Jump to content

kan 24 volt og 12 volt ha samme jording?

finnskogkrabba

Recommended Posts

Om du kobler baugpropell og kraftig vinsj til forbruk risikerer du dropp i spenningen ved bruk som vil "konke" ut evt annet utstyr som kartplotter tv etc. Ville uansett koblet kraftkrevende utstyr som vinsj og propell på startpakken, denne er alltid fulloppladet, da det er lite og intet forbruk der. Men da må du i dette tilfellet ha 24 volt system på dette utstyret. Gå for 24 volt i hele systemet, mindre strømkrevende ting som tv, kjøleskap kartplotter etc fikser du med en felles 24-12 volt omformer.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)

Måtte tenke litt til, eg er ikkje elektrikker. Men slik eg ser det så kan eg ikkje klare å forstå kvifor ikkje systemet kan ha felles minus. I andre tråder er en jo nermest desperat etter å få jord og minus samlet og sende evt feil ut i sjøen til fritt angrep på propell.

Og at eit batteri vil eksplodere som hevdet i tidligere innlegg er jo mongo.

Det ser ut som at det har vært felles minus til 12V og 24V tidligere på denne båten. Til orientering kan jeg si at jeg kjøpte denne båten i fjord høst med defekt og delvis utplukket motor og et rotete ledningsnett. motoren er overhalt og lakkert og så ordner jeg opp ellers i motorrummet. ny 12 volts Sleipner baugpropell var med "ved siden av".

Kjøleskapet mitt trekker ikke flere 100 A som en trusther kanskje gjør.

Nei, men din 24V->12V omformer leverer etter alt å dømme heller ikke så mye strøm som en forbruksbank med 2 batterier gjør.

I prinsippet er jo det vi foreslår det samme som du har, pluss en batteribank til å fange opp større belastninger. Ellers ble det jo sagt nå flere ganger at det ville være best å ha thrusteren på 24V-banken, og ikke forbruksbanken, ja.

NEI!!! :smash: :smash: :smash:

Da får du på startbanken det samme horrible system som du hadde på forbruksbanken, kanskje verre. På forbruksbanken din ble det i det minste gjort et forsøk til å belaste de 2 batteriene jevn ved at noen forbrukere ble koblet til det ene batteri og noen til det andre.

OBS :blush: selvfølgelig. Tenkte meg det etter vært selv :saint:

• 1 år senere...

Hvor mye tapt spenning er det å bruke en omformer? Kanskje det finnes små omformere som en kan kjøpe flere av og benytte til kvar av de enhetene som må ha 12V?

En potensiell båt eg vurderer å kjøpe har både 12V og 24V, og eg ser for meg å rydde opp i det... gamle skrusikringer som de en hadde i hus feks synest eg ser fælt ut. Og to dynamoer, der den ene er laaangt borte fra motoren med lang reim som ligger å skjelver.. Eg ville kanskje gått for 24V i heile båten. Alle lyspærer osv kan en bytte til led, som jobber fra 8 til 30V. Så da gjennstår slike ting som VHF, vifter, radar osv. Så en omformer i instrumentpanelet, og en i bysse til kjøleskap og vifte ?

Større forbrukere som thrustere og winsjer, finnes det ikkje omformere som kan monteres ved siden av ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg har en på 24 A, og den får en liten lunk. Det beviser at den har et tap uten at jeg vet hvor mye. Er heller ikke sikker på om den er varm hvis den står helt ubelastet.

Har en 24/240 inverter på 2500 W, og den mener jeg skal bruke kun 6 W i standby.

En fordel med en slik converter er at den stabiliserer strømmen på 13,6 V uavhengig av hva den har inn.

• 9 år senere...

Jeg har også 12 og 24 volt anlegg. 24 på start/ thruster og vinsj. Har byttet 12v dynamo. Den lader fint. Er koblet opp med 12v bryter. 24 volt er koblet med tenningsnøkkel. Lader og fint. Problemet er at når 12v dynamo kobles inn slutter 24 volt dynamo og lade. Hver for seg fungerer begge ladekretsene fint. Det er felles jord siden begge står montert på motor. Er det dette som er problemet? Takknemlig for gode svar.....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...