Jump to content

kan 24 volt og 12 volt ha samme jording?


finnskogkrabba

Recommended Posts

Har overhalt motoren i min gamle Saga 30, Sagaling.

i den forbindelse går jeg over det elektriske anlegget i motorrummet.

 

I denne båten sitter det en Perkins 6 345 HTM, tror jeg den heter. Det er en 6 sylindret motor med turbo og intercooler. Den har 24 volt starter og dynamo, men anlegget ellers i båten er 12 volt.

Det er i grove trekk gjort slik at de to batteripakkene(forbruk og start, med to batterier i hver, er koblet til 24 volt og er sånn koblet til starter og dynamo. strømmen fra disse går om en batterivelger hvor jeg kan velge hvilken batteripakke som skal brukes til starter og lading( begge, 1 eller 2, eller frakoblet).

 

Til 12 volt forbruk ellers i båten blir strømmen tatt fra ett og ett batteri i forbrukspakken i to kurser. Jeg har lagt opp en egen minusskinne til forbruket i båten og det er dette spørsmålet mitt dreier seg om. Hvor henter jeg jording til denne skinnen??.

Jording til 24 voltutstyret, starter, dynamo og motorinstrumenter, er koblet til batteripakkene via minus på starter.

 

Kan minus til 12 voltdelen hentes fra batteri som er koblet i serie, men den har jo også forbindelse med pluss, hvordan blir det??

 

Er det noen båtelektrikere i forumet som har noen gode svar på dette?

Link to post

Her er det mye uklart gitt (tips: en tegning/et skjema sier mer enn 1000 ord):

 

Du skriver at anlegget ellers i båten er 12 V, men skriver også at både forbruk og start er koblet til 24 V.

 

Så mistenker jeg at det menes at de 12V til forbruk tas ut bare av én av batteriene i 24V-pakken. Kanskje til og med valgfritt av hvilken av de 2 i hver 24V-serie. At dette ha gått bra så langt skjønner jeg ikke, kanskje med hyppig batteribytte.

 

Hvis det er slik du beskriver så er kanskje første råd å glemme all felles jording (felles minus). Det fører nok bare til glødende metall og det som verre er er jeg redd for.

 

Men som sagt, jeg kan ha misforstått en del.

Link to post

som trikola sier:

"Så mistenker jeg at det menes at de 12V til forbruk tas ut bare av én av batteriene i 24V-pakken. Kanskje til og med valgfritt av hvilken av de 2 i hver 24V-serie. At dette ha gått bra så langt skjønner jeg ikke, kanskje med hyppig batteribytte".

 

 

Det er som du mistenker. Fra den ene 24V-pakken(forbruksbatteriene) blir det tatt ut 12 Volt fra hver av batteriene slik at det blir 2 12V-kretser som går om hver sin hovedbryter å det går jo forsåvidt greit det, men problemet blir jo minus.

 

Burde vel gjort en skisse, men har ikke noe tegneprogram.

Redigert av finnskogkrabba (see edit history)
Link to post

Begynner å få et bilde...

 

Horribelt!

 

Mulig løsning: beholdt start-pakken som den er, men koble både start- og dynamoledning til den - alt dette er jo på 24V.

 

Fjern forbrukspakken fra batterivelgeren og koble begge batteriene i denne pakken i parallell som en 12V-pakke. Dens minus-side kan kobles sammen med minus til det "nedre" startbatteriet.

 

Skaff det et eget ladeopplegg for denne 12V-pakken - enten/fortrinnsvis en egen 12V-dynamo eller en CTEK ??? - husker ikke nummeret - som tar det meste på inngangen inkl 12V likespenning og lader en 12V bank med utgangen. Inngangen til CTEK-dingsen må du da koble med en passenden bryter til +24V på startpakken.

