tobixen Startet 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2010 Som noen kanskje vet, kjøpte jeg en billig seilbåt i vinter. Forut for kjøpet hadde jeg null erfaring med seiling - og jeg er en klossmajor. Her kommer noen historier om alt som har gått galt ifbm ankring - så kan dere le eller gråte av meg, kanskje lære noe, og forhåpentligvis komme med noen praktiske tips ;-) Allerede før jeg hentet båten sørget jeg for å tegne forsikring samt å bli totalmedlem i kystpatruljen/NSSR - det siste har så langt vært gull verd. 1) Ankring med langt flytetau. Det gikk ganske galt, kjølen greide å vikle seg skikkelig inn i ankertauet. Det var helg og meldt bare godvær, ingen av de butikkene jeg rakk å komme meg innom fredagen hadde våtdrakt å selge ("sesongen har ikke startet enda"). Jeg hadde jo ikke oversikt over tauet fra oven, jeg prøvde å få fikset problemet uten hell, antok at tauet kanskje hadde satt seg fast i propellen og så til slutt ikke annet råd enn å ringe NSSR og få hjelp fra RS Gideon. Lærdom: aldri, aldri bruk flytetau på ankeret! 2) Jeg kjøpte et 15kg bruce-kopi til primæranker, pluss masse synketau - men neste gang jeg skulle ankre opp hadde jeg adskillig lengre tau på reserveankeret enn hovedankeret. Jeg hadde det travelt, og var i tillegg bekymret for å drive i land, så jeg slapp primærankeret for tidlig. Jeg var bekymret over at båten kunne drifte utover pga kort ankertau og marabratte, så jeg slapp like godt reserveankeret også. Kort tid senere var ankertauene viklet inn i hverandre, så jeg kunne ikke ta opp ett uten å samtidig ta opp det andre. På et punkt var jeg redd for at jeg driftet mot land, så jeg startet motoren, og fikk selvfølgelig ankertauet inn i propellen. Det endte med hjelp fra RS Gideon igjen. Lærdom: ikke slipp ut to ankre, med mindre det er en godt gjennomtenkt plan bak det hele. Vent med å få panikk til båten virkelig holder på å gå på grunn. La vær å bruke motor når man er i ferd med å ta opp anker, med mindre det er veldig opplagt at ankertauet er langt vekk fra propellen. 3) Jeg er for øyeblikket uten motor - og på et punkt skulle jeg legge til ei brygge. Jeg var heldigvis ikke alene, fruen var klar til å ta imot, og en venn hadde rodd i forveien med en taustump. Jeg var i ferd med å ta ned hovedseilet da fruen hylte opp om at vi kom alt for fort mot brygga (og en annen parkert båt), så jeg sprang ned i sittebrønnen og pælmet ut reserveankeret som ligger akter. Jeg ser ankeret gå ned og ta med seg kjetting og tauverk ned i dypet ... ehm ... ja, det gjordet det gitt. Det var nå jeg skulle ha husket på å feste taustumpen til båten, kanskje? Jeg vurderte å prøve å fiske etter dreggen, men det var ganske dypt der og veldig grumsete vann, så jeg har latt det ligge så langt. Lærdom: kanskje det hadde vært en ide å bruke flytetau på ankeret? En annen ting jeg fant på i går, la endestumpen/løkka være festet på selve ankeret, slik at man ser den og husker på å feste den til båten. 4) For et par uker siden satt jeg i Malta sent en mandags kveld og drakk øl med noen kollegaer da jeg plutselig får telefon fra RS Gideon. De hadde funnet båten min i drift. Været var forholdsvis bra - men tauet fra båten og ned til fortøyningsbøya hadde vel gnisset mot pullerten eller noe slikt, og blitt gnagd i stykker. Lærdom: Se over fortøyningene regelmessig. Sikre mot slitasje vha gummislange, tape e.l. på utsatte steder. Vær ekstra nøye med at alt er OK ved lengre fravær. 