Jump to content

Hei! hjelp til valg av daycruiser

Vegabond

Recommended Posts

Hei.

Først vil jeg si hei til alle, da jeg er ny her.

Jeg har vokst opp med båt, men har ikke hatt båt de siste 10 årene.

Har nå veldig lyst på en. Vil helst ha en day cruiser med kalesj og en liten lugar. Når det gjelder motor, så er jeg åpen for det meste. Hva er mest lønnsomt? innenbords med hekkagreggat, påhengsmotor... osv.

Jeg har ikke peiling på hva alle motorer/båter heter, så om det finnes en link (og kanskje på finn) så hadde det vært best.

Har tenkt på diesel og hekk agreggat, men det er noen som sier at det for kan bli dyrt om man kjører sunt giret.

Ellers så er jeg åpen på det meste, kan også være bensin, men den bruker kanksje mere enn en diesel gjør?

Påhengsmotor kan også være et alternativ. Åpen for det meste som sakt:)

Håper det finnes ei grei sjel eller to som kan komme med noen tips:)

Mvh Robert.

Hei Robert

Et vanskelig spørsmål du stiller egentlig da det er mange meninger og smaker når det gjelder denne type båt. Om jeg skal si min personlige mening utfra egne erfaringer så vil jeg råde deg til en båt med påhengsmotor. En moderne firtakter er veldig stillegående, sprek, er drifstoffgjerrig og tar "lite plass". En påhengsmotor er enklere på mange måter, og et evt. motorbytte er også enklere med en påhenger. Men som sagt, det er delte meninger, mange sverger helt sikkert til hekk aggregat og mener de har mange fordeler.

Jeg har hatt tre daycruisere,det finnes jo haugevis med typer og merker, men de tre jeg har hatt kan jeg da kort fortelle litt om. Skibsplast 605, skibsplast 655 og en yamarin 6110, alle tre vil jeg egentlig anbefale. Hva ditt behov er er jo uvisst, er det flere som skal overnatte? eller er det helst dagsturer?? Til overnatting og helgeturer vil jeg anbefale skibslastene, helst 655 som har meget god turkomfort, 655 er på en måte en blanding av turbåt og daycruiser da den har mange praktiske løsninger og god plass. 605 er også veldig praktisk og kjekk, men dog mindre. Yamarin 6110 har også cabin til overnatting, men her er ikke vask eller kokeapparat, mere egnet til dagsturer enn overnatting.Yamarinen er en bunnsolid kvalitetsbåt og har kanskje den mest moderne designen og beste sjøegenskapene/fartspotensiale av disse. Alt etter behov, smak og lommebok dette. Alle disse tre vil nå jeg klart anbefale, gode båter alle sammen. Viktig å velge stor nok motor, ikke gå i fella og kjøp minste motoralternativ, det er utrolig slitsomt å ha en båt som såvidt orker å gå i plan med litt last.

mvh

slogmåken

Redigert av slogmåken (see edit history)

Hei Vegabond, og velkommen til forumet :cheers:

Det er alltid spennende å være på utkikk etter båt, men det blir vanskelig å komme med anbefalinger når vi ikke vet hvilken prisklasse du sikter deg inn på.

Hvis du kan komme med en prisantydning, får du sikkert flere konkrete tips.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Jeg har akkurat solgt min Uttern D66 nå i våres, og denne har fått bra kritikk. Best i klassen, men husker ikke testen (sorry).

Det er en 22 foter, med en lugar som dersom man er fleksibel og ikke syntes det gjør noe å bruke 5 min hver morgen og kveld til å rigge om fra natt til dag og omvendt - passer utmerket for helgeturer for 2-3 personer. Jeg var mye ute med mine to gutter ifjor sommer. Bare i juni hadde vi 11 netter i båten. Standard "komfortutstyr" er toalett med septik, kokeapparat med varmelokk for å varme opp inne i kalesjen (som hadde egen kalesjegarasje), kjøleskuff, og ferskvannstank.

