Jump to content

Skifte impeller og reg.reim Yamaha 115

Jay Gatsby

Recommended Posts

Jeg har nettopp kjøpt en 2005-modell Yamaha 115 HK og ser på servicefakturaene at impeller aldri har vært skiftet. Noen påstår at impeller holder en mannsalder, andre steder leser jeg at den bør skiftes hvert år (?!). Kan noen fortelle sannheten til en som ikke vet veldig mye om båtmotorer ?? :) Temperatur / kjøling på motoren ser ut til å funke perfekt.

Båten er bare gått 200 timer - er det da nødvendig å skifte registerreim ??? (det sies jo hvert femte år eller hver 1000 timer)

Hei.

Reg reimen hadde jeg byttet, da tidens tann er en viktig faktor på reimer. Spesielt i maritimt miljø. Konsekvensen av og ikke bytte kan bli meget dyr.

Når det gjelder impeller virker de og holde mye lengre på utenbordsmotorer. 20 år eller mer er ikke uvanlig.

Grunnen til det er at de sitter i undervannshuset og alltid blir oversvømmet med vann før motoren startes.

Impellerens verste fiende er tørrkjøring. Selv noen sekunder er meget skadelig om det har tørket helt ut, som f.eks etter vinterlagring.

På båter med innenbordsmotor og drev hører man relativt ofte om impellerhavari. Som regel helt i begynnelsen av sessongen ved eller ikke lenge etter sjøsetting.

Grunnen mener jeg er at mange ved vinterkonservering plasserer en bøtte med vann på bakken, kobler til en slange fra skjoldet og ned i bøtta som etterfylles av vannslange.

Da må motoren suge vannet over en meter opp, og kanskje 2-3 meter frem før impelleren får vann. Når konserveringen er ferdig renner det meste av vannet tilbake og ut av sugeslangen igjen.

Når våren kommer og båten sjøsettes, er denne slangen mellom drev og impeller igjen tom for vann og impelleren må på nytt suge frem vannet etter og ha tørket i et halvt år.

Har i mange år praktisert og fylle opp sjøvannsfilteret (om den sitter før pumpen) med vann og holde skrogkranen stengt til båten flyter for og så åpne før start (innenbordsmotor med eget vanninntak).

På endel VP motorer med drev sitter filteret etter(?) og rett over pumpa med 10 cm slange mellom. på disse er det ofte også lurt og fylle opp med vann før oppstart på land eller etter sjøsetting, da det blir stående vann i slangen ned til impelleren som gir den smøring i de sekundene den trenger før den greier og suge frem vannet fra drevet.

Har nesten tilgode og høre om et impellerhavari på motorer hvor man har gjort som over :smash:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...