free Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Takk for artig inlegg , har aldri hørt om noen som fortøyer i masta før . ha en god sesong, kansje blir det flere historier utover sommeren? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 . Da var det en hollender som klarte å vikle ankerkjetting først rundt roret så dro han den inn i propellen etterpå. Hvordan det er mulig vites ikke. Ingenting er umulig.. Har en kompis som presterte å få kalesja i propellen.. Flaff flaff sa det når han skulle ut ifra Risør havn.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Ask Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Hei Ein føremon med uhella var i det minste at Redningsselskapet kjente att båten din når den var på rek:-) ` Eg veit ikkje kva motor du har men dersom (les når) du får tau i propellen neste gang så kan du freista å setja motoren i gir, opna for kompresjonen med hendelen og dreia svinghjulet mot gangretningen. Det har funka mange gangar med min 8-10 hk Sabb. Hugs å stenga for kompresjonen når du er ferdig. Dette funkar ikkje dersom tauet er kilt hardt fast. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Men jeg skjønner virkelig ikke hvordan du klarer å surre ankertauet rundt kjølen gang i etter gang. Joda, det er visst ganske lett. Har klart det selv en gang med lånt båt. Har en mistanke om at hovedproblemet er at selv synketau ikke synker raskt nok. Mitt stalltips er å kjøpe blytau, eller gå for kjetting hele veien. Og, flytetau har ingenting i en båt å gjøre. Slenge ting i vannet ved et uhell er sånt som skjer. Like sikkert som alle båtfolk går på grunn før eller siden så vil vi før eller siden miste anker og kjetting og jeg vet ikke hva. Noen små offergaver skal Kong Neptun ha. Ikke vet jeg hva han setter størst pris på, et vinsjehåndtak eller en fin flaske champagne? Koster omtrent det samme, har jeg erfart, Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Eg veit ikkje kva motor du har men dersom (les når) du får tau i propellen neste gang så kan du freista å setja motoren i gir, opna for kompresjonen med hendelen og dreia svinghjulet mot gangretningen. Det har funka mange gangar med min 8-10 hk Sabb. Det virker som et godt tips. Det er en VP md5a med kompresjonshendel men dessverre uten tilkoblingsmulighet for håndsveiv (en kompis foreslo å prøve å starte motoren med batteridrill rett på svinghjulakselen ... jeg har ikke prøvd enda, men det høres ut som en mulighet) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
volfro Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 (redigert) Nei flytetau er noe dritt. Gjekk ut ifra kilmore key (quay) i Irland i fjor, der brukte de flytetau på hummerteinene. Dei skylda på mye strøm, men trur nok dei kunne hatt litt bedre oppdrift i korkene sine. Uansett så står der ca. 15000 teiner i området så her var det å gå på dagtid med god utkikk så man ikke skulle få kjølen full av teinetau. Det gjekk bra tross litt tåke. PS: Husk å lage knuter på endene av skjøtene så de ikke kan gå gjennom avlasterne. Snakka med en seiler ifra måløy for noen år siden som motorseila. Han tenkte at det skulle mye til før han fekk problem da han hadde både seil og motor. Noe seinere skulle de slå oppunder land og eine skjøtet for overbord og rett inn på propellen så motoren stoppa og skjøtet til genoaen stod som en felestreng. Dei berga seg såvidt fra å fare i fjærasteinene. Så ting kan endre seg raskt. Redigert 14.Juni.2010 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 15.