Min hadde en 225HK Mercury Verado som i seg selv er et mesterverk av en motor. Brukte 90 l bensin i timen på full gass ihht instrumentene og gjorde da 45 knop. Det gjør man jo ytterst sjelden, så mer relevant er de 35 literene/t den brukte i marsjfart på omkring 25 knop. På tomgang høres motoren mer ut som en støvsuger enn en påhengsmotor. Verado er forresten det samme som 4-takter. Ganske leken båt. Tøft å ligge i 25 knop, gi flatt jern og kjenne draget opp til 40 knop. 45 kn kommer etterhvert.

Hadde for fire år siden en Skipsplast 605 med veldig lite utstyr. Tror det var med 150 HK. Suzuki. Fin båt det og, men det var ikke en overnattingsbåt. Hadde bare "Bæsj and carry". Muligens en ferskvannstank, men husker ikke.

Yamarinen som nevnt går nok fortere

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Hei!

Takk for mange veldig pene svar.

Jeg ser med en gang at jeg har glemt og si pris:)

Det jeg har tenkt på, er en båt på rundt 50.000,-

Jeg finner mange båter på Finn.no som er ifra 80 tallet, med innenbords osv. Er dette noe og satse på?

Er vel kanskje best og kjøpe båt med utenbordsmotor i mitt tilfelle, da jeg ikke har så mye erfaring med større båter.

Båtene dere linker til er jo helt råe i mine øyne:) det er akkurat slike jeg vil ha, men må vel bli litt gamlere og tjene opp litt mere penger først:) (er 25 år og har hus, bil osv :) )

Som sakt så ligger det mange gamle båter med motorer ifra 80-tidlig 90 tallet blir dette for "gammelt" eller fungerer de enda? finnes vel sikkert noen motorer som bare går og går og går der også...

Mvh Robert.

De fleste branner som har skjedd i båt har vel kanskje med at det er innebords bensinmotorer i de?

Årlig rykker brannvesenet ut på 70 - 90 båtbranner. De viktigste brannårsakene er levende lys, røyking på senga og lekkasjer i drivstoff- og gassanlegg. http://www.tryggogsikker.no/html/432.html

Forøvrig så er vel 50.000 et såpass beskjedent budsjett at du kanskje må se hva du synes gir deg, og din bruk, mest for pengene og på Finn er det jo greit å søke etter gitte kriterier hva angår båttype, pris, størrelse, alder, geografisk beliggenhet osv.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hei! Ikke for å skuffe, men for rundt 50.000,- og turbåt rundt 20 fot med overnattingsmulighet + fart kan en nok ikke vente allverden nei. Det må bli noe som er ytterst gammelt og uforesigbart. Dog å finne en med kombinasjon diesel er dog også lite trolig. Bensiner blir nok ett kompremi i den klassen. Glem å finne en 30-40 år gammel båt med orginalmotor som bare går å går, her kan en nok belage seg på skruing, og en for bare håpe det ikke blir for mye av det slik at en også for nytt det å ha båt.

Når det kommer til drivstoffutgifter, kan en grovt regne med det dobbelte med en bensiner kontra diesel.

For ikke svartmale helt (heller bare advare litt :rolleyes: ) kan en sikkert også være heldig å finne noe som fungerer ok over lengre tid også.

Har ikke noe særlig greie på motor, har mercruiser selv, men har hatt Volvo Penta før har ikke hatt noe som helst problem med noen av motorene, det viktigste er at de blir tatt godt hand om av deg selv eller ett verksted med tanke på årlig service og annet vedlikehold. disse gammle motorene med forgasser osv bruker en del med bensin når du kjører full klaff, men på marsj fart er de vel ganske "lønnsomme", dyrt er det jo for bensin her i landet uansett. Men påhengsmotor vill nsen alltid være med drivstoff økonimisk samme med diesel eller nyere innenbordsmotorer.

