Jump to content

Hvilket motormerke er å foretrekke?


Baltic

Recommended Posts

Jeg tror jeg skal bestille ny Scand 29 Baltic (-05 modell) med motor på mellom 250 hk - 300 hk. Hvilke erfaringer har dere med motorene deres? Volvo Penta og Yanmar har topp turtall på 3900 o/m, mens Vetus Deutz har maks turtall på 2650 o/m. Er det en fordel med lavere turtall?

 

Båten skal brukes i Oslofjord-området og utover,- i den grad det skulle bety noe... Vetus Deutz har ikke dieselpumpe, men injektorer som er montert direkte på motorblokka. Jeg er rett og slett på leting etter den aller beste motoren til denne båten.

 

Hva mener dere? Hva ville dere valgt? Er det andre enn disse tre jeg burde vurdere?

 

 

På forhånd takk for hjelpen!   :confused:

Link to post

Burde selvsagt latt være å skrive noe, men likevel............   det spørs om du ikke får like mange svar som det antall som forsøker å si noe fornuftig. Her er det nok mange ulike meninger ute å går. Håper imidlertid at du er blitt klokere når tråden avsluttes, men det er nok slettes ikke sikkert :confused:

 

Forresten, bare litt nysgjerrig:  har ikke du ny Baltic -04 modell. Er det flere hk du er ute etter?

 

Med min ringe forstand på motorer, så vil jeg anta at en motor med lavere turtall, går mye mer uanstrengt, og kanskje varer lenger???? normalt sett??  Når det gjelder Vetus Deutz, kontra VP og Yanmar, så veier vel Vetusen ganske mye mer, og det bør vel kompenseres med et visst antall hk for å opprettholde farten.

Link to post

Her er min mening:

skal jeg ha drev:  velg samme merke på drev og motor. Det har vært litt dårlige erfaringer med ulikt merke. I valget mellom Mercruiser og Volvo Penta har jeg valgt Volvo Penta denne gangen - etter å hatt Mercruiser i forrige båten. Det tok ganske lang tid å få fikset en liten oljelekkasje - virket ikke som om importør tok dette på alvor. VP har jeg ingen egen erfaring med, men har hørt mye positivt.

 

Skal jeg ha fast aksel - velg Yanmar. Det var min oppfatning helt til jeg hørte to ting:

a) en bekjent har en NB med Yanmar og rett aksel. Det har vært ulyd i gearet helt siden båten var ny - men dette har vært bagatellisert. I sommer røk gearet - og de har vært 2-3 måneder uten båt (juni, juli og nesten hele august). Vet ikke hvorfor det tok så lang tid å bytte et gear.

 

b) Snakket med en stor båtprodusent som leverer både VP og Yanmar, og de hadde ikke positive erfaringer med Yanmar's reklamasjonshåndtering. Etter 4 år med masing om å få rettet feil på to Yanmar motorer byttet de ut disse og satt inn VP motorer slik at kunden fikk "ro i sjela". Yanmar har hele tiden bagatellisert saken.

 

De nye Vp D serie motorene virker veldig bra. Jeg har vært med på prøvetur med D6 310 og D4 260 og det var morro - mye trøkk og lite støy. Faktisk veldig mye trøkk og veldig lite støy. D6 310 erpå 5,5 liter, 6 sylindre. Er ganske tung - men har veldig stor kraft fra lavt turtall. så vidt jeg vet har ikke Yanmar commom rail motorer ennå.

Link to post

Ref. Jada: Forresten, bare litt nysgjerrig:  har ikke du ny Baltic -04 modell. Er det flere hk du er ute etter?

 

Det stemmer. Jeg har en -04 modell Baltic med Volvo Penta KAMD43 (221 HK). Jeg gjorde imidlertid avtale med Scand Boats allerede i fjor høst at jeg, med et avtalt mellomlegg, kunne bytte båten inn om et år hvis jeg ville ha ny båt med større motor. Jeg har etter 170 kjørte timer hatt "motorkrasj" (sylinder 1 og 6 har skjært seg) og jeg får ny motor på garantien. (Volvo Norge skjønner ikke hvorfor den har kvittet seg med nesten all olje, ut gjennom eksosen (det er rent i motorrommet), og vil undersøke denne motoren nærmere).

 

Jeg hadde hørt at en del ikke var helt fornøyd med Volvo Penta. Kanskje bare rykter tenkte jeg og så skjer dette med vår nye KAMD43... Jeg skjønner at mye kan skje med alle motorer og er derfor fortsatt litt åpen for å vurdere den nye D4 eller D6, selv om de bærer navnet Volvo Penta. Men det finnes jo også andre solide merkenavn når det gjelder båtmotorer. Yanmar og Vetus Deutz er to av de mest aktuelle for meg. Til info: Jeg har fast aksling (ikke drev).

