Renita Startet 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2010 Vår Bavaria 32 Sport er ikke utstyrt med ankervinsj akter, en slik vinsj koster ca 20 "båtlapper" Denne vinsjen er ikke på årets innkjøpsliste, så jeg tenkte å prøve meg på en manuel versjon slik at vi kan få legge til med baugen mot holmer og skjer. Jeg tenkte å bruke et 15 kg Bruce (kopi), et par meter kjetting og synketau, spm blir klarer jeg å få ankeret ut/inn for hånd? Er klar over at det blir tungt men dette er jo en operasjon man ikke utfører hver dag. Så hva tror dere? Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Heisann!! Jo, alt går an! Vi hadde samme løsning forut i vår første sesong. Her brukte vi et 20 Kg Bruce kopi, 8m 10mm kjetting, og 16mm tau. Selvfølgelig funket det greit nok å sette ankeret, men fy så tungt det var å dra opp Ryggen tok støyten og arma var så lange at jeg nesten nådde bakken i oppreist stilling Sesongen deretter fikk kjerringa ny 1500W ankerwinch forut i bursdagsgave og har ikke angret ett sekund på den investeringen mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Gullfisk Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Har 15kg bruce med blytau og manuellt armdrag. Fungerer greit, men jeg kan kaste og trekke nærmest fra førerposisjon, og har retningsstabil båt med lite avdrift i forhold til din. Vil tro du kan få det travelt i vind om du både skal styre og bak å hive dregg.Om den ligger i rulle, kan du jo lage deg et system med utløsersnor fra førerplass så lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Bircwood Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Så klart du kan bruke rå muskelkraft for å få opp ankeret.Jeg gjorde det en sesong og det gikk jo på et vis,men et slit var det.Så ille ble det etter hvert at jeg gruet meg for å lette anker og flytte til en annen posisjon. Det er dyrt å investere i ankervinsj men det er verdt hver krone og mere til så har du råd,ikke nøl,kjøp! Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Selvsagt går det an uten vinsj. De første 20 årene av mitt båtliv var uten vinsj. Det greieste ved utlegging av dreggen er jo om du har noen som kan stå klar til å la den gå på din kommando. Når den skal opp er det vel far sjøl som må trå til, god øvelse for rygg, lår og armer men egentlig ikke noe karstykke..... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
knut1955 Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Kan du ikke hente ankeret foran og ha det klart til å hive når du nærmer deg land. Bare pass på at tauet løper fritt fra vinsjen fremme til akter. Alle gamle Nidelv 24 eiere vet mye om dette - kun dreggluke foran. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Ingen problem. Har selv "manuell vinsj". Drar mitt 10 kg Bruce-kopi opp i rulle på plattformen, og fester tauet i pulleren. Enkel og grei og ikke minst billig løsning. Har ikke kjetting, men bly i tauet de nærmeste 10 meter (ca) mot ankeret. Har 27 fots snekke på i overkant av 3 tonn. Du vil også klare deg med 10 kg. I alle fall dersom du skal ha kjetting nærmest ankeret. I flere år dro jeg opp et 19 kg skålanker, og det var tungt når det i tillegg var fullt av mudder og annet dritt på skåla. Men det gikk det også.... Det er jo den eneste formen for trim jeg får på sjøen... Vinsj blir det nok ikke før på neste båt...... Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Hadde ett 25 kg. med 5 -6 meter kjetting på første båten, men det var ikke morro. Var ganske lang i armene og måtte ha pauser underveis. Sånn rundt 15 kg. burde jo gå greit med en noenlunde normalt bygget kropp Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Denne er fin, men det nytter ikkje i dorgefart eller om det er trangt av båter. Men ellers så slipper en faktisk å dra anker opp....man bare suler inn tauet Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
SE 305 Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 (redigert) Kjøpte nettopp denne vinsjen. Har klart meg uten vinsj i 20 år, og har ikke tenkt å klare meg uten lenger:-) http://www.anchorlift.com/windlasses/windlasses-20-35_foot_boats.html Den heter SC712 og er på 900W Tror neppe jeg kommer til å slite den ut, da akterfortøying bare gjøres en 8-10 ganger i året:-) (MAX) Skal montere den inne i motorommet på min Bayliner 305. Redigert 14.Juni.2010 av SE 305 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Kjøp deg en 10 kilos Brucekopi du! Det holder plenty, jeg har et på 7,5 kg til min båt på 3,6 tonn. Og jeg har ennå ikke opplevd at ankeret har sluppet taket. Opp til 10 kg er helt greit å håndtere for hånd, kommer du opp i 15 eller mer blir det tungt.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Renita Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Hei igjen, Takker for mange gode svar Tror det blir å satse på et 10 kg ja slik som flere anbefaler, og blir det for tungt så kryper jeg til korset og kjøper vinsj Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
Renita Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Kjøpte nettopp denne vinsjen. Har klart meg uten vinsj i 20 år, og har ikke tenkt å klare meg uten lenger:-) Hva måtte du betale for denne da? Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Quick har også vinsjer av høy kvalitet som er minst like prisgunstige som anchorlift. Jeg ville helt klart brukt quick istedet hvis du vurderer å kjøpe vinsj nå eller senere... Sitér dette innlegget Link to post