Det han sier er at en moderne insprøytningsmotor har bedre virkningsgrad (utnytter drivstoffet bedre en en gammel forgassermotor).

I det segmentet du leter ville jeg regnet som tommelfingerregel som min erfaring har vist å passe bra at en på forgassermotoren (4-takts innenbords alla mercruiser-volvo) kan regne med ett forbruk på 0,28-0,30 liter per hestekraft time. Dvs en motor på 100 hk vil på full gass bruke omtrent 30 liter per time.

Gamle 2 takt forgasser utenbordsmotorer kan du regne med bruker oppmot 0,5 liter per hestekraft time, altså bortimot 50 liter i timen på en 100 hk på full gass.

Bensinforbruk; hadde en 1997 model 115hkJohnson utenbordsmotor og den brukte litt over en liter per nautisk mil på økonomisk fart rundt 25 knop, 18fots båt. Hva en motor bruker med flatt jern er uinteressant etter mitt syn for det kjører man kun korte øyeblikk og forbruk i liter per time sier heller ikke mye når man ikke sier noe om farten siden man vanligvis skal forflytte seg fra et geografisk sted til et annet. Hvis man ikke har råd til å bruke båten pga forbruk så har man kjøpt feil type båt, tenk da heller på en seks knops snekke og kos deg med å være underveis, ikke ved å ha kommet frem raskt og til en pris man ikke har råd til å betale!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Helt enig i dette Moche, derfor jeg også snakket om spesifikkt forbruk per hk time. En eldre 18 fots båt med en 100 hk innenbordsmotor gjør kanskje 30 knop på fullt, noe som gir 1 liter per n.mil. La oss da si en ved 25 knop tar ut 75% av motoreffekten, som i dette tilfellet er 75 hk, da er forbruket 22 liter i timen, eller 0,9 liter per n.mil.

Helt enig med hva SeaRaymond og Mouche sier... >Du bør nok kansje vurdere hva du skal bruke båten til, dine behov og ditt budsjett i henhold til drivstoff kostnader. Det som er med gamle innenbordsmotorer er at de også kan koste litt i drift ved tanke på vedlikehold og service. Noe som må gjøres regelmessig, spesielt vinterkonservering og vårklargjøring. Men hvis du ikke har så mye greie på det med vedlikehold og service på motorer så finnes det flere gode båt service/verksteder i Trondheim som kan gjøre det for deg, men det er selvfølgellig billigere å gjøre det selv.

Hei!

Var i markedet som deg for et par år siden og kjøpte seilbåt i stedet.

Daycruiser (DC) konstruert for planing belaster jo motorene hardt da... og det var åpenbart for alle sanser:

Gangkultur, støy, lukt og synlig slett vedlikehold.

Synes mange av de firesylinder-motorene i mange DC'er var undermotoriserte.

Uansett hvor mye selger skrøt av motoren på forhånd så var virkeligheten en ganske annen.

Mange bomturer ble det.

Det beste kjøpet var 100.000 dyrere og der var det nesten ny V-6 motor.

Det er bare å innse at til 50.000 Kr kjøper du et skrog med motor "på kjøpet" og fare for motorbytte innen kort tid.

Å skifte sentrale motordeler eller overhale motor på verksted koster svært mye.

Du kan være heldig å komme over en DC holdt av en kyndig motormekaniker som har skiftet alle slitedeler underveis.

Ofte selges de små DC'ene pga livsledsagerske som gjerne vil ha bedre toalett og plass i båten, særlig i forbindelse med overnatting. I praksis opptas gjerne hele soveplassen av diverse utstyr og klær.

Så en liten DAY-cruiser er nettopp det.

Du kan jo se på tråden som ble startet av meg 31.07.09 : "Hvorfor er det så mange Draco 20+ fotere til salgs samtidig"

(Jeg finner dessverre ikke ut av hvordan jeg linker direkte innen forumet)

Lykke til!

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...