Jump to content

KAD 32, 700 timer, årlige service og vedlikeholdskostnader?

Lagavulin

Recommended Posts

Da har jeg fått solgt Ibizaen, etter 4 dager på finn. :eek:

Så nå er det på tide å legge daycruiserkonseptet til side og runde de 30 fot, skal kikke på en båt med 2x KAD 32 motorer, 2001 mod, gått 700 timer.

Hva bør forventes av årlige kostnader på disse motorene hva gjelder årlige servicer på motorer og drev? Har tenkt å bruke et av merkeverkstedene i Østfold.

Er det større komponenter som f.eks må byttes ved 1000 timer?

Har jo ellers hørt at KAD 32 motorene er driftsikre, men at de kanskje bråker litt, sikkert mange her inne med erfaringer om dette.

Redigert av Lagavulin (see edit history)

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Jeg aner ikke om det er endringer fra 2000-2005 som du spurte om på IM. Vi har 2004 modell på begge 2 i vår båt.

Vi er fornøyde med disse 2, de har gitt meg et minimum med tøys. Byttet en generator, men kan liksom ikke skylde på motorkroppen for det. De støyer mer enn de nyeste VP, men de er enklere å ha med å gjøre. Vi justerte bla ventiler på begge to på 1,5 timer omtrent. Reimbytte om våren er enkelt, gjort på 30-45 minutter pr motor uten stress. Impeller på ca 15 minutter pr motor. Ved hver 600 time skal vel dysene sjekkes. ventilene hver 200 time.

Drevene trykktester jeg hvert 2'et år, bytter olje hvert år. Prisen på olje husker jeg ikke.

jeg plukker av drevene selv, bruker vel kanbskje 1 time eller deromkring, ca 1-2 time pr stykk på å få de på igjen.

Lykke til, dette er gode motorer. men husk: alt kan rævkjøres og ødeleggges, det avhenger av eieren.

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Lykke til, dette er gode motorer.

Takker for svar, var og kikket på en bmb 300 sport igår, 2001 mod. Ble skuffet over finish og vedlikehold. Plastrutene lakk, var teipet overalt, elektrisk opplegg var kaos, sikkert originalt.

Motorene var forsåvidt greie, bortsett fra relativt stor oljenivå forkskjell på motorene, den ene skrek etter mere kjølevæske, og en av motorene gikk litt ujevnt på tomgang, men dette er kanskje normalt.

Skal se på videre på 32 sport, og håper jeg blir mer fornøyd med original kvalitet fra litt nyere bavaria. (2003 og oppover).

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Alt kan ødelegges.

En KAD32 som går med for tung belastning vil gå føyka. Samme som med alt annet her i verden som presses mot maks hele tiden. At en KAD32 er utslitt etter usle 1500 timer høres helt på trynet ut. Hvis toppakningen ryker er det ofte etter hardkjør FØR motoren er gjennomvarm. Vanlig feil som gjøres av en del båteiere.

Det som er viktig (med alt teknisk heriverden) er å lese manualen, følge service intervaller og bruksomeråde. Faktisk følge opp og ikke ta ting når det er symptomer på at noe er galt, men være litt føre var. Sjekk ventilene hver 200 time, sjekke dysene hver 600, følge med på ladespennninger, følge med på oljetrykk osv. Plukke rent sjøvannsfilter annenhver tur osv. Det er en grunn til at de som har laget jernet sier at det skal gjøres.

I vår forrige båt, en Joda 310 med KAD44 sjekket jeg dysene ved rett over 600 timer. Verkstedet skrev i service rapporten at" de pisser i alle retninger"... Jeg merket ikke noe særlig til dete, men over tid ville dette skadet motoren.

Hvis båten som sådann ser ræva ut, vitner det ofte om en skjødesløs eier. Og gud vet hvordan motorene er behandlet. Ville ikke tatt i det med ildtang, bra du rygget på den du så på.

Jeg har kikket selv på båter med samme årstall, en så flott og fin ut, neste var rævkjørt. Utslitt skai, møkkete motorrom, irr overalt, masse elektrisk som ike virket osv. Den første så ordentlig fin ut.

konklusjonen min er at eieren betyr alt for hvordan en båt er tatt vare på.

KAD32 støyer en del. Sånn er det bare. 4 sylindret støyer mer enn 6 sylindret. F.eks V8 er enda bedre :-) V12 er fantastisk i forhold til rekke-6. Men rekke 6 er ikke dårlig av den grunn, den støyer bare mer. Ulempe? Ja, men sånn er det bare. Færre slyndre=mer støy fordi vibrasjonen ikke utligner hvernadre som de gjør med fler sylindre.

