Jump to content

Har jeg luft i styresystemet?


Taco

Recommended Posts

Ble satt på vannet i går og skulle kjøre fra Nesset i Bunnefjorden og til Fagerstrand, men havnet tilbake i båsen igjen. Årsak: gikk i ring. :giggle:

Mistenker at jeg har luft i det hydrauliske styresystemet, for roret lystrer svært dårlig til babord, mens til styrbord er det ok. Ikke noe problem med å holde igjen pumpa med hånda når jeg svinger til babord.

Ingen lekkasje å se på systemet.

 

Ting som ble prøvd i går:

Roret helt over til ene siden, åpnet påfyllinga på rattet (se bilde 1) og fikk på minimalt med olje.? Samme til andre siden. Gikk ikke på noe olje.

Det sitter en slags ventil (se bilde 2)før selve rorpumpa. Åpnet på skruene, og trodde det skulle komme en del olje, men det gjorde det ikke.

 

På bilde 1 er det også en blank skrue - er det til lufting? I så fall hvordan skal jeg lufte dette?

Det står Volvo Penta på skrukorken - noen som kjenner til dette?

 

Jeg ligger på Nesset på lånt plass, så skulle gjerne hatt litt hjelp til dette snarest.... :wflag:

 

hilsen TACO

 

styring1.jpg

 

styring3.jpg

 

styring2.jpg

Link to post

Den styringa så litt spesiell ut. Tror bare jeg har sett et bilde av en slik her en gang.Normalt har man påfylling slik som skrukorken din. Vet ikke hva du har på bilde to. Filter eller tilbakeslagsventil kanskje :confused: Ville også trodd det var olje der når du skrudde ut. Hvis du kan holde igjenn/bevege roret virker det som det ikke er olje eller noe er røket.Hvis det er så mye luft burde oljen finnes et sted den ikke skal være.Normalt så skal man lufte på hver side av sylinder mens en sveiver og fyller olje i pumpa.

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post

Kjenner ikke styringa, men regner med at bilde 2 viser en T for montering av ekstra styreposisjon. (Flybridge)

 

Hold fast rattet.Hvis du kan bevege roret med hendene, kanskje det føles svampete ut, tyder det på luft.

Lufting skjer vanligvis på det høyeste punktet i det hydrauliske systemet.

 

Den blanke skruen på rattpumpa tror jeg også er en lufteskrue Den skal være åpen på den høyseste ratt pumpa. Den pumpa virker som en ekspansjonstank.

 

Du har vel bare en styreposisjon og da skal den være åpen, så lenge det er det høyeste sted på systemet.

 

T stykkene har kanskje "non return" ventiler. Derfor kommer det ikke olje når du åpner blindskruene.

 

Med alle forbehold om at jeg ikke kjenner styringen.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post

Ja, den blanke skruen på toppen er en lufteskrue har jeg funnet ut. Ved å dreie rattet helt styrbord hører jeg det "pyser" i skruen. Slipper opp rattet og trykker ned skruen så hører jeg luft/pysing der. Dette har jeg gjort 50 ganger i dag uten at det ble noe bedre.

Kanskje det er en ventil i rattpumpa som henger eller noe? Kan selvfølgelig også være i pumpa på roret....(bare tenker høyt her jeg)

 

Sa jeg at rattet ikke stopper i det hele tatt mot babord? Det gjorde det ikke i fjor heller. Ringte forrige eier og han sa det hadde vært slik så lenge han hadde den.

 

TACO

Link to post

Lufter du på riktig måte ? Lufte når du svinger, og stenger mens du svinger ? Ellers vil det komme inn ny luft.

 

At rattet ikke stopper når du svinger er vel normalt når det er luft. Det er jo rattpumpa som lager trykk, og sylinderen som stopper bevegelsen/rattet pga mottrykk. Har du luft har du ikke trykk, og ingenting svinger, og ingenting stopper pga trykket er fraværende.

Føkk deg...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...