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 ha en god sesong, kansje blir det flere historier utover sommeren? Ah, tar for lang tid å skrive alle historiene. Noen er allerede lagt ut her på båtplassen. Denne gangen konsentrerte jeg meg om oppankringshistoriene mine (samt at jeg gikk på grunn og kom meg ut med varpanker - vel, da båten plutselig beveget på seg var jeg fornøyd med meg selv). Bortsett fra oppankringer kan det jo nevnes at det var adskillig med tabber, offergaver til Neptun og dessverre også en noen forsøplingsuhell da jeg mekket i stand moringen, jeg har jo også erfart noen ganger at det ikke alltid er lett for en nybegynner å legge til ei brygge (spesielt ikke under røffe bølge/vindforhold, eller når man prøver å legge til for bare seil), at man ikke bør undervurdere tidevannsstrøm eller tidevannsendringene (jeg har fortsatt ikke opplevd å fortøye båten på flo, og senere finne båten tørrlagt ved fjære, men det har ikke vært langt unna), etc, etc. Ja, også har jeg fortsatt ikke funnet ut hvordan man sjekker hvor mye diesel som er i tanken, men jeg har allerede to ganger funnet ut at dieselslangene må luftes dersom tanken går tom (og det er en møkkajobb som forårsaker mye dieselsøl), samt at dieselen renner rett ut fra et ventileringshull dersom tanken fylles for full. Båten min er ellers et yndet tilholdssted for måser når jeg ikke er der selv. Og de skiter og skiter og skiter ... Ah, en klassiker som bør nevnes ... som sagt fikk jeg ankertauet i propellen og ble tauet til ei brygge (Eidkjosen) av Gideon, og der fikk jeg assistanse fra dykker. I nærheten var det også et Volva Penta verksted. Vel, jeg fikk hjelp fra en kamerat til å ta båten hjem. Det var lite vind, og jeg var litt usikker på om vi ville greie å ta fra brygga med bare seil, eller om vi ville ende opp rett i fjærsteinene, men det gikk bra. Turen hjem (lite vind og motstrøm) tok tre ganger så lang tid som beregnet, vi fortøyde ved moringen min, og sovnet rett i båten. Planen var at jeg tidlig neste morgen skulle ta buss, plukke opp en bilen til kompisen min, hente min frue fra flyplassen, og deretter kunne kompisen min kjøre hjem - men det ble jo med tanken - jeg våknet opp kort tid før min frue skulle lande. Og flyet kom tidlig. Og vi hadde svak motvind og motstrøm ... vi kravlet oss frem mot flyplassen mens min kone ble mer og mer utålmodig ("hadde jeg gått til fots hadde jeg vært hjemme nå!"), til slutt måtte jeg sende kompisen avgårde med jolla for å plukke henne opp. Da hun kom tilbake ... gjett hva, både strømmen og vinden var snudd! Og det var svak svak vind ... vi hadde litt fart i forhold til vannet, men i forhold til grunnen seilte vi bakover! Vi gjorde vårt beste, men etter å ha seilt bakover under Sandessundbrua og et godt stykke videre ga vi opp og seilte likegodt tilbake til Eidkjosen. En sidehistorie, min sønn ville selvfølgelig ikke høre på meg og slapp ut adskillig mye mer fiskesnøre enn hva som var smart. Snøret surret seg fast rundt roret, og jeg måtte ut i jolla for å få fikset det. Nå skal det nevnes at på nordvestsida av Sandessundbrua er det noen farlige skjær som er markert med påler - jeg pekte på pålene på et punkt og kommenterte at det var veldig viktig at vi holdt oss på utsiden. Men da jeg forlot seilbåten og ut i jolla var jo oppmerksomheten et helt annet sted, og folkene som ble igjen i seilbåten var jo enda mindre erfaren enn meg, og fikk ikke til å baute - båten gikk heldigvis ikke på grunn, men de passerte altså på innsiden av skjærene. Som om ikke det var nok, det var fisk på kroken. Etter en del kaving fikk jeg løs lina fra roret, men da føltes det plutselig som om en hval hadde tatt tak i kroken og ville drege meg til Svalbard. Det tok ikke lange tiden før jeg skjønte at fiskesnøret "bare" hadde satt seg fast på bunnen - siden seilbåten altså driftet bakover føltes det som at jeg ble trukket forover av en voldsom kraft. Vel, etterhvert fikk jeg berget snøret, fått opp ei lita kveite, og kommet meg tilbake til seilbåten. Turen "Eidkjosen-Eidkjosen på ett døgn" var altså ikke totalt bortkastet - det ble to serveringer av fersk torsk på turen, kveite til middag etter at vi kom hjem, mer torsk dagen derpå ... fruen fant en del måsegg også, riktignok etter at vi var ferdige med seilingen. Vel, etter det har jeg blitt noe flinkere til å sjekke tidevannet ... det er best å seile medstrøms. Skjønt, da vi nok en gang fikk hentet båten fra Eidkjosen ble igjen tur mot strøm og vind - men heldigvis med nok vind til at vi kom oss fremover ;-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 15.