Renita Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Hei, Siden 32 Sport har så høy badeplattform ble snap davitene montert på noen beslag lenger nede (se bilde) Noe jeg synes er mer praktisk og det er også penere med denne løsningen, men jeg vil nå få et problem med ankeret og rulla. Dette må jeg studere litt nærmer når jeg kommer hjem fra jobb i neste mnd. Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
Billa1 Svart 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Man klarer å dra opp ankeret. Det er tungt men det går. Problemet er når du skal i land og følgende operasjoner foretas samtidig: - utslipp av anker - styre båt - unngå å få ankertau i propellen - hoppe på land med tau, hammer og kile - binne fast tauet - binne fast ankertau til båten Dette går også greit, men problemet oppstår når det er litt sidevind. Båten driver av med en gang og du rekker det ikke. I så fall er det best å legge til i medvind. Stopp båten og fest ankertauet før du går i land. Flinke kjerringer er også godt og ha. Uttrykket "hopp kjerring hopp" ble nok skapt i en slik situasjon. Enda værre er det om du må ut pga sterk vind. Jeg har måttet kappe ankertauet og flykte en gang. Det var umulig å dra ut båten og få opp ankeret. Dro så langt jeg klarte, bandt tauet, kappet det og sprang til førerplass. Jeg har middels båt 22 fot. Med en typisk 30 foter uten ankervinsj ville det gått galt. Sitér dette innlegget Link to post
Renita Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Det er akkurat disse faktorene du her nevner Billa 1 som gjør at jeg gradvis har beggynt å skifte mening. I tilegg ser jeg fordelen med å kunne kjøre båten litt ut fra land på ankeret akter. Du må da seff ha radiostyring til ankervinsjen. Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Klart det er fint med winch! Men det er ikke så vanskelig å ankre opp manuelt heller, når du bare har fått prøvd deg frem litt. Tar du det litt stille og rolig så går det som regel veldig smidig! Og om du etterpå henger på en daumann på tauet, trenger du ikke fjernkontrollen din heller. Bare slakk på fortøyningen i baugen, så legger båten seg fint et stykke fra men lar seg likevel trekke inn ved behov... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Laholm Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 En liten korreksjon til Billa1 (innlegg 27). Bjørnstjerne Bjørnson skulle på reise til Paris (tror jeg det var), og før han dro uttalte hans Karoline at hun ville hoppe ut fra verandaen på Aulestad hvis han var utro i storbyen. Hun mottok da telegram (eller var det brev) med følgende tekst: "Hopp, Karoline, hopp". Sitér dette innlegget Laholm Link to post
FredrikW Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 Jeg hadde en 31 fots motorseiler uten vinsj i 3 år. Etter litt trening og diverse flauser, som bl.a. tau i propellen to ganger (selvfølgelig om høsten med ufrivillig kaldbading som resultat), så klarte jeg helt fint å legge til i uthavn med baugen mot land helt alene. Men da skulle vel å merke forholdene være gode. Nå har jeg hatt vinsj i to sesonger, og selvom båten vi har nå kun er 21 fot, så kunne jag aldri tenke meg å være uten vinsj igjen. Sitér dette innlegget Link to post
suzumer 290 Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 hvis det der store bølger der du drar inn ankeret . kan du holde i tauet dår båten går opp og dra inn når båten går ned. da drar bølgene ankeret inn for deg ;) :P Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.