 

Ved bygging av ny båt kan jeg ytterligere få "skreddersydd" båten etter å ha hatt en slik båt en sesong og vet hvordan vi vil ha ting, og vi får i tillegg alt helt nytt med ny garanti på alt. Vi er ellers veldig godt fornøyd med båttypen og synes vi har en god avtale om innbytte som vi antakelig bare bør benytte. Ellers vil vi gi mye ros til Scand Boats for måten de har taklet det som har vært av problemer. De har vært veldig snar med å imøtekomme oss på det som vi har bedt om hjelp til og kanskje vi kan gi så høyt terningkast som 6 når det gjelder service etter at vi har tatt båten i bruk! Veldig, veldig bra, og slikt inngir tillit!

Link to post

Ang. Volvo`s D4. så anbefaler jeg på det sterkeste til å vente med denne. En person i båtforeninga vår, har satt inn en "flunka"`ny D4. Han har hatt gigantiske problemer med motoren, den er ikke gått 100 timer ennå. Verstedet som utførte jobben fortviler, det skulle jo være flaggskipet, med nyeste teknologi.

 

Hadde selv planer å sette en i min båt, men overhalte heller BMW`n. Håper den lever i 3-4 år til.

 

Men tibake til saken:

Han avventer på beskjed fra Volvo om demontering, evnt. sender egen mann for demontering(skal vel kontrollere innstallasjonen).

 

De klarer ikke å sette fingeren på hva som er feil, motoren mangler  kraft, samt. endel støy/vibrasjoner.

 

Skal prøv å holde dere oppdatert om forløpet i saken.

 

Har ikke hørt noe negativt om D6 motoren.

Link to post

Hei Baltic.

 

Vi har for bare noen få uker siden overtatt en Scand Baltic 04 modell som er utstyrt med en Yanmar 290 Hk. Båten hentet vi i Kristiansand og kjørte den til Oslo der vi har hjemmehavn. Har ellers fått brukt den på noen få turer i Indre Oslofjord.

 

Årsaken til at vi kjøpte akkurat denne båten var mye pga motoren og at båten ellers har mye utstyr. Vi har hatt en Baltic tidligere med en Volvo Penta KAMD 44 motor. Det var ingen tekniske problemer med denne heller, men den støyet mye mer enn Yanmaren og så virker det som forbruket på Yanmaren er mye gunstigere. Det med støy skyldes jo også at den forrige Balticen var en 98 mod og som du vet har Scand gjort mye med de siste modellene for å få gjort noe med støyproblemene.

 

Jeg har hørt mye godt om Yanmar 290 Hk motoren og så langt er jeg veldig fornøyd. Den går mykt og fint, er sterk og responsvillig og passer veldig bra til denne båten. Det sies også at den vil være like tett når den blir noen år gammel. Det kan en ikke si om VP.

 

Lykke til med valget av motor.

 

(Kunne godt tenkt meg å høre hva du vil forandre på den nye båten i forhold til den du har.)

 

Hilsen

Lin

Link to post

Hei Lin! Gratulerer så mye med ny båt, et godt valg!

 

Som jeg allerede har skrevet så er vi veldig godt fornøyd både med båt og produsent, og de forandringene vi vil gjøre går stort sett på endret plassering/montering av diverse utstyr. Rett og slett finjustering for å få båten så optimal, etter eget ønske, som mulig. Vi har jo hele sesongen tenkt på at vi kanskje skulle bytte inn båten for å få større motor og dermed vært på leting etter div. som kunne forbedres ytterligere. Vi må jo benytte muligheten hvis vi igjen skal få helt ny båt. Det kan bli lenge til neste gang vi har en slik mulighet.

 

Scand Boats er svært lydhøre for forbedringer, det er vel mye derfor at Scand 29 Baltic har utviklet seg til å bli en så god båt som det etterhvert har blitt. Så det blir ingen store forandringer, kun små justeringer/forbedringer slik vi vil ha det.

Link to post

Har god tro på denne motoren:

Bilde

Sabb Iveco NEF 370Hp. En robust kraftplugg som yter 370hk på svinghjulet ved 2800 omdreininger. Motoren leveres med instrumentbord og vibrasjonsdempere. Motor med ZF 280A gir.

 

Har litt flere HK en du oppgir, men det skader jo ikke å ha litt ekstra. Mener også at en får en mer slitesterk og driftsikker motor når den ikke går med så høyt turtall. Har bare hørt positive erfaringer om denne motoren. Sabb har også god service og kundebehandling.

http://www.sabb.no/

Link to post

Jeg har hatt 2 stk Baltic i tilsammen 15 år, og det har stort sett vært en udelt fornøyelse med hhv Volvo 40 og 41 motorer.

Med dette i bakhodet undrer jeg på hva som betinger at man har behov for en kraftplugg som Yanmar 6LPA(290/270)hk, ja en foreslår til og med langt over 300 hk, i en halvplaner som dette. Er det virkelig mulig å kjøre Yanmaren med normal belastning på 3600-3700o/m og tilpasset propell (maks 3900), uten at båten begynner oppføre seg på de underligste måter?

