Vegabond Svart 18.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 Da har jeg tenkt og sett litt mere på finn. Jeg tror jeg går for en nyere askeladden eller en slik type båt. Nyere båttype enn en DC, og forhåpentligvis billigere i drift. Poenget mitt er ikke at jeg ikke har råd til og bruke den, men det er ikke slik at jeg vil betale 500 kroner i timen for og kjøre på fjorden. Jeg har lyst til og bruke båten mye, og da er det jo kjedli om man må bruke flere tusen i mnd for og bruke båten. Noen som kan anbefale en litt nyere skjærgårdsjeep som har "samme" utseende som askeladden? Mvh Robert. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 Litt nyere skjærgårdsjeep til 50.000? Gjentar meg selv, men har du noen eksempler fra Finn å vise til som mulige kandidater som "fits your shoe" mht størrelse, pris, alder osv? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Vegabond Svart 19.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Jeg skriver at Askeladden sitt utseende virker interesant. Vil ha med vindskjerm, låsbare rom osv. Ellers så hadde det vært kjekt om den går oppi mot 25-30 knop (kanskje litt mye for en slik båt?) Mvh Robert. Sitér dette innlegget Link to post
Goran Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 I ditt tilfelle ville jeg gått for en eldre båt, og heller satset pengene på en litt nyere motor. For noen år tilbake var jeg omtrent i samme situasjon. Jeg kjøpte da en Askeladden 3050 (15`) med defekt 50 hk påhengs til 18.000 kr. Påhengsen solgte jeg videre for 2-3000kr som delemotor. Fant meg en nyere 60 hk som jeg kjøpte for 33.000 og monterte på båten. Litt egeninsats og puss så ble båten strøken. Det negative var at båten ikke var selvlensende, men dette var mange år siden, så "eldre" selvlensende båter var ikke å oppdrive. Samme og lignende båttyper finner du også med vindskjerm og kalesje. Et annet alternativ som jeg har sett i din prisklasse er Marex 1700 Pepper. Se på denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=22750265 Ser ut som et bra kjøp. Lykke til Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
Mouche Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Jeg skriver at Askeladden sitt utseende virker interesant. Jeg ser greit hva du skriver, men hvis du var litt mere eksplisitt i dine ønsker og vise til f.eks noen annonser på Finn.no så hadde det, tror jeg, vært god hjelp til selvhjelp. Hvor mange skjærgårdsjeeper er det som ikke ser litt ut som de Askeladden har produsert? Jeg skal ikke forsøke meg på noe svar på det for det kommer an på øynene som ser! En skjærgårdsjeep, noe jeg anser å være en båt på minst 17/18 fot av nyere årgang som skal kunne gå 25/30 knop (marsjfart?) og med noen personer ombord vil vel trenge en motor på 90/115hk, og da vil bare en brukt motor av nyere årgang koste omtrent budsjettet ditt. Det er meget lett å kjøpe for liten motor, bare sjekk her på forumet hvor mange tråder det er om det å kunne få mere hk ut av en motor! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Vegabond Svart 19.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 I ditt tilfelle ville jeg gått for en eldre båt, og heller satset pengene på en litt nyere motor. For noen år tilbake var jeg omtrent i samme situasjon. Jeg kjøpte da en Askeladden 3050 (15`) med defekt 50 hk påhengs til 18.000 kr. Påhengsen solgte jeg videre for 2-3000kr som delemotor. Fant meg en nyere 60 hk som jeg kjøpte for 33.000 og monterte på båten. Litt egeninsats og puss så ble båten strøken. Det negative var at båten ikke var selvlensende, men dette var mange år siden, så "eldre" selvlensende båter var ikke å oppdrive. Samme og lignende båttyper finner du også med vindskjerm og kalesje. Et annet alternativ som jeg har sett i din prisklasse er Marex 1700 Pepper. Se på denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=22750265 Ser ut som et bra kjøp. Lykke til Den daycruisern ser jo kurrant ut:), men jeg må ha lån på båten, og jeg tipper at banken ikke vil ha noen gamle båter? så jeg må kanskje gå for en nyere båt, og da blir det jo også mindre. Mvh Robert Sitér dette innlegget Link to post
Vegabond Svart 19.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Jeg ser greit hva du skriver, men hvis du var litt mere eksplisitt i dine ønsker og vise til f.eks noen annonser på Finn.no så hadde det, tror jeg, vært god hjelp til selvhjelp. Hvor mange skjærgårdsjeeper er det som ikke ser litt ut som de Askeladden har produsert? Jeg skal ikke forsøke meg på noe svar på det for det kommer an på øynene som ser! En skjærgårdsjeep, noe jeg anser å være en båt på minst 17/18 fot av nyere årgang som skal kunne gå 25/30 knop (marsjfart?) og med noen personer ombord vil vel trenge en motor på 90/115hk, og da vil bare en brukt motor av nyere årgang koste omtrent budsjettet ditt. Det er meget lett å kjøpe for liten motor, bare sjekk her på forumet hvor mange tråder det er om det å kunne få mere hk ut av en motor! Skjønner helt hva du mener, men jeg har ikke hatt noen båt som er på denne størrelsen, så hva jeg vil ha osv er litt vanskelig og si når jeg ikke savner noe nå. Eneste jeg savner er og komme meg på sjøen og fiske:) Eneste kriteriene er som nevnt i posten over om at jeg skal ha lån på båten, og da må jeg ha en båt som banken godkjenner. Det blir sikkert snakk om en nyere båt (?) da jeg tror at banken ikke vil ha pant i en båt av eldre type. Jeg er åpen om alt, men i mine øyne så er det ikke noe vits i å kjøpe en gammel båt som drikker mye bensin og samt har mange reparasjoner i løpet av et år. Så en litt nyere motor har vel ikke vært så dumt. Hvis jeg skal kjøpe en gammel båt, og en nyere motor, så vet jeg ikke om banken deler opp slik at jeg får kjøpt litt her og litt der. Skal snakke med banken på mandag. Mvh Robert. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Litt spent på å høre (på mandag) om banken vil gi et lån med sikkerhet i den type båt du snakker om, eller om det blir et rent forbrukslån hvor hva slags båt du kjøper er av liten interesse for banken. Uansett, lykke til i banken! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Goran Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Vel....da blir det noe sånt da http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21895154 Tror ikke banken bryr seg med hvor gammel båten er Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