En annenting er at merkeverksted er overvurdert. Jeg har uheldig erfaring med merkeverksted mer enn 1 gang. Dessverre. Den forrige båten min ble servet av meg selv og en "ikke sertifisert" mekaniker. Hadde ikke tøys på de årene vi hadde den. vanlig slitasje er greit, men ellers ble jeg fulgt opp bedre enn merkeverkstedet. Båten ligger nå tilsalgs på finn med "Alle servicer tatt av autorisert merkeverksted" som et salgsargument.

mvh

Bavaria32sport

Lidenskapelig båteier :-)

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

konklusjonen min er at eieren betyr alt for hvordan en båt er tatt vare på.

Var og kikket på en bav 32 igår, og heldigvis ble mitt inntrykk rettet opp iforhold til forgjengeren 300 sport.

Eieren var også motorkyndig, og hadde gjort alt av service og vedlikehold på motorer selv, hvilket etter min mening står mye sterkere enn eiere som setter bort alt og der ettersyn og kontroll begrenser seg til å vri om nøkkelen ved oppstart.

Ligger også et par nyere med D3 motorer, men etter å ha lest litt om barnesykdommene til D3 motorene, så er jeg litt skeptisk. Men kanskje uten grunn, hvis maskinene har blitt oppgradert?

Redigert av Lagavulin (see edit history)

Eieren var også motorkyndig, og hadde gjort alt av service og vedlikehold på motorer selv, hvilket etter min mening står mye sterkere enn eiere som setter bort alt og der ettersyn og kontroll begrenser seg til å vri om nøkkelen ved oppstart.

Jeg er enig med deg her. Har eieren interesse og kunnskap er det ofte bedre enn fagfolk. Men; ikke alltid :-) Synsing er en fin ting, ikke sant.. Framnæs for eksempel har jeg aldri hørt noe dårlig om faglig. Bare at det koster å ha service der. Andre i Vestfold har jeg hørt forskjellig om..

Ligger også et par nyere med D3 motorer, men etter å ha lest litt om barnesykdommene til D3 motorene, så er jeg litt skeptisk. Men kanskje uten grunn, hvis maskinene har blitt oppgradert?

Her er jeg forutintatt, så jeg tror jeg holder munn :-)

1 dag igjen, så erre på vannet!

mvh

bavaria32sport

Det er jeg ikke helt sikker på. Det må være en grunn til at VP har relansert D3 serien med det de kaller "en helt ny motor" i år. Jeg hadde nok tatt et par telefoner til verksteder jeg stoler på for å sjekke deres erfaringer.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Det må være en grunn til at VP har relansert D3 serien med det de kaller "en helt ny motor" i år.

Sikkert nok. Men den heter fortsatt bare D3? Litt vanskligere og fornye navn når hele motorserien består av en "D" og et siffer, men de har nok tatt en ny "KAD42 til KAD43" operasjon.

Vites det hva som er nytt med den nye?

Mvh. SAP

Men den heter fortsatt bare D3?

Vites det hva som er nytt med den nye?

Jeg har kopiert inn teksten nedenfor fra et annet innlegg fra meg, og her står det om problemene med den gamle D3, oppgraderingene av den gamle, og hva som er nytt på den nyutviklede D3 som kom i 2009:

Det er rimelig godt kjent i båtbransjen at Volvo Penta D3 har vært beheftet med mye problemer. Men D3 fikk i 2008 forbedret turbo og nye injektorer. Dessuten ble høytrykkspumpen og luft- og dieselfilter skiftet ut med forbedrede utgaver. I tillegg til mange turbohavarier på D3, har den vært mye plaget med varmgang, og sist men ikke minst elektronikkproblemer. Forhandlere har hatt mye ekstraarbeid som følge av garanti- og reklamasjonsansvar med denne motoren.

Tidligere har jeg i en god del innlegg linket til disse to nettsidene for at eksisterende eller nye eiere av D3, får den oppgradert i henhold til kontrolliste sendt fra Volvo Penta til forhandlere og serviceverksteder. Her er en link til Båtmagasinet om dette:

Misforståelse om D3-service

Her er en annen link fra klikk.no(tidligere publisert på kastloss.no) om problemene og utbedringene på D3:

Volvo Pentas minstemann, D3, har hatt visse problemer. Nå skal de være utbedret.

Det har også vært skrevet om problemene med D3 i utenlandsk båtpresse, og på utenlandske båtforum står det også mye om vanskene med D3.