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post

Du har hatt sånne problemer og allikevel vil du vurdere Volvo igjen ?

Hmm..

 

Suzuki

 

Jeg ville bare være åpen for at de nye motorene til Volvo Penta kanskje er bedre/sikrere, men fikk jo høre at Volvo Penta KAMD43 var et sikkert valg, ja,- blant de beste som Volvo Penta leverer. Sannheten er vel at jeg er blitt noe skeptisk til Volvo Penta motorer, men for alt jeg vet skjer det slike ting på andre nye motorer også. Det er jo ikke alt som står i avisen heller...  Sannsynligvis blir det Yanmar 290 HK som Scand har levert i mange båter (Baltic'er) med veldig godt resultat.

 

Men er litt nysgjerrig på Vetus Deutz også. Yter 286 HK med maks omdr. på 2650/min. Vet at det er levert i Scand 29 Baltic og har forstått det slik at det også fungerer fint, men jeg har liksom hørt mere om Yanmar og vil jo ikke være noen "prøvekanin" heller. Er det like solid over tid, hva med service, er det like anerkjent i markedet den dagen man event. vil selge...???

 

Derfor ville jeg lodde stemningen her på baatplassen.no. Interessant å høre andres oppfatninger i dette spørsmålet. Hvilket motormerke er å foretrekke?

Link to post

Også jeg som har vurdert et par brukte grønnmalte 42 motorer til Stauden  :yesnod:

Tror ikke jeg tør satse på disse motorene. Synes ikke jeg har hør annet enn problemer med 40 serien fra VP.

 

Tror det blir et par sorte rekkeseksere på 4.2L som er bygget i Italia og marinisert i USA, med god gammeldags teknologi, ikke D-tronic  :yesnod:.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Da er du midt i smørøyet for Yanmar 6LY.  I følge http://www.yanmarhelp.com/operate.htm er maksimum anbefalt kontinuerlig turtall 2750, hvor maks akseleffekt på 290 hk er ved 3300. Nå er nok 290 hk motoren den som er pint mest minst i 6LY serien.  Med fornuftig bruk vil nok denne holde i lenge. :yesnod:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Da er du midt i smørøyet for Yanmar 6LY.  I følge http://www.yanmarhelp.com/operate.htm er maksimum anbefalt kontinuerlig turtall 2750, hvor maks akseleffekt på 290 hk er ved 3300. Nå er nok 290 hk motoren den som er pint mest minst i 6LY serien.  Med fornuftig bruk vil nok denne holde i lenge. :yesnod:

På Yanmar.no (produktoversikten) er det bare en motor i LY-serien,- nemlig 340 HK.

290 HK er den største i LP-serien (de andre er 240 HK og 270 HK).

 

Hvorfor skriver du da at 290 HK er den som er tynt minst i LY-serien?    :yesnod:

Link to post

På Yanmar.no (produktoversikten) er det bare en motor i LY-serien,- nemlig 340 HK.

290 HK er den største i LP-serien (de andre er 240 HK og 270 HK).

 

Hvorfor skriver du da at 290 HK er den som er tynt minst i LY-serien?    :yesnod:

Beklager forstod det slik at du ønsket strak aksel.  LP serien forstår jeg er for aggregat (Stern Drive), ref. http://www.yanmar.com/marine/pdfs2/6LPZP.pdf, mens LY serien er for strak aksel, ref. brosjyren http://www.yanmar.com/marine/pdfs2/6LYP.pdf.  Motorene kan muligens brukes om en annet uten at jeg kan si noe ytterligere om det.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Ja, Scand 29 Baltic leveres bare med strak aksel og 290 HK er levert i mange slike,- så LP-serien brukes altså på strak aksel. Hva tror du om 290 HK til Yanmar ( i LP-serien), er dette en god motor?

Ut fra den relativt korte brukserfaringen jeg har fra min 4LHA-STP (1 1/2 år og 310 timer), så er jeg veldig fornøyd (skulle bare mangle). Dette er selvsagt på mange måter en annen motor, som er den i denne serien det er tynt mest hester av.  I tillegg til dette og hva jeg hører rundt om så tror jeg du har funnet et godt alternativ.

 

For en tid tilbake snakket jeg med en som hadde en fire år gammel NB 8700 med en 290 hk Yanmar.  Motoren hadde da gått 490 timer, men vedkommende var ikke sikker på hvilken modell han hadde(!). Han var storveis fornøyd med motoren og hadde ikke hatt noen antydninger av problem.  Litt mellom linjene av samtalen, tolket jeg det dit hen at dette er motorer som ikke krever spesiell motorinteresse for å holde gående, bortsett fra å følge motormanualens elementære vedlikeholdsprogram. Skulle selvsagt vært interessant å treffe vedkommende om fire år igjen for å høre fortsettelsen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...