Vegabond Svart 21.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Hei. Samtalen med banken i dag var ikke så enkel, de måtte vurdere VÆR båt!? menmen, jeg må bare finne en nå da:) Et annet sp.mål, jeg har en 12 fots glassfiberbåt ifra selfa med en liten elektrisk motor på. Jeg skal selge den, hvor mye kan jeg forlange til en kollega? Mvh Robert. Sitér dette innlegget Link to post
Goran Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Ca 1000 Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
Vegabond Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Hei igjen! Sitter fremdeles og titter på båt, så jeg lurer på hva som er den store forskjellen mellom 2 og 4 takters motor. Er en 4 takter like sprek som en totakter (med lik størrelse) osv? Mvh Robert. Sitér dette innlegget Link to post
Sjørøveren Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 2-takt er sprekere og lettere enn 4-takt. Tradisjonelt bruker 2-takteren mer bensin, og lager mer støy. På moderene 2-taktere med innsprøytning så er dette blitt mye bedre. En 4-takt trenger mer vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
Vegabond Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Takker for svar. Så det er kanskje best og satse på en ganske ny to takter med insprøytning da? Mvh Robert. Sitér dette innlegget Link to post
MissCaptain Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Angående lån: Banknorwegian gir lån til eldre båter og. enkelt og greit, søknad, og du kan laste opp dokumentasjon på nett. ( kansje litt høy rente da, men det kommer jo ann på hvor fort du vil kvitte deg m lånet og). Sitér dette innlegget Torillwww.misscaptain.no Link to post
Vegabond Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Hei. Jeg vil ikke ha slike lån. Men det har ordnet seg. Kjøper båt for 60.000:) Mvh Robert. Sitér dette innlegget Link to post
Sjørøveren Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Hvis jeg skulle handlet brukt utenbordsmotor, så hadde jeg vurdert både nyere 2- og 4-takt. Begge deler er bra. Det viktigste er at den har fått godt stell i løpet av de årene den har vært i bruk. Hvis jevnlig vedlikehold kan dokumenteres så er det et stort pluss, ellers må du vurdere selv i forhold til opplysninger fra selgeren. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 2-takt er sprekere og lettere enn 4-takt. Tradisjonelt bruker 2-takteren mer bensin, og lager mer støy. På moderene 2-taktere med innsprøytning så er dette blitt mye bedre. En 4-takt trenger mer vedlikehold. Tja, tja, tja og tja? I dag er de vel omtrent like spreke, veier omtrent det samme, bruker omtrent like mye bensin og forskjellen i vedlikehold er ikke allverden eller har du noe konkret å vise til som sier noe , helt eller delvis, annet? Jeg snakker nå om de motorer som produseres og selges i dag. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjørøveren Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Okei, Mouche. Verden går fremover, så du har sikkert rett i at dagens to- og firetaktere har temmelig jevngode egenskaper. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg i denne tråden, så mener jeg at begge deler er gode alternativer, hvis de bare har fått nødvendig pleie og omsorg. Uansett så tror jeg at man må påregne noe mer vedlikehold på firetakteren (bytte olje og oljefilter). Har ikke studert hvordan firetakterene er bygget mht ventiler, ventilløftere, kamaksling, registerkjede, etc, men det er iallefall mer mik-mak som kan lage trøbbel med tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 .... men det er iallefall mer mik-mak som kan lage trøbbel med tiden. Vet ikke definisjonen av "med tiden", men hvis vi sier ti år eller så er det godt mulig at du har rett. Selv kjøper jeg nytt eller nyere brukt og selger før det når den alderen som betyr "lage trøbbel" siden verdien av "godt brukt" er alt for høy, etter mitt syn, sommeren alt for kort til å ha tid eller lyst til driftsproblemer (mangler også kunnskapen til å fixe alt selv), den "gleden" overlater jeg til andre. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
småbåtentusiasten Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Når er "trøbbel-alderen" for nyere påhengere med normalt vedlikehold, med f.eks 200 driftstimer pr år? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Hvis det er meg du spør så vet jeg vel egentlig ikke det siden jeg selger motorene før jeg kommer dit, men jeg har vel nevnt at motorer over ti år er det bedre at mere motorkyndige enn meg bruker for å si det sånn. Kan også tenke meg at 200 timer i sesongen er det bare et lite mindretall som har gått og at det nok er mere vanlig med 50 til 100 timer. Det nevnes til stadighet vedlikehold, og ved kjøp av en brukt motor så vet man noe, men ofte langt fra alt, mht tidligere vedlikehold siden det ofte også har vært flere eiere da folk har en tendens til å bytte båt/motor. Det har vel også vært noen tråder her mht hvilken levetid man kan regne med at en båtmotor har og svarene spriker ganske kraftig. Som sagt; sesongen er kort, dagene med finvær få og jeg har ikke tenkt til å tilhøre den gruppen som har den gode gamle båten i havn på denne tiden siden man fikk et lite problem og serviceverkstedet enten er fully booked eller på ferie. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.