Jump to content

BMW Mercruiser.......

Jolla-Mi

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg et par brukte BMW Mercruiser Dieselmotorer, og har noen spørsmål og funderinger som noen av dere der ute muligens har svar på. Motorene er av typen 636 D-TA, og leverer ca 180 hester hver.

Spørsmål 1) Er dreieretningen lik på disse motorene? Tidligere hadde jeg en venstre- og en høyregående motor. Hvis det er som jeg frykter, går begge disse motorene til venstre (sett fra svinghjulssiden). Hvis de går forskjellige veier, hvordan er dette avmerket på motorene?

Spørsmål 2) Jeg har et par Velvet gearkasser med 1,81:1 i utveksling. Til disse kassene har jeg flywheel house og flexplater som passer på Crusader Big-Block motorer. Disse passer ikke på Mercruisermotorene. Er det noen som vet hvor jeg får tak i slike ting?

Spørsmål 3) Hvis motorene har samme dreieretning vil den ene gearkassa gå feil vei mot hva den gjorde før. Da gikk en kasse til venstre, og en til høyre. Vil det bare være nok å skifte propell på den som går "feil" vei, eller vil det påvirke båtens retning og stabilitet i sjøen?

Fundering 1) Jeg burde vel kanskje selge disse to dieselene, og kjøpe meg motorer med gearkasser på......og heller tilbringe sommeren på land?

Fundering 2) Er det noen der ute som har gode råd eller velmenende meninger?

Enkelte gear tåler å bli kjørt begge veier, uten problemer. Andre kan lett bygges om til å gå motsatt vei. Se om du kan finne en forhandler av denne type gear, så får du nok raskt svar.

Svinghjulshus og demperplate burde ikke være noe problem å få tak i, dette er rimelig kurante motorer..

Ellers så bør du snarest redigere overskriften din til noe som forklarer litt mer, ellers vil nok tråden snart bli stengt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...