Jump to content

Komposterende toalett, erfaringer

Lbjordal

Recommended Posts

Vil svært gjerne bli kvitt både toalettpumpe, septiktank, treveiskraner, tømmepumpe og ørten meter illeluktende slange og fannt dette under en forskningsøkt på internetten :)

http://www.natureshead.net/

Er det noke å satse på? Blir litt plaget av tanken på å springe fram og tilbake til toalettet på land med urinfalsker, men ellers?

Redigert av Lbjordal (see edit history)

Skeptisk! Argumentet med å spare vann er null verd, egen urinflaske som en må drive å tømme for hånd høres ikke tiltalende ut,og troen på at denne er luktfri har jeg bare ikke :nonod:

Takke meg til nye slanger,kostbart båtdopapir og en dass som ved hjelp av masse flott sjøvann pumper vekk (eventuelt via septik om en ligger i havn)dritten vekk fra båten :yesnod:

Kan love deg at om du passerer ei hytte med forbrenningstoalett så lukter det "lik" rundt hele hytta. Det skal du ikke satse på.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Joda, septik er greit de, for de som har ny nok båt til at tanken er fornuftig plassert med "dumpventil" i bunnen og bruker 8000kr på vetus el-talett. :cheers:

Det fungerer faktisk fint for oss med gammel båt, manuelt toalett og manuell pumpe til å tømme tanken også :wink:

Det eneste problemet jeg har hatt med mitt septikoplegg er at luftestussen på tanken har tettet seg av urinstein et par ganger. Men ikke verre enn at jeg hakker det vekk med et skrujern på et minutt eller to. Utover dette har jeg ikke hatt noen som helst problemer i de årene jeg har hatt septiktank!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...