Jump to content

Må jeg ha ankervinsj for å legge ut dregg/anker akter?

Renita

Recommended Posts

Vår Bavaria 32 Sport er ikke utstyrt med ankervinsj akter, en slik vinsj koster ca 20 "båtlapper"

Denne vinsjen er ikke på årets innkjøpsliste, så jeg tenkte å prøve meg på en manuel versjon slik at vi kan få legge til med baugen mot holmer og skjer.

Jeg tenkte å bruke et 15 kg Bruce (kopi), et par meter kjetting og synketau, spm blir klarer jeg å få ankeret ut/inn for hånd?

Er klar over at det blir tungt men dette er jo en operasjon man ikke utfører hver dag. :sweat:

Så hva tror dere?

Mvh

Bjørn

Heisann!!

Jo, alt går an! :yesnod:

Vi hadde samme løsning forut i vår første sesong. Her brukte vi et 20 Kg Bruce kopi, 8m 10mm kjetting, og 16mm tau. Selvfølgelig funket det greit nok å sette ankeret, men fy så tungt det var å dra opp :nonod: Ryggen tok støyten og arma var så lange at jeg nesten nådde bakken i oppreist stilling :nonod:

Sesongen deretter fikk kjerringa ny 1500W ankerwinch forut i bursdagsgave :giggle: og har ikke angret ett sekund på den investeringen :wink:

mvh

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Har 15kg bruce med blytau og manuellt armdrag. Fungerer greit, men jeg kan kaste og trekke nærmest fra førerposisjon, og har retningsstabil båt med lite avdrift i forhold til din. Vil tro du kan få det travelt i vind om du både skal styre og bak å hive dregg.Om den ligger i rulle, kan du jo lage deg et system med utløsersnor fra førerplass så lenge.

Så klart du kan bruke rå muskelkraft for å få opp ankeret.Jeg gjorde det en sesong og det gikk jo på et vis,men et slit var det.Så ille ble det etter hvert at jeg gruet meg for å lette anker og flytte til en annen posisjon. Det er dyrt å investere i ankervinsj men det er verdt hver krone og mere til så har du råd,ikke nøl,kjøp!

Selvsagt går det an uten vinsj. De første 20 årene av mitt båtliv var uten vinsj. Det greieste ved utlegging av dreggen er jo om du har noen som kan stå klar til å la den gå på din kommando. Når den skal opp er det vel far sjøl som må trå til, god øvelse for rygg, lår og armer men egentlig ikke noe karstykke.....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Ingen problem. Har selv "manuell vinsj". Drar mitt 10 kg Bruce-kopi opp i rulle på plattformen, og fester tauet i pulleren. Enkel og grei og ikke minst billig løsning. Har ikke kjetting, men bly i tauet de nærmeste 10 meter (ca) mot ankeret. Har 27 fots snekke på i overkant av 3 tonn. Du vil også klare deg med 10 kg. I alle fall dersom du skal ha kjetting nærmest ankeret. I flere år dro jeg opp et 19 kg skålanker, og det var tungt når det i tillegg var fullt av mudder og annet dritt på skåla. Men det gikk det også....  :sweat:    Det er jo den eneste formen for trim jeg får på sjøen...  :rolleyes:   Vinsj blir det nok ikke før på neste båt......

Kjøpte nettopp denne vinsjen. Har klart meg uten vinsj i 20 år, og har ikke tenkt å klare meg uten lenger:-)

http://www.anchorlift.com/windlasses/windlasses-20-35_foot_boats.html Den heter SC712 og er på 900W

Tror neppe jeg kommer til å slite den ut, da akterfortøying bare gjøres en 8-10 ganger i året:-) (MAX)

Skal montere den inne i motorommet på min Bayliner 305.

Redigert av SE 305 (see edit history)

Kjøp deg en 10 kilos Brucekopi du! Det holder plenty, jeg har et på 7,5 kg til min båt på 3,6 tonn. Og jeg har ennå ikke opplevd at ankeret har sluppet taket. Opp til 10 kg er helt greit å håndtere for hånd, kommer du opp i 15 eller mer blir det tungt....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Vi har gjennom flere år hatt båter på rundt 5-6tonn uten ankervinsj bak, vi har hatt ankarolina på rull og 10-15kilos bruce ankere + daumann, ingen kjetting.

