Jump to content

Taue 9fotgummibåti ca 20knop. Erfaringer og løsninger?

FjordHT

Recommended Posts

Hei.

Ettersom jeg ikke ønsker å gå iland med min fjord 19 er en liten gummibåt løsninga for meg, men gummibåten jeg tenker å bruke(9fot) blir uhøvelig å "henge opp", så lurer på om det å taue denne i marsfart(20-25) blir et stort problem?

Kan noen dele erfaringer, løsninger osv for meg?

Tenker at et Y-tau i begge pullertene bak med en "rykkavlaster" burde fungere med rett lengde på tauet?

Er kanskje dette en veldig dårlig løsning, å at jeg heller burde kjøpe en liten båt på biltema?

slik tenker jeg å bruke:

6557679_520x0.jpg

Hvis noen har erfaringer med denne typen båter så hadde det vært fint om dere kunne dele. Har ikke vært ute med en slik en :)

Hadde en slik bak fra Mandal til Søgen i dag med 2 fridykkere oppi. Maks 14 knop i medvind med akkurat passe langt tau. Fridykkerene balanserer jolla med kroppsvekten ;-)

Alvor ... Bind baugen helt borti hekken på båten. Hvis du ikke har motor på jolla ligger den og rir på den forreste bølgen og er uanfektet av andre bølger som ellers kan lage problemer.

Hvis du bor nært Søgne har jeg en du kan prøve med.

MOns

Mons

Takk Mons :)

Tenkte noe slikt burde være mulig, et kort slep slik at dragsuget bak båten også hinderer litt av vinden å påvirke. Dette samt et Y eller X tau med like lange armer for ekstra stabilitet, så den ikke får vri seg så mye.

Bor ikke nær deg desverre, men takker for tilbudet.

Drar å henter båten i morgen å håper det blir en ok løsning, den skal jo ikke være med på alle turene :)

Noen som kan fortelle meg litt om hva jeg burde være obs på når jeg kjøper slike bruktbåter? Har latterlig lite peiling på gummibåter :yesnod: alt av tips ønskes :yesnod:

I pent vær så går det helt fint å slepe båt på 2.70 i opptil 21-22 knop etter min 19 fots Yamarin.  Blir det bølger så må farta senkes, men løsningen jeg har landa på er å dra båten ombord slik at den hviler på rekkene over akterdekket.   Veldig greit å ikke ha jolla hoppende og dansende bak der når det er litt bølger. 

Men kanskje ikke helt passende for en Fjord 19..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Kjøpte en brukt Aquaquick MS265 for 2500,- for 2 år siden, den var i god stand mekanisk, men litt skitten å se til. 

Når det gjelder gummien, så holder vel båter i Neopren/Hypalon endel lengre enn PVC. Spesielt dersom de er utsatt for mye sol.   Har ikke vært borti det selv men hørt at PVC båter som begynner å få nok UV stråling får en klebrig følelse.  

Skal jeg kjøpe brukt en gang til , så vil jeg ha ut dørkplater for inspeksjon innvendig, har det ligget grus imellom så gnisses det tilslutt hull.  Achillesen jeg hadde , hadde endel slike småhull i bunnen. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei igjen

jeg har samme gummibåt som den på bildet. 98 modell og en 98 modell suzuki. Båten var veldig møkkete/grå når jeg kjøpte den + at motoren hadde problemer med kjølingen. En god vask (masse vask) og båten ble bra, byttet toppakning og motoren var ok. Jeg gav 3000,- for begge deler, og har kostet på i underkant av 1000,- lappen. Har godt inntrykk av båten, selv om merket er ukjent. Motoren ser jo godt stelt ut, betyr mere det enn at det er så veldig ny. 4000,- er det sikkert verdt begge deler. Forøvrig bruker jeg snap-in daviter og har den på badeplattformen. Samme kan du, hvis du har badeplattform, selv om den da stikker ut på begge sider hos deg. Den er vel antakelig 9 fot.

Takker for tipsene folkens.

Har hentet båt og motor, å tror jeg har gjort et meget bra kjøp :)

Båten er skitten og er preget av å være brukt. Er opplyst at denne er kjøpt ny i 2003.

Dørken er litt dårlig, og ventilene lekker litt(bare litt) luft, ser uansett ikke at det skal være noe problem å få bra.

Motoren starter lett men har ikke fått prøvd den. Skal ha vært brukt i ferskvann de siste årene å har fått ny bensintank.

Er ellers litt overasket at på braketten står det 4 personer/500kg maks 10hk :yesnod:

Trenger ellers å lage ny toft og få meg noen ok årer:)

14062010845.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...