5) Fredags morgen fant jeg ut at jeg skulle seile til jobb. Jeg hadde beregnet tidevannsstrømmen riktig - men vinden nærmest uteble, så det siste stykket måtte jeg padle med roret! But I digress ... jeg ankret opp i nærheten av kontoret, rodde i land, jobbet litt, rodde tilbake og tok opp ankeret nesten uten problemer - da jeg kom tilbake hadde det blåst opp, og jeg greide ikke å få heist storseilet helt opp - det var for mye vind til at jeg kunne greie det alene. Hadde båten enda ligget i vindøyet, så hadde det kanskje vært mulig, men jeg så ikke noen gode muligheter til å holde båten mot vinden. Uansett, jeg skulle ikke langt og jeg fikk reist nok seil til å komme meg fremover. Lærdom: Ja, nei, jeg lærte vel egentlig ingenting denne gangen - jeg skjønner ikke helt hvordan man skal få reist hovedseilet i sterk vind dersom båten ligger for anker og ikke vil legge seg i vindøyet. Tvinge den i riktig retning vha reserveanker fra akter, kanskje? Eller kanskje prøve å organisere til noe slags mesanseil? 6) På andre siden skulle jeg ankre opp og ta i mot en venn. Det var passelig nærdypt, og jeg ventet med å kaste ankeret til jeg kunne skimte bunnen - og var på et tidspunkt bekymret over at jeg ville ende opp i fjærstenene før ankertauet ble stramt - men båten stoppet, fortsatt noen meter fra land. Da jeg hadde fått vennen min ombord og skulle dra hadde vi et problem - tauet (synketau, dog) hadde surret seg rundt kjølen igjen, og vi greide hverken å hale inn så mye som en cm av ankertauet eller snu båten. Tauet stod stramt festet på båten med et pålestikk, så det var ikke mulig å løsne det. Jeg fisket jeg opp et stykket av ankertauet (mellom kjølen og ankeret), surret et tynnere tau rundt, og festet en bøye i det tynne tauet, deretter kappet jeg enden som satt fast i båten, og vi var fri til å kunne seile. Lærdom: Egentlig skjønner jeg ikke helt hvordan man forhindrer ankertauet i å sette seg fast i kjølen ... men kanskje en dødmann eller stykke med kjetting nært båten kunne vært en ide, for å holde tauet så vertikalt som mulig ned fra båten? 7) Det første jeg gjorde var å snu for å plukket opp ankeret. Jeg seilte nært land, med bidevind mot land. Det gikk jo som det måtte gå, stadig nærmere land, ikke nok fart til å baute, ikke nok plass til å jibbe. Etter et mislykket forsøk på bauting ble det et mislykket forsøk på kuvending, og deretter rett på grunn. Muddergrunn, heldigvis. På laveste tidevann. Ringe RS Gideon og få hjelp for fjerde gang på kun kort tid? Det ville bare være for pinlig! Første tanke var å gå ut med lettbåten, trekke opp primærankeret, og sette det som varpanker - men å løfte et 15 kg anker oppi ei lita 10-fots pionerjolle uten noe som helst form for vinsj eller takle, i relativt hardt vær - det går bare ikke. Vi dro på biltema og kjøpte nytt reserveanker, 8 kg paraplydregg. Det er sant nok ikke det beste til å trekke båten av grunn, men jeg ønsker å ha en dregg som sekundæranker, og hadde ikke lyst til å kjøpe enda en bruce-kopi bare for denne ene oppgaven. Jeg antok at det ikke ville være mulig å trekke båten ut på vann med paraplydreggen, men jeg antok at dersom man bare sørget for å holde tauet stramt ville bølger og tidevann sørge for at man slapp fri. Jeg slo tauet rundt vinsjen og holdt det med nogenlunde konstant kraft i ca en halvtime, slik at for hver bølge dro jeg inn noen cm med tau. Men neida, bølger og tidevann sørget for at vi bare kom stadig nærmere fjærsteinene, og etterhvert slapp ankeret helt. Jeg merket meg imidlertid at vi hadde beveget oss litt parallellt med strandlinjen, i vindretningen. Nytt forsøk, jeg bestemte meg for å sette varpankeret på skrått i vindretningen for å bedre utnytte vinden, og jeg fant også en minidregg som jeg brukte som tandemankring (jeg har også sett begrepet "forkatling" bli brukt på forumet her). I tillegg løyet været litt, og etter kun kort tid var vi fri! hurra! Vi feiret suksessen med en 36 timers non-stop seiletur. Lærdom: ikke få panikk dersom man går på grunn, varpanker er fint, men det er sikkert best å kontakte NSSR før man slår kjølen i fillebiter mot fjærsteinene. ;-) Huff, dette ble langt, men godt å få det ut. En venn som bistod med rådgivning under kjøpsprosessen sa at de to lykkeligste stundene i en båteiers liv er dagen båten blir kjøpt og dagen båten blir solgt - mulig han har rett i det. Så langt har mitt korte liv som seilbåteier vært noe turbulent, men utrolig spennende og lærerikt! Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Fjordland Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Heheh Utrolig bra, lykke til videre Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Du har jo fått erfaring mer enn de fleste når det gjelder ankring. Du må jo snart være utlært! Ikke verst det etter en halv sesong! Lykke til videre. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 :cheers: Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
roaldbj Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 "Huff, dette ble langt, men godt å få det ut. En venn som bistod med rådgivning under kjøpsprosessen sa at de to lykkeligste stundene i en båteiers liv er dagen båten blir kjøpt og dagen båten blir solgt - mulig han har rett i det. Så langt har mitt korte liv som seilbåteier vært noe turbulent, men utrolig spennende og lærerikt! " Det er mulig dette er korrekt - men det var i alle fall mye lærdom du kunne formidle som sikkert flere bør lese grundig. Lykke til fremover. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Godt at noen deler erfaringene sine. Om det er noen trøst så er det mange som har gjort mye rart med båten sin, og det er ikke bare første sesongen at sånne episoder kan forekomme. Husk å sende julekort til folka på RS Gideon når den tid kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Jonette Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 (redigert) Alle gjør tabber og roter det til i blant, at du velger å håndtere båten helt uten motor står det respekt av! Du har valgt å lære "the hard way" En venn som bistod med rådgivning under kjøpsprosessen sa at de to lykkeligste stundene i en båteiers liv er dagen båten blir kjøpt og dagen båten blir solgt Denne vennen kan sikkert gi mange gode råd, men dette skal du ikke høre for mye på. Håper du får mange lykkelige stunder med båten. Pågangsmotet er det ihvertall ingenting galt med. Redigert 14.Juni.2010 av Jonette (see edit history) Sitér dette innlegget /MS Link to post
tobixen Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Alle gjør tabber og roter det til i blant, at du velger å håndtere båten helt uten motor står det respekt av! Det skulle da bare mangle, det er jo en seilbåt, kan ikke bare la den stå ubrukt bare pga et lite motordriftsproblem ;-) Jeg vurderte plass i marina da jeg skaffet båten, men valgte moring i stedet - jeg ønsker å ha båten nært og tilgjengelig, jeg ønsker å kunne legge til og ta i fra alene uten å være redd for å krasje med dyrere båter, og nå som jeg er uten motor er jeg veldig fornøyd med å slippe unna finnavigering inne i en marina ;-) Det er jo også en historie med motoren. Det var da jeg fikk tauet inn i propellen, og hadde panikk fordi jeg var redd for å drifte mot land. Min første tanke var noe slikt som "oups, motoren stanset, kanksje det hjelper å starte den igjen?". Jeg tenkte ikke så mye annet ... motoren sto jo til og med i gir! Jeg er sikker på at jeg vridde om startnøkkelen i bare brøkdelen av et sekund før jeg fant ut at det ikke var en god ide, samt at jeg ble klar over at tauet måtte ha satt seg fast i propellen - men det var nok. Et par minutter senere kommenterte sønnen min at det luktet svidd, jeg åpnet opp luka til motoren og så røyken ose ut. Startmotoren brant opp og ble helt kaputt. RS Gideon tok meg til ei kai nært et Penta-verksted, men verkstedet hadde ikke tid til å svare meg på mange dager, og da jeg endelig fikk svar skulle de ha åtte lapper for ny startmotor. Jeg fant aldri ut om det inkluderte arbeidet eller ikke. Jeg skrudde ut startmotoren selv (det var vrient, skruene var lokalisert slik at det var vrient å komme til med verktøyet, og generatoren måtte ut for å komme til). En annen butikk i Tromsø svarte "dessverre, vi har den ikke på lager. Den finnes i Oslo, til 4700". Klokka var akkurat stengetid da jeg kom dit, og den ansatte hadde åpenbart ikke lyst til å legge inn bestilling. Senere på kvelden bestilte jeg motoren fra startmotor.se, til 2300 SEK (blir omtrent 3000 NOK etter frakt, tollbehandling, MVA). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bidevind Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 ...jeg skjønner ikke helt hvordan man skal få reist hovedseilet i sterk vind dersom båten ligger for anker og ikke vil legge seg i vindøyet. .. Dersom storseilskjøtet ikke er stramt og bommen dermed kan svinge etter vinden, så bør det være mulig å holde bommen i vindøyet slik at seilet kan heises. Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Stå på, du har allerede fått din del av uflaks-kvoten. Ankertauet rundt kjølen, aldri opplevd, prøv ha litt stram på tauet mens det dras ut. Bruker selv nå Ankorlina, og det båndet greier seg selv. Virker som du seiler endel alene. Billige og praktiske hjelpemidler jeg da vil foreslå: Enkel "autopilot" så ikke roret svirrer hit og dit samme sekund som du slipper det. Finnes et system der en spes blokk du fester under rorkulten, og noen tau. Dette opplegget gjør at det strammer seg idet du drar rorkulten opp, låser den i posisjon. Praktisk, men ikke fall overbord, for da vil båten fortsette rett fram istedet for å svinge opp i vindøyet. http://www.watski.no.../?EnovaId=22574 Lazyjacks er også fint ved soloseiling. Det lager du billig ved 2 plastbelagte enkle blokker http://www.watski.no.../?EnovaId=28049 , tau og et par loop-cleats http://www.watski.no.../?EnovaId=28265 Knyt loopen i bøylebeslaget til kick og storskjøte, så slipper du feste noe ekstra beslag på bommen. Og tauene ned fra masten kan du vel knyte i mastespreder-beslagene. God sommer! Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 morsomt innlegg! Men jeg skjønner virkelig ikke hvordan du klarer å surre ankertauet rundt kjølen gang i etter gang. Dette har jeg aldri opplevd noen gang, ikke en gang de 5 årene jeg jobbet på redningsskøyta opplevde jeg noe liknende. Ankere som setter seg fast er en klassiker, men vikler seg rundt kjølen har jeg absolutt aldri hørt om. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 jeg hørte om det i fjor. Da var det en hollender som klarte å vikle ankerkjetting først rundt roret så dro han den inn i propellen etterpå. Hvordan det er mulig vites ikke. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Enkel "autopilot" så ikke roret svirrer hit og dit samme sekund som du slipper det. Finnes et system der en spes blokk du fester under rorkulten, og noen tau. Dette opplegget gjør at det strammer seg idet du drar rorkulten opp, låser den i posisjon. Jeg har elektrisk autopilot, jeg skjønner ikke hvordan f.eks. toskehove greier seg uten (ref http://www.toskehove.com/). Under roret har jeg også mulighet for å feste tau, skjønt det er noe klomsete. I sterk vind må man uansett kontinuerlig justere kursen, så uten autopilot skjønner jeg ikke hvordan man kan ta seg tid til f.eks. å pisse dersom man seiler i relativt kraftig bidevind http://www.watski.no.../?EnovaId=22574 Linkene dine er knekte. Lazyjacks er også fint ved soloseiling. Så lang har jeg ikke helt sett behovet for lazyjacks. Det jeg derimot ser behov for, er en festeanordning slik at jeg kan ta hovedseilet nesten helt ned, men uten at blokkene som holder masteliket fast i masta faller ut. God sommer! Takk for det, i lige måde :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Ankertauet rundt kjølen, aldri opplevd, prøv ha litt stram på tauet mens det dras ut. morsomt innlegg! Men jeg skjønner virkelig ikke hvordan du klarer å