sveini 95 Startet 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2010 i båten min er det mye av det elektriske anlegge mitt som ikke virker. mye rot og vas. hva burde jeg gjøre, burde jeg trekke ALT på ny for og være sikker på hvor alt kommer itra eller burde jeg bare trekke det som ikke virker? og hvordan skal det kobles inn til controlpanelet? Sitér dette innlegget Link to post
Loff Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Trekker du opp alt på nytt, vet du at det virker og ikke minst hvordan det virker. Dersom du ikke vet hvordan det skal kobles ville jeg anbefalt å ta med en elektrokyndig, så kan han/hun evt få en båttur eller ti som takk for hjelpen Sitér dette innlegget Trøndelag Link to post
Volvomekanikeren Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Helt enig med LOFF! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Nightlife Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Jeg støtter opp. Har vært borti ditt og datt av semi-fungerende elektriske anlegg, og den raskeste og beste løsningen er (nesten) alltid å bare trekke nytt. Så vet du at det holder, også:) Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Enig,og se til at det blir brukt ledninger med korrekt tverrsnitt og tilhørende sikringer,samt at ledningene blir lagt opp med fargekoder og/eller nummerering. Da går det faktisk an å feilsøke på ting&tang på et senere tidspunkt også ;) Sitér dette innlegget Link to post
sveini 95 Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 ok takk for at dere er enige men eg hadde tenkt og ta med pappa som er eletrikker på hus men han er usikker på hvordan du gjør det i båt sånt det ser ut så går alt i sukkerbiter og så inni controlpanelet så han lurer på hvordan det er med joring i båt og sånt... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Jeg ville begynt med å lese en bok om emnet, f.eks Strøm ombord av Jon Winge. Denne forklarer enkelt og greit de problemstillinger du må ta hensyn til i en båt, og hvordan du bør legge opp et elektrisk anlegg. Du skal heller ikke se bort fra at en god del av det gamle anlegget er gosdt brukbart, så før du går besrserk og river ut hver ledning du ser kan det være lurt å ta en skikkelig gjennomgang av anlegget og gjøre opp status på tilstanden. Hvis du er heldig, så er det kun mindre reparasjoner som skal til for at du skal få et velfungerende anlegg. Det er ikke sikkert at et nytt anlegg nøstet i hop av noen som aldri har gjort det før, er bedre enn det en erfaren båtbygger gjorde for 20-30 år siden... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lbjordal Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Problemet med eldre båter er ofte at de ledningene profesjonelle båtbyggere la opp for 20 år siden er i mindretal i forhold til hva tidligere eigere har spleiset inn og lagt nytt Burde gå greit å legge nytt, men bruk først tid på å studere det gamle opplegget slik du blir kjent med svakheter og potensielt dårlig arbeid. Kanskje finner du også ut at anlegget blir ok med mindre utbedringer Sitér dette innlegget Link to post
Sogning Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 (redigert) Pass på å bruke ledning som egnar seg i båt. I min båt hadde tidlegare eigar brukt vanleg PN ledning for husinstallasjon. Fortsatt heng det igjen nokre gamle ledningar, men dei er heilt stive. Eg har brukt denne typen fortinna 1,5 mm² ledning, og konsekvent brukt raud på + og svart på -. Tverrsnitt må vurderast utfrå straumforbruk og ikkje minst lengde på ledningane. Eg er enig i at du ikkje nødvendigvis treng å skifte ut alt. Personleg konsentrerte eg meg om å få alt til å virke, so begynte eg å skifte ut ledningane. Prosjektet pågår fortsatt, men eg kan bruke båten og ta nokre økter innimellom. Merking av ledningane er, som RanaPlast15 skriv, svært viktig for å spare tid viss det skulle oppsstå ein feil. Redigert 14.Juni.2010 av Sogning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HulkHaugen Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Jeg holder på med det samme selv, jeg bytter ut alt av ledninger samt instrumentpanel og givere på motoren. Det du hovedsakelig må/bør gjøre er å bruke fortinnede (eller heter det forniklede?) ledninger da disse er bedre egent mot irrdannelse. Selv jukser jeg litt og bruker noe vanlig RK, altså ikke behandlet for å motstå irr i det salte miljøet, men det er bedre enn f.eks. PN da den har flere kordeler. Sukkerbiter høres ut som en dårlig løsning, det som gjelder er kabelsko, ev klemme på niter på dersom du må legge inn ledningen i en koblingsklemme. På større kabler med uisloerte kabelsko >6mm2 så bør du smelte på en krympestrømpe over termineringen. Ellers er det stort sett plankekjøring, bare husk å bruke store nok kabler, det er mye større spenningsfall i et 12V DC anlegg enn i et 230/400V AC anlegg ;) Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
finnarne Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Hei sveini. Jeg hadde startet med å tenke gjennom hva jeg skal ha strøm til, og hvor jeg får den fra. Så hadde jeg begynt å bygge det elektriske etter det. Det er ihvertfall det vi kommer til å gjøre med det elektriske i Grimlingen. Det som er der nå, er bare midlertidig, for å få båten klar til Leiren. Om du ikke starter på nytt fra bunnen av, kan du fort ende opp som Syvende har det i KoseBo. Der får du støt i deg om er i nærheten av vann, og tar på pushpit'en :o Speiderhilsen fra Finn-Arne Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.