borghans Startet 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2010 Vurderer å kjøpe en M-TEC 500 VHF med AIS, og koble denne til min plotter Northstar M121, ved hjelp av en NMEA kabel. Er det noen som vet om dette går? Ønsker ikke å kjøpe noe tilegsutstyr. Jeg håper at dette fungerer slik at man kobler NMEA kabel mellom VHF-en, og så får den gps signal fra plotteren og sender posisjonen til båter med ais til plotteren? Dersom det fungerer slik, så kommer jeg til å kjøpe denne. Borghans Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 NMEA signaler består av tekst setninger f.eks $GPRMC... som overfører bl. a. posisjonsdata. Dette kan leses av mennesker. NMEA setninger som overfører AIS data !AIVDM... er ikke i klartekst og kan ikke leses av mennesker. NMEA setninger kan sendes med forskjellige hastigheter, men hastigheten må være lik i begge ender. En forbindelse kan overføre mange forskjellige setninger, men bare i en retning. Forbindelsen for overføring av $GPRMC kan f.eks være 4800 bit per sek, og AIVDM kan sendes med "38-tusen og noe" Disse hastighetene kan stilles av bruker. En NMEA utgang er gjerne merket TX+ og TX- i den ene enden, og RX+ og RX- i den andre. Du kobler TX+ til RX+ og TX- til RX-. Du trenger to NMEA forbindelser. En fra Plotter/Gps til VHFen. Denne overfører posisjonsdata til VHF Sansynligvis RMC setningen. (Utgangen er merker TX +/- på plotteren) En fra VHFen til plotteren. Denne overfører AIS data, !AIVDM setningen, til Plotteren. (Utgangen er merker TX +/- på VHFen) Disse to forbindelsene kan gjøres med en fireledet kabel, men to separate kabler anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.