Jump to content

hvor lang reise tid fra larvik til arendal/grimstad

Christer Knutsen

Recommended Posts

Ja velkommen til Baatplassen.

Gratulerer med skjekte kjøp, skjekte kan være så mangt, hvordan ser din ut?

Hva er marsjfarten på båten?

Hvor mange timer kan du kjøre på en tank?

Ikke minst hvordan er været, det er noen strekk på den turen som kan være humpete.

Kan fort komme kraftig vind på ettermiddagen

Er du båtvant?

Har du kart.

Det kan bli en fin tur med god planlegging.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Som en har nevnt, så må du ha med kartverk. Båtsportkart serie C dekker strekningen Sandefjord - Arendal, og så lenge du holder til på sørlandet, så kan du vel like godt skaffe deg serie D også, som dekker viderer sør- og vestover. Koster noen hundrelapper pr serie. Ellers så har du de nye Kystatlas og Kystkart, uten at jeg har noe erfaring med disse. Kystkartene er trykket på plast (praktisk i åpen båt). Kystatlasene er papir, og med noe mer innhold. Kartene er ellers like. Begge i A3-format og innbundet med spiralrygg. 

Som også nevnt, så er det noen strekk som er åpent hav, første etappe er jo rundt Rakke fra Stavern mot Jomfruland. Der må du langt ut, dersom du ikke kjenner leia gjennom Rakkebåene. Men åpent ut mot havet er det uansett. Deretter har du fra Kragerø (Portør) mot Risør, og fra Risør mot Lyngør. Utover det er det stort sett innaskjærs og skjermet seilas hele veien. Og leia er godt merket. Men du må følge med på kartene dersom du ikke er kjent. 

Vil nok tro at det er mest realistisk å regne med en overnatting på turen. Og da kan jo Risør være et greit sted, omtrent halvveis.

Tror jeg brukte 14 kjøretimer på den turen i gammel tresjekte. (Tror, fordi det er veldig lenge siden.) Da gikk jeg "utaskjærs" hele veien til Tromøysund. Må vel si at jeg anbefaler deg "innaskjærs" fra Lyngør til Tromøysund også. Med sjekte så taper du ikke noe tid på det. Det er også mye hyggeligere. Du kan gå "innaskjærs" fra Langesund til Kragerø også, men da blir det endel lengre. Det blir uansett nok av åpne strekk.

Ja, ta med soveposen og litt mat. En overnatting bør du ha. Blir det dårlig vær så blir det fort flere netter.

God tur!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...