Link to post

Jeg har 24 volt start og lading i min båt og 12 volt forbruk. Kjøp en omformer fra 24 til 12 volt og problemet er løst. Jeg kjøpte en liten sak på 10X15 cm som kan belastes med 25 ampere i 12 volt. Kostet meg en 1000 lapp eller 2 for 8 år siden. Funker som bare det med varmeapparat, lys, kjøleskap vhf osv osv osv. Kan selvsagt ikke kjøre ankervinsj og baugthruster på 12 volt omformeren, det må evt. gå på 24 volt.

Link to post

Enig med "trikola" i at dette er horribelt :headbang:

 

Flere som foreslår en omformer fra 24V -til 12V og dette høres ok ut, men nå er det slik at jeg driver å monterer en baugthruster og den er selvfølgelig i 12Volt :rolleyes:

Men med den CTEKèn som "trikola" foreslår og adskille begge systemene burde vel det gå greit, eller?

 

Ser jo at det rette er egen dynamo for 12volt-delen, men da må jeg bygge om festene også til 24volt-dyn. for å få plass og det har jeg nok ikke tid til nå :sweat: Får kanskje ta det til høsten.

Jeg skjønner i hvert fall at minus til disse to systemene må holdes adskilt.

Link to post

En egen 12V forbruksbank som lades med en 24->12V Lader er vel den enkleste og beste løsningen, så kan du eventuellt bytte ut denne med en 12V dynamo siden. Bare pass på at du får en omformer som er beregnet for å LADE 12V batterier, og ikke bare en omformer fra 24-12V, da denne ikke er egnet til å lade forbruksbatteriene. Det er GALSKAP å operere med 2 forskjellige minuser, som er 12V potensialforskjell på ! Kommer disse i kontakt så SMELLER DET!. eek.gif

Redigert av nab (see edit history)
Link to post

Ikke let etter den CTEK-laderen. Fant noe info nå - http://www.ctek.com/...al/D250S_uk.pdf - og den er ikke egnet - jeg hadde glemt detaljene. Som andre allerede skrev: finn en 24V->12V lader. Og som også andre allerede presiserte: en LADER, ikke en spenningsvandler

 

OK det er oppfattet :yesnod: Det blir altså en 24>12V- LADER.

Har nå vært ute i båten og bygd om til en 12 volts bank(forbruk) og en 24 volts bank(starter - dynamo) Det gikk ganske greit, kunne bruke om igjen de fleste kablene. 12V og 24V er nå helt adskilt med minus og det hele.

 

Men baugthrusteren, som er 12 volt, går det greit å koble den opp mot 12 volt`s forbruk, med tanke på den ladinga vi nå legger opp til.

Sysler litt med tanken på å sette batteri frem i baugen og trekke frem kabel for lading, men liker det ikke helt med tanke på plassen. Blir i så fall å lage en lukket kasse med lufting ut.

Link to post

Ser ut som at jeg har fått de råd og hjelp som jeg trenger.

 

Det blir altså en 12V-bank og en 24V-bank og en 24V>12V lader for å lade 12Volts batteriene.

Og så har jeg to adskilte minus "opplegg" (12 og 24).

Så får jeg se når høsten kommer om dette har fungert tilfredsstillende for meg, eller hva jeg da gjør.

 

Takker for alle råd og innspill :seeya::cheers:

Link to post

Måtte tenke litt til, eg er ikkje elektrikker. Men slik eg ser det så kan eg ikkje klare å forstå kvifor ikkje systemet kan ha felles minus. I andre tråder er en jo nermest desperat etter å få jord og minus samlet og sende evt feil ut i sjøen til fritt angrep på propell.

Og at eit batteri vil eksplodere som hevdet i tidligere innlegg er jo mongo. Det vil jo i så fall føre til at alle som holder på å seriekople banker til 24 volt lager eksplosjon når de er halvveis i jobben med kabling på batteria. For alle eg kjenner til med 24volt har banker som er oppbygd av 12volt batteri. om det er tre eller fire battrier betyr ingenting. ...men i det du legger inn jording på batteri nr tre så seier det altså pang....... :confused: næhh

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...