Det har holdt i 95% av tilfellene men det har jo hendt at det har blåst opp om natten og da kan jeg ikke lyve og si at vi ikke har opplevd å måtte reise avgårde pågrunn av at vi har dregget litt. Jeg har nå oppunder 10tonn og skal ikke nå heller ikke ha ankervinsj bak, kommer til å kjøpe meg et bedre anker enn bruce og ha bak denne gangen, tror det vil bli et fortress/danforth i aluminium med en bit kjetting på og resten vanlig tau.

Redigert av Enzo (see edit history)

Med et elektrisk vinsjhåndtak og et kombinert tau og kjettingkabular foran og bak så kan du dra opp så tungt anker du bare vil med letthet. 12 V uttak sentralt i båten og 4 eller 8 meter ledning rekker til kabular både foran og bak i de fleste båter. Eneste betingelsen er at kabular har hull til vinsjhåndtak - det har de fleste som f.eks Lewmar. Vinsjhåndtaket er også fint til stramming og justering av fortøyning i dårlig vær når det trengs ekstra krefter.

Vel,det er ikke noe å si på muskelkraften til gutta på BPen :giggle: , er du sterk nok er jo kjøttvinsja ok. Men ønsker en å spare krefter til andre aktiviteter :smiley: vil jeg ha satset på en vinsj. Min erfaring med Quick etter intensivt bruk i 4 år er meget gode. Jeg vil da gå for 8 mm kjetting og et moderne ploganker på 15 kg. Lettvektsanker av typen Fortress som jeg ikke har erfaring med, kan være et bra manuelt alternativ. Men en skal være oppmersom på at noen lette plateanker kan være yppelig på enkelte bunnforhold og problematiske på andre. Derfor vil et alroundanker av typen Spade, Bügelanker,Rocka m.fl. være bra valg etter min mening.

Har hatt ankarolina, noen meter kjetting og 10 kg "Bruce" anker på min forrige Bavaria 30 cr. Det fungerte helt ok, men da jeg er avhengig av å gjøre alt selv pga. ungt eller uinteressert mannskap valgte jeg å installere ankervinsj med fjernkontroll bak. Har samme installasjon med Quick genius bak på min nye Bavaria 35, men nå med 8 mm kjetting og 15 kg Bruce.(6,5 mm kjetting hoppet på kabularet så jeg fikk 8 mm istedet). Det sitter nesten for godt så det blir nok å flytte kjetting kombinasjonen fram og kjøpe tauvinsj bak til neste sesong om økonomien tillater det. Det blir da også Quick da jeg er meget fornøyd med den enkle mekanikken.

Hei,

Vurderer kjøp av vinsj. Ser også at jeg kommer i konflikt med gummibåten som er festet til badeplattformen med snap daviter. Finnes det en rulle som kan vippes opp eller andre måter å gjøre dette på?

Mvh

Bjørn

Hvis du bruker bruceanker så ligger det helt ned på badeplattformen, så da er det ikke noe problem med jolla.

047.jpg

Redigert av bjolsen (see edit history)

(Skibsplast 655) (Nordan 780) (Bavaria 32 sport) Finnmaster 68 DC

.....

Ser også at jeg kommer i konflikt med gummibåten som er festet til badeplattformen med snap daviter. Finnes det en rulle som kan vippes opp eller andre måter å gjøre dette på?

Mvh

Bjørn

Hadde samme problem selv, og at ankeret bak var delvis neddykket bak badeplattform:

ankerbak.jpg

Løsningen ble at jeg kappa krybba og satt inn en hengselbolt:

ankerbak3.jpg

Men det finnes selvfølgelig løfterull i salg, f.eks. denne fra Seatronic som du kan justere løftehøyde på ved hjelp av en låsepinne.

mvh :sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...