surre ankertauet rundt kjølen gang i etter gang. Dette har jeg aldri opplevd noen gang, ikke en gang de 5 årene jeg jobbet på redningsskøyta opplevde jeg noe liknende. Ankere som setter seg fast er en klassiker, men vikler seg rundt kjølen har jeg absolutt aldri hørt om. "gang på gang" ... det har skjedd to ganger ;-) Hm ... første gang satt jeg anker og moringsfortøyningen i y-form, som "ekstra sikkerhet" i tilfelle moringen (som jeg ikke hadde fått gjort ferdig) skulle begynne å drifte, deretter lot jeg båten ligge gjennom en femdagersperiode med kuling og varierende vindforhold og strømforhold. Jeg hadde lagt ut mye tau til ankeret, det var flytetau, og båten driftet vel en del i sirkler. Andre gang, slapp ut ankeret fra front mens båten seilte forover (synketau, men relativt mye tau sammenlignet med vanndypden), ankertauet må ha lagt seg på styrbord side av kjølen. Vind og bølger kom styrbord/aktenfra, da ankertauet ble stramt sørget vel vind, bølger og strøm for at båten la seg mot babord i stedet for styrbord, og følgelig ble båten hengende etter kjølen. Det er feil å si at tauet "surret seg rundt kjølen" (hadde båten blitt liggende gjennom strømskifte/vindskifte kunne det kanskje ha blitt ekte surr), men resultatet var i allefall at jeg satt ganske fast. Hadde jeg gitt ut mer ankertau kunne jeg antageligvis kommet meg løs, men jeg hadde vært ganske dum denne gangen, i stedet for å bruke kryssholtet slengte jeg et pålestikk rundt masta. Stramt tau + pålestikk er som kjent vanskelig å få opp, og siden tauet lå rundt kjølen + relativt kraftig med vind, var det ikke mulig å trekke inn ankertau. Ja, så med nærmere ettertanke har jeg vel lært mer: Bruk kryssholt og ha godt med ekstra ankertau ombord i båten (det bør vel umiddelbart være tau nok til å komme seg fra kryssholt til fallvinsj) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
olbi Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 1: Slapp av, ta den tiden du trenger og planlegg manøvren du har tenkt å gjøre. 2: Slipp dreggen ut litt før du har tenkt og hold tauet slik at det hele tiden er litt stramt, kjettingen du har på tau/dregg hjelper deg med dette. Når dreggen får feste er saken biff. Opplever du at tauet er for kort skjøter du bare på litt. 3: Vist du følger punkt to og får problemer kan du alltid dra båten ut etter dreggen å begynne pånytt. 4: Tren på nye ting. Når det gjelder stopper til storseilet selges dette på maritim til en hundrelapp ( kjøpte en i dag) denne settes inn i sporet i masten, stram til skruen og vips. ved bruk av denne kan du dra opp seilet med vinsjen nesten uansett hvor vindøyet måtte være. Det aller letteste er ofte å heise fokken først og når du har fått styrefart, ryddet dreggetau etc drar du opp storseilet Ps Storseilet er ikke et "hovedseil" Sitér dette innlegget Link to post
Renita Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Takk for at du deler dette med oss! God sommer Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Jeg kaster aldri ankeret overbord. Jeg firer det ned og sørger for at ankertauet ikke har noen slakke før siget i båten er stoppet helt. Jeg vet da at kjettingen ikke er surret rundt ankeret og skaper proplemer for å få feste. På den måten unngår jeg også å få ankertauet rundt kjøl, ror, propell eller hva det skal være. Ellers var det mye lærdom for en nybegynner å hente i innlegget. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
FM 8-12 Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Motorbåt kansje enklere? ikke mye kjøl å få tau i å en god del mer manøvrerings muligheter nær land som gir deg bedre mulighet for å dregge/ankre opp Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Ps Storseilet er ikke et "hovedseil" Nei, sannelig - men det er "mainsail" på engelsk, derav forvirringen ;-) Forøvrig undres jeg på om det finnes noen norsk-engelsk ordbok for seiluttrykk på internett. Jeg vurderer å lage en dersom det ikke finnes. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Christensen Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 hvis man ankrer opp mens båten glir forover så fjerner man risiko for mye strul ved å slippe dreggen akterut! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
