tobixen Startet 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2010 (redigert) Jeg er ganske fersk seilbåteier. Jeg har lest litt, og i forskjellige bøker er det foreslått manøvre for å komme seg rundt og tilbake til samme sted med seilbåten. Men dersom man har ei jolle på slep, så må det vel være mer effektivt å foreta søk og opphenting i jolla? Jeg tenker meg følgende: 1) Dersom man er alene: game over, med mindre det er varmt i vannet, man har på seg flytedrakt, og kort vei til land, eller rorkulten er fri (jeg har nesten alltid på autopilot når jeg er på dekk), eller har en mobil og vanntett VHS-radio e.l. mobiltelefon på seg. 2) Dersom man var to i båten: den so er igjen på båten bør prøve å ha blikket festet på MOB mens han, 1) kaster ut livbøye, 2) slipper løs fokkeskjøte og bomskjøte, 3) slipper ut reserveankeret som er plassert lett tilgjengelig bak i båten (husk å feste ankertauet til båten), 4) slipper løs rorkulten, 5) kommer seg ombord i lettbåten og ror etter MOB. 3) Dersom man fortsatt er to eller flere i båten: den som er nærmest MOB sørger for å hele tiden holde øye med MOB, tilkaller seg oppmerksomhet fra øvrig mannskap, kaster ut livbøye, og ror etter MOB. Den som er igjen i seilbåten sender evt PAN-PAN gjennom VHF eller mobil, og prøver å navigere etter jolla. Andre synspunkter? Dette er vel noe som man evt bør øve på ... Jeg hadde forøvrig en sko-over-bord-situasjon her om dagen. Jeg greide å trø av meg skoen på vei fra dekk til sittebrønn, den datt i havet og seilte sin vei, med sålesida ned. Lettbåten var visst ikke festet til båten med pålestikk denne gangen, knuta var umulig å få opp ... vi tapte verdifull tid og glemte å holde øye med skoen mens jeg først sloss med knuta i noen dyrebare sekunder og deretter fant frem kniven. Da vennen min spurte "hvor er skoen nå?" var jeg helt sikker på at den kunne avskrives - men han rodde ut og fant skoen for meg. Den var fortsatt tørr! Litt flaks kan man jo ha fra tid til annen :-) Redigert 15.Juni.2010 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Enzo Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 (redigert) Er det fler ombord så er det første å få en til å 100% av tiden se på MOB og peke direkte på han/hun. Samtidig vrenger man bare rundt båten og seiler tilbake og plukker opp personen i vannet og gjerne med båten som le mot bølger og vind (munchenmetoden). Skal man begynne å fikle med jolle og så går det verdifull tid bort og så har man 2xMOB etterhvert Redigert 15.Juni.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Mine tanker om MOB. Rop "MOB" Trykk på MOB knappen. Er den svømmende i syne, sikt på ham og kast hesteskø bøya. Prøv å holde svømmeren i syne. Ellers kast hestesko bøya akterover. Ta en Munchen som Enzo sier og start motor. (Det er også noe som heter Andersen og Wilhelmsen svinger) Ikke dropp anker. Ikke gå i jolla. Så begynner det å bli situasjonsbetinget. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.