra være?? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 13.Juni.2010 Del på Facebook Svart 13.Juni.2010 Det siste først. Ta en 5w eller mer, pære og ta bare strøm fra b+ på dynamoen for å teste.. Lampen skal selvsagt lyse når man kobler den på. og slukne når ladingen er i gang.. Selv bare tar jeg en ledning (uten pære) og toutcher b+ og d+ isammen når motoren sviver for å se om ladingen kommer i gang. Om det er å anbefale vet jeg ikke , men har funket for meg. Er der bare b+ og d+ koblinger på dynmoen? Isåfall mener jeg det skal være strøm på d+ ved tenning på.. Er egentlig livredd for å skrive om strøm her inne , for her blir man raskt irrettesatt hvis man skulle blingse litt.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Joerg Becker Svart 13.Juni.2010 Del på Facebook Svart 13.Juni.2010 Er egentlig livredd for å skrive om strøm her inne , for her blir man raskt irrettesatt hvis man skulle blingse litt.. ..buuu.. Ikke denne gangen, hifo, alt du sier er riktig. ....ja, kanskje untatt "5W eller mer" fordi mer kan føre til at noen missforstår og overdriver. Hvordan som helst. Vanlig er noe med 3 til 4W og man skulle henvise til at man først må sjekke hva produsenten forteller om ladelampen. Dette fordi det finnes noen tilfelle det det ikke er love å belaste dynamoets D+ med stort, som kan resultere i at også 4 Watt er for mye allerede. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
hifo Svart 13.Juni.2010 Del på Facebook Svart 13.Juni.2010 Å Jeg har erfart og lært at jo større pære , dess fortere begynner ladingen . (På de man må ruse igang ladingen på :-).. Mener du man kan ødelegge noe med en 10w pære? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
mateco Svart 13.Juni.2010 Del på Facebook Svart 13.Juni.2010 Unnskyld, men kan ikke la være !! En pære med for stor effekt vil kunne brenne rotorviklingene i dynamoen når tenningen er slått på og motoren ikke sviver! Den samme strømmen som slippes gjennom pæra vil også gå igjennom rotorviklingene. Man må huske på at når dynamoen sviver så er D+ egentlig dynamoens pluss-forsyning til magnetiserings viklingene i rotor. Når dynamoen sviver så har man en induktiv motstand i viklingene, mens når den står så vil en slik motstand være fraværende. En for stor strømstyrke vil derfor kunne brenne rotorviklingene. D+ kan betraktes som en minus-pol når dynamoen står stille. Når dynamoen starter så vil der genereres pluss-spenning på D+ som igjen utgjevner spenningen over ladelampen slik at den slukker. mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
hifo Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 Bra .Hadde jeg ikke peil på.. Men kan du antyde når man har for stor pære? Kan 10w være for stort? Med tanke på at rotorviklingene ikke er tynne som spindelvev , skulle man tro de tålte noe.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
mateco Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 Vanlig er noe med 3 til 4W og man skulle henvise til at man først må sjekke hva produsenten forteller om ladelampen. Dette fordi det finnes noen tilfelle det det ikke er love å belaste dynamoets D+ med stort, som kan resultere i at også 4 Watt er for mye allerede. Jørg På spørmålet ditt hifo henviser jeg til Joerg's tidligere svar i denne tråden. mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
hifo Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 Da håper jeg joerg svarer på om en 10w pære kan ødelegge noe i dynamoen.. Spør fordi jeg har en 21w pære til ladelampe på 24v dynamoen min.. (Nødløsning etter utsett) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
2nd Trikker'n Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 En vekselstrøms "dynamo" av denne typen er avhengig av strømmen gjennom pæren for å starte lading. Husker ikke spesifikasjonen, men datablad fra leverandør vil gi svaret. Foreslår at man holder seg til det. Men, i nødens stund spiser fanden fluer! Hvor mye kan man gå opp eller ned? Å kortslutte pæren i ladekretsen anbefales ikke. Sitér dette innlegget Link to post
rmyra Svart 15.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 Da har jeg vært i båten å sjekka igjen. Koblet en lyspære på en løs ledning. Prøvde å koble denne mellom B+ og D+. Lyspæren lyser ikke. Heller ingen forskjell på multimeter med motor igang eller ikke. Målte med multimeter mellom B+ og D+ uten motoren igang. 0,02v. Målte D+ mot B- med motor igang 0,0v. Trur nok dynamo ikke tålte starteren som hang på Takk for all hjelp her Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 15.Juni.2010 Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 Det er ikke bare børstene som ligger litt ifra da ? Er det løs børsteholder på den? Hvis en av børstene har hengt seg litt ifra sleperingen pga dritt , kan det godt hende det hjelper å kakke i dynamoen i bakkant ved børstene.( med måte) Og hvis børstene har hengt seg, vil vel ikke ladelampen lyse heller , som i ditt tilfelle nå.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
rmyra Svart 15.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 Det er ikke bare børstene som ligger litt ifra da ? Tror det er løs børsteholder ja. Da skal jeg stikke ned i morgen å sjekke litt til Vet ikke med sikkerhet om dynamoen virket før starteren hang seg opp heller, da det var første turen i båten etter den ble kjøpt. Har ikke sjekket lading før nå igrunn. Takk for gode tips Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.