Taco Startet 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2010 Ble satt på vannet i går og skulle kjøre fra Nesset i Bunnefjorden og til Fagerstrand, men havnet tilbake i båsen igjen. Årsak: gikk i ring. Mistenker at jeg har luft i det hydrauliske styresystemet, for roret lystrer svært dårlig til babord, mens til styrbord er det ok. Ikke noe problem med å holde igjen pumpa med hånda når jeg svinger til babord. Ingen lekkasje å se på systemet. Ting som ble prøvd i går: Roret helt over til ene siden, åpnet påfyllinga på rattet (se bilde 1) og fikk på minimalt med olje.? Samme til andre siden. Gikk ikke på noe olje. Det sitter en slags ventil (se bilde 2)før selve rorpumpa. Åpnet på skruene, og trodde det skulle komme en del olje, men det gjorde det ikke. På bilde 1 er det også en blank skrue - er det til lufting? I så fall hvordan skal jeg lufte dette? Det står Volvo Penta på skrukorken - noen som kjenner til dette? Jeg ligger på Nesset på lånt plass, så skulle gjerne hatt litt hjelp til dette snarest.... hilsen TACO Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 (redigert) Den styringa så litt spesiell ut. Tror bare jeg har sett et bilde av en slik her en gang.Normalt har man påfylling slik som skrukorken din. Vet ikke hva du har på bilde to. Filter eller tilbakeslagsventil kanskje Ville også trodd det var olje der når du skrudde ut. Hvis du kan holde igjenn/bevege roret virker det som det ikke er olje eller noe er røket.Hvis det er så mye luft burde oljen finnes et sted den ikke skal være.Normalt så skal man lufte på hver side av sylinder mens en sveiver og fyller olje i pumpa. Redigert 15.Juni.2010 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 (redigert) Kjenner ikke styringa, men regner med at bilde 2 viser en T for montering av ekstra styreposisjon. (Flybridge) Hold fast rattet.Hvis du kan bevege roret med hendene, kanskje det føles svampete ut, tyder det på luft. Lufting skjer vanligvis på det høyeste punktet i det hydrauliske systemet. Den blanke skruen på rattpumpa tror jeg også er en lufteskrue Den skal være åpen på den høyseste ratt pumpa. Den pumpa virker som en ekspansjonstank. Du har vel bare en styreposisjon og da skal den være åpen, så lenge det er det høyeste sted på systemet. T stykkene har kanskje "non return" ventiler. Derfor kommer det ikke olje når du åpner blindskruene. Med alle forbehold om at jeg ikke kjenner styringen. Redigert 15.Juni.2010 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Kjenner ikke helt til det systeme der. Men jeg har et sted der jeg må pumpe opp trykk med en sykkel pumpe.. (du har ikke noe sted der du kan gjøre det?) Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
2nd Trikker'n Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Kanskje det sitter en "sykkelventil" under den knudrete skrue-greia på toppen av rattpumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Taco Svart 15.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Ja, den blanke skruen på toppen er en lufteskrue har jeg funnet ut. Ved å dreie rattet helt styrbord hører jeg det "pyser" i skruen. Slipper opp rattet og trykker ned skruen så hører jeg luft/pysing der. Dette har jeg gjort 50 ganger i dag uten at det ble noe bedre. Kanskje det er en ventil i rattpumpa som henger eller noe? Kan selvfølgelig også være i pumpa på roret....(bare tenker høyt her jeg) Sa jeg at rattet ikke stopper i det hele tatt mot babord? Det gjorde det ikke i fjor heller. Ringte forrige eier og han sa det hadde vært slik så lenge han hadde den. TACO Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Lufter du på riktig måte ? Lufte når du svinger, og stenger mens du svinger ? Ellers vil det komme inn ny luft. At rattet ikke stopper når du svinger er vel normalt når det er luft. Det er jo rattpumpa som lager trykk, og sylinderen som stopper bevegelsen/rattet pga mottrykk. Har du luft har du ikke trykk, og ingenting svinger, og ingenting stopper pga trykket er fraværende. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Superkul Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 jeg hadde samme problemet med roret mitt på beach craften men der var det rett og slett rorpinnen? rorarm? som hadde løsnet fra akselen til roret / skled rundt det endte også med at båten gik i ring - selfølgelig et par dager etter jeg hadde solgt den - prøv og få sett om roret gir utslag langt nok begge veier bare et forslag ......... Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Ein kar eg kjenner har styring som det faktisk skal pumpes luft innpå......ligger ei pumpe under senga i ac....engelsk båt. Hvor han pumper inn er eg usikker på nå... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Dinamo Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Eg lurer på den saken på bilde 2. Eg har nemlig sett noko som ligna litt på ei adskillig større styring (Frydenbø). Der var det noko som var kalla styrt tilbakeslagsventil. Den hadde til oppgave å hindra at slag i roret fekk forplanta seg til rattet. Mulig at dette er noko slikt. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.