Men vanskene så ikke ut til å ville gi seg til tross for store oppgraderinger og utbedringer. Volvo Penta har nå lansert en helt ny D3. Her er en link fra klikk.no om dette:

Volvos nye folkemotor

D3 har vært Volvos sorte får. Nå lanserer de ny oppfølger.

Sitater(uthevinger av meg):

Det er ingen stor hemmelighet at Volvo Pentas D3 dieselmaskin, som er hentet fra Volvos personbilavdeling, har vært et irritasjonsmoment både for Volvo selv og for båtkundene der ute. Etter hva Hjemmet Mortensens båtredaksjon erfarer, har enkelte båtprodusenter hatt tekniske problemer med opp til 30 prosent av D3-motorene de har levert. De høyteknologiske motorene har gitt fordeler både hva gjelder ytelse, forbruk og støybilde, men er dessverre også vesentlig mer følsomme og går lettere i stykker. Det er vanskelig å anslå hva dette kan ha kostet Volvo Penta - både i kroner og omdømme.

Volvo Penta svarer nå med å lansere en helt ny D3 motor som på nytt skal gjenvinne tillitten til båtkundene og båtprodusentene. Og når Volvo Penta sier helt ny, så mener de helt ny. Motoren har fortsatt fem sylindre med 2,4 liters volum, men den lette aluminiums motorblokken er nyutviklet. Motoren har såkalt Cross-flow kjøling, og er i motsetning til forgjengeren utstyrt med en VGT, altså elektronisk styrt variabel turbo. Nye injektorer sørger for friskere krefter, samtidig som at motoren er bygget for å tilfredstille de nye "on-road Euro V utslippskravene". Elektronisk EVC girboks blir også standard på nye D3, slik den er på D4 og D6.

Nå gjenstår det bare å se om den nye D3 er mer holdbare enn den forrige versjonen.

Hvordan er det med ventiljustering på KAD32?

En potensiell båt med KAD32 04 modell, påstår eier, etter å ha forhørt seg med Volvo Penta forhandler, at det er selvjusterende ventiler på disse og det ikke trengs justering.

Men jeg har jo hørt fra andre her på forumet som foretår justeringer selv, og at det er en relaivt rask jobb.

Er det noen forskjeller i årsmodellene på disse motorene ang. ventiler?

KAD 32 har støtstenger og vippearmer som må justeres slik som hele 40 serien og resten av 30 serien. Lokkene er enkle og greie og fjerne og jobben er fort gjort.

Intervalle for justering er hver 200 time på KAD44 og KAD300 med 24 ventils topper og noen spessielle Y-formede vippearmer. På disse er det meget viktig og følge intervallen da det er mye og justere bort. Spessielt de første gangene. Etterhvert blir det mindre og mindre og justere etterhvert som ting slites til.

Mange KAD44 og 300 havarerte før de nådde 500 timer pga ventilras. Ofte fordi eier, og i noen tidlige tilfeller at verkstedet ikke var klar over dette. Skjedde bl.a med reportasjebåten til MBY med 2 x KAD 44. Denne hadde vært inne til 200t service hos aut. VP verksted, men det var ikke en ripe i lakken på mutrene til ventildekslene. Ble en stor sak ut av det....

D4 og D6 har hydrauliske løftere. Tror også D3 har det. Disse er selvjusterende og trengs ikke og røres.

Mvh. SAP

• 7 år senere...
Windy37GM skrev On 15.6.2010 at 17.18:

Jeg aner ikke om det er endringer fra 2000-2005 som du spurte om på IM. Vi har 2004 modell på begge 2 i vår båt.

Vi er fornøyde med disse 2, de har gitt meg et minimum med tøys. Byttet en generator, men kan liksom ikke skylde på motorkroppen for det. De støyer mer enn de nyeste VP, men de er enklere å ha med å gjøre. Vi justerte bla ventiler på begge to på 1,5 timer omtrent. Reimbytte om våren er enkelt, gjort på 30-45 minutter pr motor uten stress. Impeller på ca 15 minutter pr motor. Ved hver 600 time skal vel dysene sjekkes. ventilene hver 200 time.

Drevene trykktester jeg hvert 2'et år, bytter olje hvert år. Prisen på olje husker jeg ikke.

jeg plukker av drevene selv, bruker vel kanbskje 1 time eller deromkring, ca 1-2 time pr stykk på å få de på igjen.

Lykke til, dette er gode motorer. men husk: alt kan rævkjøres og ødeleggges, det avhenger av eieren.

mvh

Bavaria32sport

Hvordan får man av innerste reima? Må man av med reimhjulet på vannpompa?har slakket reima men får den ikke åver reimhjula.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...