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 PS: Husk å lage knuter på endene av skjøtene så de ikke kan gå gjennom avlasterne. Det har jeg i allefall gjort :-) Han tenkte at det skulle mye til før han fekk problem da han hadde både seil og motor. Noe seinere skulle de slå oppunder land og eine skjøtet for overbord og rett inn på propellen så motoren stoppa og skjøtet til genoaen stod som en felestreng. Dei berga seg såvidt fra å fare i fjærasteinene. Så ting kan endre seg raskt. Heh, bra å høre at det ikke bare er jeg som har problemer. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 15.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 (jeg har fortsatt ikke opplevd å fortøye båten på flo, og senere finne båten tørrlagt ved fjære, men det har ikke vært langt unna) Ja - jeg får vel ta med den gangen da. Jeg dro til Tomasjordnes i Tromsø, der er det kastet opp masse blokkleiligheter i løpet av de siste årene, og det er også brygger på utsiden av de ytterste blokkene. Jeg fortøyde ved en av bryggene ... jeg tenkte litt på tidevannssvingninger, anslo en meters forskjell, og la inn litt ekstra lengde på tauene for å ta høyde for det - deretter fikk jeg skyss med kollegaen min til jobb. Det siste jeg gjorde før jeg dro fra jobb var å sjekke tidevannet - og jeg fikk sjokk, jeg hadde prestert å fortøye akkurat på flo, og forlot jobb akkurat på fjære, og forskjellen var på over to meter! Nå henger sikkert båten etter kryssholtet, tenkte jeg. Da jeg kom Jeg var også forferdet over å se at det var veldig grunt utenfor bryggene, og på enkelte steder var det en del tørrlagte steiner utenfor bryggen - men heldigvis, båten min fløt fortsatt og hadde åpenbart fortsatt noen cm med vann mellom kjølen og bunnen. Den hang ikke helt på kryssholtet - men det var ett tau som var veldig stramt. Da jeg fortøyde, la jeg merke til en stige litt lengre bort, men jeg anså det som såpass trivielt å gå rett fra båten og inn på brygga at jeg fortøyde et stykke bortenfor stigen - men da jeg kom tilbake hadde jeg ikke lyst til å hoppe ned to meter. Det veldig stramme fortøyningstauet var et flettatau med ferdiglagd kaus og øye i den ene enden - denne enden hadde jeg brukt på bryggesiden, jeg hadde tredd kausen under rekka på brygga, trukket den frie tauenden gjennom kausen, og festet i kryssholtet på båten. Nå måtte jeg på en eller annen måte få det stramme tauet løst slik at jeg kunne trekke båten mot stigen - men uten tilgang til båten (eller kniv) var det lite jeg kunne gjøre. Se om de hadde en kniv på Eurospar? Å vente på tidevannet var ikke en opsjon, jeg hadde en middagsavtale. Plutselig kom jeg til å huske på noe - 4-5 måneder tilbake i tid var det ei venninne som lånte ei sag fra meg, jeg hadde allerede flere ganger irritert meg over at jeg ikke hadde fått saga tilbake. Denne venninna bodde i samme området. Så jeg troppet opp, ringte på, og sa noe slikt som ... "har du fortsatt saga mi? jeg trenger den - her, og nå!" ;-) Saga lå selvfølgelig i bilen, klar til levering, så etter en tur ned i garasjen fikk jeg sagd over tauet, trukket båten bort til stigen og kom meg avgårde. ;-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 15.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 ..men bare så det er nevnt: Hvis man skal ligge på svai, får man minst plunder hvis man legger båten opp mot vinden og slipper ut i baugen når båten ligger i ro eller driver bakover. Nevner det mest fordi det å legge seg med baugen mot berget er en rimelig sjelden foreteelse her nord. Det er vanskelig å bakke med en seilbåt ... og nært fjærsteinene foretrekker jeg å ha i allefall ett seil oppe til jeg er sikker på at ankeret har fått tak. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
