Jump to content

Hvor stor motor burde jeg ha i en Cobra Avanti 28 fot

Cobra-28

Recommended Posts

Jeg har en Cobra Avanti 28 fot med bensin V8 som jeg tenkte å bytte ut med diesel, så da tenkte jeg skulle lufte litt her blandt andre sjøfolk men er litt usikker ang størrelsen.

Jeg mener og trur at en Volvo penta td 40b - 41 motor er passe i denne,selvfølgelig kommer utveksling og sånn i tillegg, men det fikk jeg blankt nei hos volvo penta.

Der måtte jeg opp i en D6 motor eller lignende og gjerne 300 hk+++, med andre ord lite hjelp å få og snakk om flere hundre tusen kr.

Så derfor henvender jeg meg hit og hører om noen har noen forslag/erfaringer ang motor størrelse og event utveksling i en slik type båt.

Dette er jo ikke noe fartsvidunder men gjør 30-35 knop med 270 hk, som er akkurat passe for vår bruk.

men en 40B er vel bare på 165hk..?  Det blir kanskje litt spedt..? 

Men burde tro en KAD43/44/300 burde funke greit..   Evt en Mercruiser 4.2

En annen ting med en slik litt gammeldags diesel er at de trenger litt omdreininger for å bygge opp turbotrykk , dvs båten kan bli treg å få opp i plan

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ja det er da det eg sier. Fra 200 og oppover. Da mener eg diesel sjølvsagt. Båten var bla. levert med 207? hk diesel og var oppgitt til knappe 40 knop iflg båtguiden. Ser en på Finn.no så står der en med 300 hk smallblock bensin oppgitt til 45 knop.

Synes til sammenligning 30-35 / 270hk hørtes litt knapt ut

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...