FjordHT Startet 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2010 Hei. Ettersom jeg ikke ønsker å gå iland med min fjord 19 er en liten gummibåt løsninga for meg, men gummibåten jeg tenker å bruke(9fot) blir uhøvelig å "henge opp", så lurer på om det å taue denne i marsfart(20-25) blir et stort problem? Kan noen dele erfaringer, løsninger osv for meg? Tenker at et Y-tau i begge pullertene bak med en "rykkavlaster" burde fungere med rett lengde på tauet? Er kanskje dette en veldig dårlig løsning, å at jeg heller burde kjøpe en liten båt på biltema? slik tenker jeg å bruke: Hvis noen har erfaringer med denne typen båter så hadde det vært fint om dere kunne dele. Har ikke vært ute med en slik en :) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Å slepe en gummijolle i den hastigheten er håløst etter min mening, den vil nok flakse mere i lufta en på sjøen. Har selv en gummijolle og har opplevd flere ganger at den har "tatt av" på slep i 7-8 knop. Litt frisk vind under den i litt fart og sjø og vips......i været og lander kanskje opp ned. Glem det! Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 13.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Finnes det da noen enkle fungerende løsninger da, som kan brukes for meg? har ikke lyst til å montere et stort "oppheng" på båten... Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Kan ikke akkurat se noen løsning når det gjelder en Fjord 19, blir jo litt overkill å sette daviter på den. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 13.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Fant også ut at det ble litt ekstremt med daviter Får prøve å taue med kort slep, 2 tau, å se hvor pent den flyr Nei, burde vell være mulig å få til en løsning? får prøve å feile litt, men alle ideer mottas med glede :) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Blir nok som å ha med svigemor på weekendtur, vil alltid være i veien og ta for stor plass Men hun hadde sikkert blitt ydmyk og medgjørlig om hun hadde blitt slept etter i drøye 20 knop Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 13.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Hehehe, så løysninga blir å plassere svigermor i gummibåten å bruke langt tau så man ikkje høre ropan når man bekke 5 knop :D Fortsatt åpen for alternative løsninger, selv om jeg ser dette kan bli et problem... Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Ikke for langt tau da! du må kunne høre at hun lover deg en Princess 35 når du bekke 10 knop Sorry! måtte bare Ikke mange andre muligheter her enn å sette ned farta når du skal slepe, blir jo mye styr å tømme den for luft hver gang. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Hadde en slik bak fra Mandal til Søgen i dag med 2 fridykkere oppi. Maks 14 knop i medvind med akkurat passe langt tau. Fridykkerene balanserer jolla med kroppsvekten ;-) Alvor ... Bind baugen helt borti hekken på båten. Hvis du ikke har motor på jolla ligger den og rir på den forreste bølgen og er uanfektet av andre bølger som ellers kan lage problemer. Hvis du bor nært Søgne har jeg en du kan prøve med. MOns Sitér dette innlegget Mons Link to post
FjordHT Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Takk Mons :) Tenkte noe slikt burde være mulig, et kort slep slik at dragsuget bak båten også hinderer litt av vinden å påvirke. Dette samt et Y eller X tau med like lange armer for ekstra stabilitet, så den ikke får vri seg så mye. Bor ikke nær deg desverre, men takker for tilbudet. Drar å henter båten i morgen å håper det blir en ok løsning, den skal jo ikke være med på alle turene :) Noen som kan fortelle meg litt om hva jeg burde være obs på når jeg kjøper slike bruktbåter? Har latterlig lite peiling på gummibåter alt av tips ønskes Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 I pent vær så går det helt fint å slepe båt på 2.70 i opptil 21-22 knop etter min 19 fots Yamarin. Blir det bølger så må farta senkes, men løsningen jeg har landa på er å dra båten ombord slik at den hviler på rekkene over akterdekket. Veldig greit å ikke ha jolla hoppende og dansende bak der når det er litt bølger. Men kanskje ikke helt passende for en Fjord 19.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
FjordHT Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Blir nok ikke helt passende for meg, men noe må være mulig å få til :) Ellers noen som kan si noe om slike gummibåter? Hvor mye verdi er det egentlig i en slik ved gjennsalg og hvor lenge holder gummien? Hva burde jeg se på når jeg drar for å hente båten, slik at jeg ikke blir lurt på noe søppel? Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Det er ikke mye verdi i en eldre gummibåt. Nå koster en 9 fot kr 2990,- på Maritim. Kan godt hende at de ikke er av de beste, men en brukt må nødvendigvis bli bilig da. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Kjøpte en brukt Aquaquick MS265 for 2500,- for 2 år siden, den var i god stand mekanisk, men litt skitten å se til. Når det gjelder gummien, så holder vel båter i Neopren/Hypalon endel lengre enn PVC. Spesielt dersom de er utsatt for mye sol. Har ikke vært borti det selv men hørt at PVC båter som begynner å få nok UV stråling får en klebrig følelse. Skal jeg kjøpe brukt en gang til , så vil jeg ha ut dørkplater for inspeksjon innvendig, har det ligget grus imellom så gnisses det tilslutt hull. Achillesen jeg hadde , hadde endel slike småhull i bunnen. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
FjordHT Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 hmm, tør noen av dere å estimere verdi på denne båten med 6hk'ern? Har vist blitt lappet en gang, men bortsett fra at membranen i ventilen må byttes så skal den være i god stand... Litt vanskelig for meg å fastsette hvor mye en slik motor er verd. ca fra 1985... Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Det bør absolutt holde med 4 - 5000,- Husk at du får en ny gummibåt på Maritim til kr 3000,- Kjøpte forøvrig selv en 87 mod Yamaha 8 HK som virker bra for kr 3000,- nå nylig. Så nei, ville aldri betalt mer en 4 - 5 lapper.... Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Hei igjen jeg har samme gummibåt som den på bildet. 98 modell og en 98 modell suzuki. Båten var veldig møkkete/grå når jeg kjøpte den + at motoren hadde problemer med kjølingen. En god vask (masse vask) og båten ble bra, byttet toppakning og motoren var ok. Jeg gav 3000,- for begge deler, og har kostet på i underkant av 1000,- lappen. Har godt inntrykk av båten, selv om merket er ukjent. Motoren ser jo godt stelt ut, betyr mere det enn at det er så veldig ny. 4000,- er det sikkert verdt begge deler. Forøvrig bruker jeg snap-in daviter og har den på badeplattformen. Samme kan du, hvis du har badeplattform, selv om den da stikker ut på begge sider hos deg. Den er vel antakelig 9 fot. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Takker for tipsene folkens. Har hentet båt og motor, å tror jeg har gjort et meget bra kjøp :) Båten er skitten og er preget av å være brukt. Er opplyst at denne er kjøpt ny i 2003. Dørken er litt dårlig, og ventilene lekker litt(bare litt) luft, ser uansett ikke at det skal være noe problem å få bra. Motoren starter lett men har ikke fått prøvd den. Skal ha vært brukt i ferskvann de siste årene å har fått ny bensintank. Er ellers litt overasket at på braketten står det 4 personer/500kg maks 10hk Trenger ellers å lage ny toft og få meg noen ok årer:) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 (redigert) her slepes 10 fot med 15hk i 22 knop etter draco 21. ikke noe problem med greit vær. Redigert 14.Juni.2010 av Cathrine. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 15.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Det slepet så jo bra og trygt ut :) Vi får se hvordan dette blir. Jeg blir ikke å slepe med motor... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.