SE 305 Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Denne betalte jeg 3000,- for. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=22828133 Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 (redigert) Vi har gjennom flere år hatt båter på rundt 5-6tonn uten ankervinsj bak, vi har hatt ankarolina på rull og 10-15kilos bruce ankere + daumann, ingen kjetting. Det har holdt i 95% av tilfellene men det har jo hendt at det har blåst opp om natten og da kan jeg ikke lyve og si at vi ikke har opplevd å måtte reise avgårde pågrunn av at vi har dregget litt. Jeg har nå oppunder 10tonn og skal ikke nå heller ikke ha ankervinsj bak, kommer til å kjøpe meg et bedre anker enn bruce og ha bak denne gangen, tror det vil bli et fortress/danforth i aluminium med en bit kjetting på og resten vanlig tau. Redigert 15.Juni.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Dropp brucekopien og kjøp deg heller et Fortress aluminumsanker! Veier ikkeno' og er et suverent hekkanker - overhodet ikke noe problem å håndtere manuelt, og det sitter som en påle i fjell! Merk at du bør ha noen meter kjetting nærmest ankeret for at det skal feste seg. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Catlina Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Med et elektrisk vinsjhåndtak og et kombinert tau og kjettingkabular foran og bak så kan du dra opp så tungt anker du bare vil med letthet. 12 V uttak sentralt i båten og 4 eller 8 meter ledning rekker til kabular både foran og bak i de fleste båter. Eneste betingelsen er at kabular har hull til vinsjhåndtak - det har de fleste som f.eks Lewmar. Vinsjhåndtaket er også fint til stramming og justering av fortøyning i dårlig vær når det trengs ekstra krefter. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Vel,det er ikke noe å si på muskelkraften til gutta på BPen , er du sterk nok er jo kjøttvinsja ok. Men ønsker en å spare krefter til andre aktiviteter vil jeg ha satset på en vinsj. Min erfaring med Quick etter intensivt bruk i 4 år er meget gode. Jeg vil da gå for 8 mm kjetting og et moderne ploganker på 15 kg. Lettvektsanker av typen Fortress som jeg ikke har erfaring med, kan være et bra manuelt alternativ. Men en skal være oppmersom på at noen lette plateanker kan være yppelig på enkelte bunnforhold og problematiske på andre. Derfor vil et alroundanker av typen Spade, Bügelanker,Rocka m.fl. være bra valg etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Har hatt ankarolina, noen meter kjetting og 10 kg "Bruce" anker på min forrige Bavaria 30 cr. Det fungerte helt ok, men da jeg er avhengig av å gjøre alt selv pga. ungt eller uinteressert mannskap valgte jeg å installere ankervinsj med fjernkontroll bak. Har samme installasjon med Quick genius bak på min nye Bavaria 35, men nå med 8 mm kjetting og 15 kg Bruce.(6,5 mm kjetting hoppet på kabularet så jeg fikk 8 mm istedet). Det sitter nesten for godt så det blir nok å flytte kjetting kombinasjonen fram og kjøpe tauvinsj bak til neste sesong om økonomien tillater det. Det blir da også Quick da jeg er meget fornøyd med den enkle mekanikken. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Har klart 15kg bruce m. kjetting greit i mange sesonger. Men vær forsiktig, klarte å dra på meg senebetennelse en sesong, den varte i flere måneder etterpå. ville kanskje vurdert 10kg anker og en 10kg daumann for å dele opp? Sitér dette innlegget Link to post
Tromsværing Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Så 2 båter på Sørlandet ifjor (2009) Viksund 350 eller større med manuell opphaling av anker bak. Litt snodig å se kaptein på badeplatform å dra opp anker.:-) Sitér dette innlegget Link to post
Renita Svart 16.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Hei, Vurderer kjøp av vinsj. Ser også at jeg kommer i konflikt med gummibåten som er festet til badeplattformen med snap daviter. Finnes det en rulle som kan vippes opp eller andre måter å gjøre dette på? Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
bjolsen Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 (redigert) Hei, Vurderer kjøp av vinsj. Ser også at jeg kommer i konflikt med gummibåten som er festet til badeplattformen med snap daviter. Finnes det en rulle som kan vippes opp eller andre måter å gjøre dette på? Mvh Bjørn Hvis du bruker bruceanker så ligger det helt ned på badeplattformen, så da er det ikke noe problem med jolla. Redigert 16.Juni.2010 av bjolsen (see edit history) Sitér dette innlegget (Skibsplast 655) (Nordan 780) (Bavaria 32 sport) Finnmaster 68 DC Link to post
mateco Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 ..... Ser også at jeg kommer i konflikt med gummibåten som er festet til badeplattformen med snap daviter. Finnes det en rulle som kan vippes opp eller andre måter å gjøre dette på? Mvh Bjørn Hadde samme problem selv, og at ankeret bak var delvis neddykket bak badeplattform: Løsningen ble at jeg kappa krybba og satt inn en hengselbolt: Men det finnes selvfølgelig løfterull i salg, f.eks. denne fra Seatronic som du kan justere løftehøyde på ved hjelp av en låsepinne. mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.