SF Startet 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2010 (redigert) Hei! så skjedde det meg og En slange inn på varmtvannsbereder hoppet av og jeg mistet hele kjølevannet på motor og nå er jeg i tvil om jeg har skade på den Hendelsesforløp som følger: Var på vei tilbake til havnen etter en liten tur og drog båten litt opp i fart, satt forøvrig opp på fly og her er det kun varsellys og lydalarm på høy temp, ser at varsellampen begynner å blinke litt og så går alarmen. Slakker av motorpådrag og båten går ned av plan og venter da at tempen skal synke og lampen slokke, det gjør den ikke Hopper ned fra fly og inn i cabinen og ser at motortemp er 120 grader, motoren stoppes. Åpner motorluke og det er ikke tvil om at det er varmt, ingen røyk eller damp men litt lukt, lukter litt svidd. Ser at all (eller det meste av) kjøleveske ligger i bunn av båten. Det kommer en båt forbi som gir meg slep inn mot havna, og jeg begynner å sjekke. Finner en 1/2" slange med kjølevann som går inn på v.v. bereder som har hoppet av. Forøvrig slanger som jeg har tenkt på å bytte men... . Det er derfor grunn til å anta at kjølinga ikke har forsvunnet umiddelbart men ganske hurtig alikevell. Mens slepet gikk så monterte jeg slangen på, så på temp. måler og kjente på motor at denne begynte og kjøle seg ned litt. Fylte da på vann på v.v. veksler og fikk etterhvert startet opp igjen. Siste del av turen inn til havna gikk for egen maskin. Motoren starter greit og går fint, hører ikke noe unormalt, ikke tegn til trykk i v.v. veksler ei heller vann i olja. Motoren er kun kjørt på helt lett belastning etter hendelsen. Så til 1000kr spørsmålet, hvor mye tåler disse motoren av varmkjøring. Jeg har hørt om sprekk i topper på disse, men er dette en slik hendelse eller er det hardkjør over tid? Noen tips om hva jeg bør sjekke før jeg evt. friskmelder motor? Er 120 grader i et kort tidsrom skadelig, noen med erfaring Alle beroligende kommentarer mottas med takk. Redigert 13.Juni.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
JonnyBoy Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 (redigert) Høres litt ut som min første dag som båteier dette, hvor det spratt ut en frostplugg i eksosmanifolden med påfølgende kjølevannstap. Fryktet selvsagt det verste, men fikk i ettertid ingen problemer som kunne relateres til denne hendelsen. Tror riktignok ikke jeg hadde så høy temperatur som deg, ettersom jeg fikk stoppet motoren umiddelbart (mitt hendelseforløp: POFF!-faaaan-stopp motoren for ¤#¤@£$ ) Tror jeg ville først kjørt motoren rolig en god stund, deretter med gradvis økende belastning for å sjekke at alt er i orden. Hele tiden med et øye på instrumentene, spesielt vann- og oljetemperatur. Jevnlige inspeksjoner i motorrommet hører selvsagt også med i denne perioden. Pass på at den ikke kaster av seg væske, eller at det er andre ting som ser (eller lukter) mistenkelig. Vask motor og motorrom først, så ser du umiddelbart eventuelle lekkasjer. Sjekk også for intern lekkasje mellom olje og kjølevann. Etter hvert kan du kjøre med fullt pådrag over en periode, og hvis alt ser ut til å være under kontroll kan du sikkert friskmelde motoren. Inntil det motsatte er bevist, er det ingen grunn til å anta at motoren har tatt skade av hendelsen (ikke ta sorgene på forskudd, med andre ord). Det er jo også et godt tegn at den fortsatt starter og går helt fint Redigert 13.Juni.2010 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
GeirFrode Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Jeg har også nettopp hatt en lignende opplevelse. Men hos meg var det sjøvannspumpen som ikke ville mere. Oppdaget dette tilfeldigvis når jeg tok en tur ned fra flyen og skulle hente en kikkert. Bare tok en snartitt på instrumentpanelet, og syntes det var noe rart med den ene temperaturmåleren. Kikket en gang til, og så at både oljetemp og kjølevannstemp var farlig høy. Hadde ikke fått alarm ennå, men det var nok ikke lenge før den ville gå på. Trykket på stopp med en gang, og åpnet motorromsluka. Der luktet det varmt, men kunne ikke se noe spesielt, annet enn at det hadde sprutet sjøvann nedi der. Motoren hadde nok ikke kokt, men tror ikke det var langt unna, for den var god og varm. Det gikk ett par dager før jeg fikk ovehalt sjøvannspumpen og testet. Heldigvis kunne jeg ikke se noe galt med hverken olje eller frostvæske, og etter noen timers kjøring, har jeg nå friskmeldt motoren. Den går akkurat som før. Jeg har forøvrig 2 stk BMW D190, 165hk. Ikke samme motoren som du har, men mine motorer har ikke akkurat det beste ryktet, heller da. Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Litt større og nyere maskiner riktignok, men lell : På tekniske prøveturer, elektrisk fremdrift, flermaskiners-anlegg er en av DNV sine tester at el.anlegget skal «overleve» at en av generatorene – på full belstning - faller ut. Vanligvis kan en overtale dem til å slå ut effektbryteren, men en gang iblant insisteres det på at motorens nødstopp skal aktiveres – det kan jo skje en slik bråstopp også. Da er det helt vanlig at oppmagasinert varme trekker temperaturen opp i 120-125 grader. De tåler det (har måttet venne meg til det), men den blir dog ikke kjørt uten vann. Det viktigste er at de får kjøle seg sakte ned igjen – bruk aldri kaldt vann til panikkjøling. Siden din starter og går vakkert er den sannsynligvis stoppet før mekanisk slitasje oppstod. Skader imidlertid ikke å kjøre pent opp i begynnelsen, begynner den å bruke mer olje er kanskje skraperingene blitt kokset/slitt. Hvis ikke, går det sannsynligvis bra. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