volfro Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 He, He, ja her var det mye snadder. De fleste av oss har gjort en og annen blemme, men her var det mye på kort tid Du lar deg vel ikke knekke av dette, det er nå nytelsen begynner. Visst det fortsetter med like mye problem så hadde eg nok vurdert å gå over til bil????? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Motorbåt kansje enklere? ikke mye kjøl å få tau i å en god del mer manøvrerings muligheter nær land som gir deg bedre mulighet for å dregge/ankre opp Vel, det var alltid en barndomsdrøm å ha båt - da jeg aktivt begynte å lete etter båt var faktisk ikke seilbåt primærvalget. Jeg ønsket imidlertid båt med relativt god plass og overnattingsmulighet for en billig penge, og seilbåten var det første som dukket opp. Jeg angret bittelitt et par ganger i helga da jeg seilte uten autopilot og syntes det begynte å bli langtekkelig (36 timers non-stop seiltur under sterkt varierende vindforhold), og noen speedbåter raste forbi. Dog, tross alt - det er en helt annen feeling, og nå som motoren ikke engang virker, slipper jeg unna motorbråk, eksos, dieselsøl, bekymringer om å gå tom for drivstoff, bekymringer om kostnader (det er jo ikke helt kostnadsfritt å suse avgårde i mange titalls knop), etc. Ellers, andre uhell jeg hadde var at tauet havnet i propellen - jeg skulle ikke startet motoren, jeg skulle gått for seil. Dessuten har jeg allerede hatt litt motorproblemer, så jeg er veldig glad for at jeg ikke er avhengig av motor for å komme meg avgårde :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 1: Slapp av, ta den tiden du trenger og planlegg manøvren du har tenkt å gjøre. 2: Slipp dreggen ut litt før du har tenkt og hold tauet slik at det hele tiden er litt stramt, kjettingen du har på tau/dregg hjelper deg med dette. Når dreggen får feste er saken biff. Opplever du at tauet er for kort skjøter du bare på litt. 3: Vist du følger punkt to og får problemer kan du alltid dra båten ut etter dreggen å begynne pånytt. 4: Tren på nye ting. eg kaster aldri ankeret overbord. Jeg firer det ned og sørger for at ankertauet ikke har noen slakke før siget i båten er stoppet helt. Jeg vet da at kjettingen ikke er surret rundt ankeret og skaper proplemer for å få feste. På den måten unngår jeg også å få ankertauet rundt kjøl, ror, propell eller hva det skal være. hvis man ankrer opp mens båten glir forover så fjerner man risiko for mye strul ved å slippe dreggen akterut! Mye bra å ta tak i her :-) Når det gjelder stopper til storseilet selges dette på maritim til en hundrelapp ( kjøpte en i dag) denne settes inn i sporet i masten, stram til skruen og vips. ved bruk av denne kan du dra opp seilet med vinsjen nesten uansett hvor vindøyet måtte være. Det aller letteste er ofte å heise fokken først og når du har fått styrefart, ryddet dreggetau etc drar du opp storseilet Høres ut som en sikker vinner. Jeg skal lete etter det neste gang jeg er i butikken. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Tintin Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 (redigert) ..men bare så det er nevnt: Hvis man skal ligge på svai, får man minst plunder hvis man legger båten opp mot vinden og slipper ut i baugen når båten ligger i ro eller driver bakover. Nevner det mest fordi det å legge seg med baugen mot berget er en rimelig sjelden foreteelse her nord. Redigert 14.Juni.2010 av Tintin (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.