olbi Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Her er en god en på norsk http://www.toppfritid.no/baat/baatogmotor/sailfun/info/seiltips_begrep.htm Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Jeg leste ikke alle svarene du har fått her, men det er sikkert mange gode tips. Når det gjelder ankertauet i kjølen o.l. er mitt tips å ikke la ankertauet leve sitt eget liv. Jeg tar alltid på meg beskyttelseshansker og holder ankertauet litt stramt med den ene hånden, fra det går i sjøen til det skal festes. Det er også viktig å se for seg hvilken retning båten vil drive pga vind/strøm, og ta høyde for det når man slipper ut ankeret. Denne boken vil jeg uansett anbefale, den har mange godt illustrerte manøvrerings-teknikker, ankring ved seil, o.l. Den boken er fast inventar i mitt skipsbiliotek. Illustrert Sjømannskap Er stress en stor faktor når du skal fortøye? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 morsomt innlegg! Men jeg skjønner virkelig ikke hvordan du klarer å surre ankertauet rundt kjølen gang i etter gang. Ikke jeg heller ... dog har jeg klart å vikle spinnakeren rundt kjølen Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 (redigert) Ang heising av storseilet, så er ikke dette noe problem selv om du ikke har motorkraft: Få opp genoaen først. Skjøt den hardt inn og legg deg på en skarp kryss. Så løsner du storseilskjøtet slik at bommen henger fritt. Da blir det ikke noe vindpress i storseilet, og ingen problemer med å få det opp. Redigert 19.Juni.2010 av Smurf1 (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Sydenfri Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Jeg vil anbefale et seilkurs eller at du tar kontakt med en seilforening hvor du kan mønstre på som mannskap på noen turer/regattaer. Ta også båtførerprøven som et minimum. Hvis du skal gjøre alle tabbene som er mulig (det virker som du er godt i gang ), kommer det til å bli en lang og slitsom lærekurve. Bøker og teori er viktig, men det er i båten du lærer hva dette går ut på. Det er ikke veldig morsomt å komme inn i en trang havn med mange tilskuere hvis du ikke har kontroll over båten. Det er fort gjort å skade andre båter også, noe som skaper mildt sagt dårlig stemning. Uansett: Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
arcteryx Svart 24.September.2010 Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 Jeh kan bare støtte opp om at det er viktig med litt kursing dersom man føler seg usikker. Tobix, stemmer det at du måtte få hjelp av redningsskøyta ved et senere tilfelle? Jeg bor på tomasjord og så en seilbåt på slep etter gideon nå i sommer? Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 24.September.2010 Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 i stedet for å bruke kryssholtet slengte jeg et pålestikk rundt masta. Stramt tau + pålestikk er som kjent vanskelig å få opp, Flott innlegg tobixen. Mistenker deg for å ha mye mere erfaring en mange andre "sjøfarende" Du har iallefall vett nok til å søke hjelp når det trengs. Men det er et punkt i din ellers fortreffelige historie jeg stusser på. Pålstikk vanskelig å få opp??? Mener du det, eller kødder du bare? Men kom gjerne med flere flotte erfaringer. "Det er av sine egene og ikke minst andre`s feil man lærer" Mvh spilli Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.