litt peiling Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Slapp av... detta har gått godt ;-) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 13.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 (redigert) Vask motor og motorrom først, så ser du umiddelbart eventuelle lekkasjer. Sjekk også for intern lekkasje mellom olje og kjølevann. Godt tips, jeg får prøve den litt forsiktig som du sier å sjekke kjølevann og olje om det er noen lekasjer mellom smøre og kjølesystem. Ikke samme motoren som du har, Tja ikke si det BMW 3,6 literen er VM-Motori det og. Den med 165 HK har det vell egentlig ikke vært problemer med, det var 1. gen av den med 180HK som hadde dårlig kjøling. Det viktigste er at de får kjøle seg sakte ned igjen bruk aldri kaldt vann til panikkjøling. Jeg var obs på dette og ventet til temperaturen var kommet ned en hel del før jeg hadde vann i kjøleren, og helte forsiktig oppi. Ventet ytterligere litt tid før jeg startet opp. Slapp av... detta har gått godt ;-) Puh..............det var godt Får ta en prøvetur i morgen. Redigert 13.Juni.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Var nedom båten i lunsjen og foretok en kaldstart, den starter helt fint og kan ikke se at noe har endret seg etter varmkjøringa. Håper og tror dette gikk greit Noen andre som har erfaring med varmkjøring av disse motorene? Hvilke feil kan normalt oppstå? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 eg ville slappa heilt av det er topp som oftest tar skade av slik, og den skaden kommer som regel umiddelbart. At du lot den kjøle rolig ned er det viktigeste for å unngå sprekker og at evt toppen slår seg. Rolig og kanskje ikkje så langt fra havn første timen, virker alt oki så er det tut og kjør på fullt for å sjekke at den er oki. Ingen vits å kjøre rolig i ukevis, og så når ferien begynner så kommer tull fram. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
SF Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 (redigert) At du lot den kjøle rolig ned er det viktigeste for å unngå sprekker og at evt toppen slår seg. Må innrømme at jeg har tenkt litt på denne, ventet jeg lenge nok Vet ikke helt hvor lang tid det gikk, men motorluka ble åpnet umiddelbart, stod å klødde meg litt i hode i noen minutter, så en båt og fikk den bort til meg, det gikk noen minutter der samt noen minutter til å få slep ombord. Når så slepet var vell underveis var det kanskje gått 10 min. Sjekket temp på motor og den var nå under 100 grader, åpnet forsiktig lokk på v.veksler. Her var ingen damp og motoren var ikke lenger ubhagelig varm. Begynte forsiktig å helle vann fra vasken på v.veksler med en flaske. Ingen antydning til fresing eller avdamping når vannet ble helt på. Startet motoren først når vi var helt inne i havna men hendelsen skjedde rett utenfor så det var ikke snakk om store avstandene. Hvor lang tid bør en la den kjøle? Er mine 15-20 minutter lite? Redigert 14.Juni.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Høres veeeeldig knapt ut, men med åpne luker osv så klart det hjelper på, i tilleg til flaks Eg meiner at om du fikk skade så hadde du merket det første tur. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
SF Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Har egentlig ikke hatt første tur enda, gikk kun på lett last inn til båtplassen. Skulle egentlig tatt en tur i dag, men min bedre halvdel hadde lagt planer som inkluderte meg så da lot jeg båt være båt i dag. Like greit egentlig så fikk jeg litt avstand til det hele. Liker å skru litt på båt men slike hendelser tar litt motet fra en...............en kort stund ihvertfall Tror selv det gikk bra, den ble ikke så forbannet varm og når jeg fylte vann på maskinen så var den på god vei ned i normal temp. Kjølevannet jeg hadde på ble oppvarmet i kjøler og motorblokk før motoren ble startet og toppen fikk smake på dette. Tror derfor ikke at det ble et voldsomt sjokk for den. Dvs jeg håper Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 15.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Puuh............ Da har jeg hatt meg en time på fjorden, testet den ved ulike belastninger, først litt rolig og etterhvert var jeg opp i 3200 rpm som er fin marsjfart. Motoren starter som den skal, ikke noe uvanlig røyk, motorgange er som den alltid har vært, den trekker bra, ikke trykk i v.veksler, ingen tegn til vann i olja og ingen lekasjer av noen form. Bilde av oljepåfyllingslokket: Min største frykt var sprekk i toppen med påfølgende problemer som vann i olja og/eller olje i kjølevannet. Ingenting som tyder på det. Føler meg ganske trygg på at dette gikk bra Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Da er ferien godt i gang og båt og motor har fått en del timer gange etter hendelsen og alt fungerer som det skal Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.