Murphy's law Startet 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2010 Denne sommer har eg planlegt en tur fra Bergen til Tønsbergfjorden. Kor er det farlig? Plan er kjøre ca 75 - 100 nm kvar dag. Har 2 seperat plotters og handy nav. Også papir kort fra kyst. 800 l diesel/400 l ferskvann. Så trenger ikkje kvar dag påfyling. Eg vil kvar dag til kaia eller ankringsplass for å søve. Har en ENES 35 med TAMD 61/318 HP. Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
Erling P Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 God tur!!! Bare sett i gang! Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Er vel bare Jæren du må høre med værgudene, ellers er det en fin tur. Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 Jæren, Lista og Lindesnes er det tunge strekket. Vi starter gjerne fra Karmøy 4-5 om morgenen, evt overnatter vi i Egersund og starter derfra svært tidlig (men da har vi en tendens til å gå til Limfjorden) I alle fall en flott tur! Sitér dette innlegget Laholm Link to post
sagamann Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 Hei, Mellom Stord og Haugesund har du sletta som er et åpent stykke. Ikke kjekt der i mye vind fra sør-vest, vest og opp til Nord Vest. En reker da også mot land om noe går gale. Hold deg et godt stykke fra land så slepper du returbølger og kjøper deg tid i tilfelle rottefelle. Eg kryssa over jæren nå torsdag, innimellom 2 kulinger. Det går fint, men sjekk været skikkelig godt. Etter Tananger så er det rundt lysbøyen & jærens rev og da blir det litt sidesjø ei kort tid dersom Nord Vest. Etter det er det medsjø dersom Nord Vest helt til rundt lista. Torsdag blåste det frisk bris fra Egersund til Lista. På yr.no så kan en f.eks slå opp på Farsund og på oversikten nederst så får en opp vindmålerene på Lindesnes og Lista fyr (kalibrering av værmelding). Det som var merkelig nå var at måleren på Lista viste 4,3m/s, men det var ca 8m/s litt lengre ute. Når en kommer lengre inn etter fyret så halverte vinden styrke. Eg blei litt lurt av den. Gikk no greit i en 12knop med 1,5-2m høye bølger da det var medsjø, men litt skummelt å ikkje se horisonten heile tida. Båten Saga 315 hadde ikkje nokke problem. For å sleppe lindesnes kan en gå bakveien om Spangereidkanalen. Tror det er ca 4,5m fri høyde (sjekk kart). Der er det og gjestehavn og greit å overnatte etter et langt drag over Lista. Ellers så er Farsund en fin plass og, vi e der no. Gratis nett i havna, gratis strøm og plass ;) Sitér dette innlegget Link to post
Murphy's law Svart 18.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 (redigert) Taks for info. Eg skal reise fra Hjemme, (Eidsland, Vaksdal kommune) lørdag 26 juni. Har laget nye autopilot så båten er klar! Redigert 18.Juni.2010 av Murphy's law (see edit history) Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.