Jump to content

M-TEC 500 VHF med AIS, tilkoblet Northstar M121

borghans

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en M-TEC 500 VHF med AIS, og koble denne til min plotter Northstar M121, ved hjelp av en NMEA kabel.

Er det noen som vet om dette går? Ønsker ikke å kjøpe noe tilegsutstyr.

Jeg håper at dette fungerer slik at man kobler NMEA kabel mellom VHF-en, og så får den gps signal fra plotteren og sender posisjonen til båter med ais til plotteren?

Dersom det fungerer slik, så kommer jeg til å kjøpe denne.

Borghans

NMEA signaler består av tekst setninger f.eks $GPRMC... som overfører bl. a. posisjonsdata. Dette kan leses av mennesker.

NMEA setninger som overfører AIS data !AIVDM... er ikke i klartekst og kan ikke leses av mennesker.

NMEA setninger kan sendes med forskjellige hastigheter, men hastigheten må være lik i begge ender. En forbindelse kan overføre mange forskjellige setninger, men bare i en retning.

Forbindelsen for overføring av $GPRMC kan f.eks være 4800 bit per sek, og AIVDM kan sendes med "38-tusen og noe" Disse hastighetene kan stilles av bruker.

En NMEA utgang er gjerne merket TX+ og TX- i den ene enden, og RX+ og RX- i den andre. Du kobler TX+ til RX+ og TX- til RX-.

Du trenger to NMEA forbindelser.

En fra Plotter/Gps til VHFen. Denne overfører posisjonsdata til VHF Sansynligvis RMC setningen. (Utgangen er merker TX +/- på plotteren)

En fra VHFen til plotteren. Denne overfører AIS data, !AIVDM setningen, til Plotteren. (Utgangen er merker TX +/- på VHFen)

Disse to forbindelsene kan gjøres med en fireledet kabel, men to separate kabler anbefales.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...