Jump to content

topplanterna vill ikke lyse

leopard

Recommended Posts

Hvis du er sikker på at pæra er ok, og du har målt 12V på kontaktene i pæreholderen, så er det vel i prakis bare en mulig feilkilde igjen: dårlig kontakt mellom kontaktene i pæreholderen og kontaktene på pæresokkelen. Det kan skyldes slappe kontsaktfjærer i holderen og/eller irrete/okyderte kontakter på pæra og/eller holder. Prøv med kontaktspray, eventuelt også puss kontaktene forsiktig med svært fint smergelpapir (korning 1200)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Ät du måler spenning i kontaktene ubelastet med multimeter betyr ikkje nødvendigvis at der er strøm nok tilgjengelig for en lyspære.

Var borti det samme i ei lanterne på båten til min bestefar. Var spenning når eg målte men falt bort ved belastning. Var dårlig kontakt på minusen ved samlepunktet som var synderen..

Var spenning når eg målte men falt bort ved belastning. Var dårlig kontakt på minusen ved samlepunktet som var synderen..

Jepp, her er det nok Ohms lov som spiller deg et puss. Hvis du har 1 ohm motstand/resistans i pæra og 1 megaohm på den dårlige kontakten vil én milliondel av spenningen legge seg over pæra (eller rettere, énmillionogéndel). Blir dårlig med lys det.

Mål motstanden i pæra for sikkerhets skyld, eller (bedre) prøv den et sted du er sikker på at alt er OK. Når du er sikker på at pæra er OK setter du den i den defekte lanterna. Mål spenningen med pæra på plass. Hvis spenningen er borte nå er det best å finne kontaktfeilen ved å måle spenning.

Med pæra i: Plasser den ene målepinnen på valgfri pol på den friske pæra. Med den andre målepinnen måler du mot hhv pluss på batteriet eller mot minus. Du vil måle ca 12V (24V hvis du har et slikt anlegg)over forbindelsen med dårlig kontakt, den andre, friske vil vise 0V. Når du har identifisert hvilken side av pæra som har dårlig kontakt flytter du målepinnen fra batteriet til et sted som er nærmere (elektrisk sett) pæra. Viser det fortsatt 12V måler du fortsatt på begge sider av bruddet/kontaktfeilen, falt spenningen til 0V har du passert bruddet og du må lete nærmere batteriet.

Du kan også måle motstand/resistans (kalt "ohme")gjennom ledningene, men det er lettere å bli lurt da. Du må ikke ohme med spenning påsatt. Dette fører til at man kobler fra batteripolene og glemmer at feilen kan ligge nettopp der.

Lykke til!

Fagfolk kan ha rett...

Hei... jeg hadde samme problem, og laget et emne på det her på Bp.

Jeg prøvde i mannngggeeeee timer. Tilslutt ga jeg opp!!!!

Jeg fikk lys, når jeg koblet direkte minus og pluss på batteriet. Men ikke når jeg koblet innom :minus skinne og plusskinne og bryter. Jeg la opp ny ledninger også, men ikke noe hjalp, derfor er jeg nå uten topplanterne.

Redigert av litt peiling (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...