SeaRaymond Svart 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 (redigert) Om du kobler baugpropell og kraftig vinsj til forbruk risikerer du dropp i spenningen ved bruk som vil "konke" ut evt annet utstyr som kartplotter tv etc. Ville uansett koblet kraftkrevende utstyr som vinsj og propell på startpakken, denne er alltid fulloppladet, da det er lite og intet forbruk der. Men da må du i dette tilfellet ha 24 volt system på dette utstyret. Gå for 24 volt i hele systemet, mindre strømkrevende ting som tv, kjøleskap kartplotter etc fikser du med en felles 24-12 volt omformer. Redigert 17.Juni.2010 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Gå for 24 volt i hele systemet, mindre strømkrevende ting som tv, kjøleskap kartplotter etc fikser du med en felles 24-12 volt omformer. Jaha? Og du får ikke noe spenningsdrop inn i kartplotteren dersom kjøleskap eller varmeren f eks starter? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Ikke så mye at det får andre ting til å slukke seg av grunnet for lav spenning nei, men selvfølgelig en tiendedel volt eller så. Kjøleskapet mitt trekker ikke flere 100 A som en trusther kanskje gjør. Sitér dette innlegget Link to post
finnskogkrabba Svart 18.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 Måtte tenke litt til, eg er ikkje elektrikker. Men slik eg ser det så kan eg ikkje klare å forstå kvifor ikkje systemet kan ha felles minus. I andre tråder er en jo nermest desperat etter å få jord og minus samlet og sende evt feil ut i sjøen til fritt angrep på propell. Og at eit batteri vil eksplodere som hevdet i tidligere innlegg er jo mongo. Det ser ut som at det har vært felles minus til 12V og 24V tidligere på denne båten. Til orientering kan jeg si at jeg kjøpte denne båten i fjord høst med defekt og delvis utplukket motor og et rotete ledningsnett. motoren er overhalt og lakkert og så ordner jeg opp ellers i motorrummet. ny 12 volts Sleipner baugpropell var med "ved siden av". Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 Kjøleskapet mitt trekker ikke flere 100 A som en trusther kanskje gjør. Nei, men din 24V->12V omformer leverer etter alt å dømme heller ikke så mye strøm som en forbruksbank med 2 batterier gjør. I prinsippet er jo det vi foreslår det samme som du har, pluss en batteribank til å fange opp større belastninger. Ellers ble det jo sagt nå flere ganger at det ville være best å ha thrusteren på 24V-banken, og ikke forbruksbanken, ja. Sitér dette innlegget Link to post
finnskogkrabba Svart 18.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 Helt klart at thrusteren burde vært 24V, men det er en 12V jeg har plassert i baugen. Kan vel bytte bare motordelen da kanskje. Jeg undersøker det litt. ellers så kan jeg vel ta ut 12V fra 24V startbank??. Bedre det en å belaste med thrusteren på forbruksbanken. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 NEI!!! :smash: Da får du på startbanken det samme horrible system som du hadde på forbruksbanken, kanskje verre. På forbruksbanken din ble det i det minste gjort et forsøk til å belaste de 2 batteriene jevn ved at noen forbrukere ble koblet til det ene batteri og noen til det andre. Sitér dette innlegget Link to post
finnskogkrabba Svart 22.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 NEI!!! :smash: Da får du på startbanken det samme horrible system som du hadde på forbruksbanken, kanskje verre. På forbruksbanken din ble det i det minste gjort et forsøk til å belaste de 2 batteriene jevn ved at noen forbrukere ble koblet til det ene batteri og noen til det andre. OBS selvfølgelig. Tenkte meg det etter vært selv Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 16.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2012 Litt gammel tråd, men vekker liv i den igjen. Felles minus på 12+ og 24+ går helt fint, slik har jeg hatt det i begge mine 24 v båter. Men tilbake til problemet med at det finnes lite utstyr for 24 v - vet noen om en 24 volt VHF på markedet? Skal bytte VHF og har ikke lyst på 12 volts som de fleste er. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2012 Hvor mye tapt spenning er det å bruke en omformer? Kanskje det finnes små omformere som en kan kjøpe flere av og benytte til kvar av de enhetene som må ha 12V? En potensiell båt eg vurderer å kjøpe har både 12V og 24V, og eg ser for meg å rydde opp i det... gamle skrusikringer som de en hadde i hus feks synest eg ser fælt ut. Og to dynamoer, der den ene er laaangt borte fra motoren med lang reim som ligger å skjelver.. Eg ville kanskje gått for 24V i heile båten. Alle lyspærer osv kan en bytte til led, som jobber fra 8 til 30V. Så da gjennstår slike ting som VHF, vifter, radar osv. Så en omformer i instrumentpanelet, og en i bysse til kjøleskap og vifte ? Større forbrukere som thrustere og winsjer, finnes det ikkje omformere som kan monteres ved siden av ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Akora Svart 16.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2012 (redigert) Jeg holder på med det du beskriver nå, og sålangt er det pc skjermer, vhf og stereoanlegg som er vanskelig å få til 24v..! Kjøleskap, lys, vifter osv er ikke noe problem. Redigert 16.Januar.2012 av Høvding (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 16.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2012 24/12 trafo. Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 16.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2012 Ikke interesert i å supplere en trafo med ekstra strøm for å gjøre en jobb som kan slippes om man har rett volt på apparatene..! Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 16.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2012 24/12 trafo. En trafo (transformator) kan aldri omdanne 24VDC til 12VDC. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Fjellbonden Svart 16.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2012 En trafo (transformator) kan aldri omdanne 24VDC til 12VDC. Ok, men en converter da. Den kan! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2012 Er det noe ekstra belastning å ha slik? Trekker det meir en du bruker? Går vel noe energi vekk i varme osv .... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Fjellbonden Svart 16.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2012 Jeg har en på 24 A, og den får en liten lunk. Det beviser at den har et tap uten at jeg vet hvor mye. Er heller ikke sikker på om den er varm hvis den står helt ubelastet. Har en 24/240 inverter på 2500 W, og den mener jeg skal bruke kun 6 W i standby. En fordel med en slik converter er at den stabiliserer strømmen på 13,6 V uavhengig av hva den har inn. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 17.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2012 Når det gjelder strømforbruk uten belastning, og virkningsgrad på DC/DC convertere, finner dere slik info her på våre modeller fra Victron. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Akora Svart 17.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2012 Ah det var jo ikke værst standbyforbruk, men jeg har misstanke om at slike omformere uansett tar en del av kaken når de omformer strømmen. Hva ligger en 17 eller 20 A på i pris da? Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 17.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2012 Hva ligger en 17 eller 20 A på i pris da? 24/12-17: Kr. 510.- +mva. 24/12-20: Kr. 720.- +mva. (kan brukes som 12V batterilader med 13,8V konstant spenning) Virkningsgrad ca. 92% Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Bis1970 Svart 8.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2021 Jeg har også 12 og 24 volt anlegg. 24 på start/ thruster og vinsj. Har byttet 12v dynamo. Den lader fint. Er koblet opp med 12v bryter. 24 volt er koblet med tenningsnøkkel. Lader og fint. Problemet er at når 12v dynamo kobles inn slutter 24 volt dynamo og lade. Hver for seg fungerer begge ladekretsene fint. Det er felles jord siden begge står montert på motor. Er det dette som er problemet? Takknemlig for gode svar..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.