Jump to content

Hvilket motormerke er å foretrekke?


Baltic

Recommended Posts

Men det virker ikke som det går så mye MTU i fritidsflåten.

Er ikke MTU noe sånt som fra 1000 hk og oppover? Ikke mange fritidsbåter her i landet i den klassen........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Tror min neste bt blir med innenbordsmotor, man kan jo få Yamaha innenbords også....(i USA) :yesnod:

Jeg har sjekket litt om Yamaha sine marine dieseler og tror jeg har funnet ut hvorfor de ikke selges i Norge.... Med en pris som er det dobbelte av hva en tilsvarende grønnmalt koster uten avgifter så blir det vanskelig å selge i Norge. Sjekket på en litt over 200hk hos den lokale Yamaha pusheren, men prisen 210.000 nok og det er i ulandet her hvor jge bor... vet ikke hva de koster over i "uniten"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Yanmar lager jo utrolig flott motorer selv om de ikke bruker siste nye i teknologi (det er kanskje derfor det går så bra?).

 

Far min hadde en 77 hk Yanmar i 19 år. Den gikk 1500 timer uten et feilslag, uten en dråpe i oljelekkasje og startet alltid pang med en gang... Det er selvsagt mange slike eksempler på andre motorer også, men slik gir jo en viss trygghetsfølelse så for meg klinger liksom Yanmar veldig bra, men jeg er ikke så religiøs at jeg tror alt annet er bare tull eller at Yanmar er ufeilbarlige...

 

Men en 270 hk Yanmar i Fjorden hadde jo værte noe... Det koster vel shorta, men er vel ikke mye tyngre enn 41 volvoen? Fjorden liker ikke mye vekt bak...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Du kan vel si at de har en meget stor bredde i utvalget sitt.... :yesnod:  Fra 162hk og hele veien opp til 12000hk. Fra rekke 4'er til V20...

Det spørs jo hvilke klistremerke som står på motoren... På MTU's sider er det så vidt jeg kan se fra 986hk og oppover som er ekte MTU, 625 hesteren er f.eks. Detroit Diesel 60 Series. Ikke dårlig motor det heller men det er ikke lett å vite hva som er hva lenger.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Det spørs jo hvilke klistremerke som står på motoren... På MTU's sider er det så vidt jeg kan se fra 986hk og oppover som er ekte MTU, 625 hesteren er f.eks. Detroit Diesel 60 Series. Ikke dårlig motor det heller men det er ikke lett å vite hva som er hva lenger.

Ja, men jeg lurer på om S60 er ombygd på noen måte fra MTU sin side mhp. dieselpumper, topper,dyser, elektronikk o.l., eller om det bare er direkte bytte av klistremerker.

 

Når det gjelder Sabb Iveco Aifo så brukes og anbefales disse av f.eks. Klosterfjord, som er en båt som er kjent for å takle tøffe forhold.

 

Kanskje man burde satse på MaK,Sulzer eller Pielstick bare for å være sikker. Lager ikke de noen to-takts dieseler også da.... :lol: :lol: :lol:

 

OT: Hurra, nå er jeg kommet til Oslo for å være med på regatta som går av stabelen i dag...... :wink: :wink:

 

:yesnod:

Link to post

Men en 270 hk Yanmar i Fjorden hadde jo værte noe... Det koster vel shorta, men er vel ikke mye tyngre enn 41 volvoen? Fjorden liker ikke mye vekt bak...

I følge en prislista fra Yanmar Norge fra august 2002, så kostet en 6LPA-STP, 290 hk, vekt 456 kg (med hydraulisk reverseringsgear-varmevekslerkjølt) Nok 274 307 inkl. mva. og hk-avgift.  Er vel ikke så mye dyrerer i dag antar jeg.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Var på messa i går, en slik Yanmar med drev koster 319.000,-. Det blir aldri aktuelt så jeg bad ikke om tilbud en gang...

 

Nei, har snakket med VP og de anbefaler sterkt at jeg overhaler motoren kontra å bytte til ny lik motor og det vet jo selv også at er det enkleste. Det største problemet med å bytte motor er at du da låser deg til denne båten i min 5 år slik jeg vurderer det. Når jeg kjenner etter så er det ikke sikkert at jeg kommer til å ha båten i 5 år selv om vi er svært fornøyd med den... Spesielt etter å vært 7 timer på messe så er jeg egentlig veldig usikker på om kommer til å beholde den i 5 år :lol: Bra det er lov å drømme

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Hej Jeg er til daglig ansat på Man B&W Alpha Diesel når vi tar det første stempeltræk efter 30000 timer er den kun lige ved at være slidt til.Vi laver både de store 2taktere og mindre 4 taktere. min fritids båd er monteret med en volvo aqad40b som jeg lige har renoveret.holda helt op for nogle reservedelspriser,feks oringe til cylinderforinger 2000 kr det har maks kostet  

20kr at lave dem. Alt tilbehør turbo interkooler også videre skal skiftes ved omkring de 1000 timer det er godtnok for ringe.Også er der Volvos prispolitik,Når man kigger på nettet kan man se at samme motorpakke er 100000 kr billigere af at blive fraktet til U.S.A . Når jeg taler med fiskere som bruger samme type motorer som os siger de fleste at man skal købe europæiske samt U.S.A motorer Feks Daf Mercedes Gartner også videre.Når man læser i forumet alle dem der har problemer (mig selv inklusiv)som renoverer motorer der ikke en gang har gået 1000 timer prøv at overfør til bilmotor timer, vil man finde sig idet.Det har nok noget at gøre med at vores forhandlere næsten kun har volvo yanmer og mercruiser.

Link to post

Hej Jeg er til daglig ansat på Man B&W Alpha Diesel når vi tar det første stempeltræk efter 30000 timer er den kun lige ved at være slidt til.

Det blir jo liksom litt i en annen klasse enn lystbåtmotorer...... En av ferjene over Boknafjorden hadde et stempelhavari i fjor og mekanikerene fra Wichmann forstod ikke helt hva som hadde skjedd. Motoren var jo snaut nok innkjørt, bare 87.000 timer?!?!?

 

Alt tilbehør turbo interkooler også videre skal skiftes ved omkring de 1000 timer det er godtnok for ringe.Også er der Volvos prispolitik

Det er derfor jeg har uttalt meg negativt om "de grønne" i andre sammenhenger her på forumet. Har aldri hatt VP selv og så langt jeg kan styre det vil jeg ikke ha det i fremtiden heller. Før eller siden vil en få behov for reservedeler, enten pga. normal slitasje eller havari og da er det litt for drøyt at f.eks. en dyse som ligger i Bosch eske skal koste 1/3 av akkurat samme dyse i en VP eske. Det er tross alt ikke alle deler som kan kjøpes "uoriginalt".

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Det blir jo liksom litt i en annen klasse enn lystbåtmotorer...... En av ferjene over Boknafjorden hadde et stempelhavari i fjor og mekanikerene fra Wichmann forstod ikke helt hva som hadde skjedd. Motoren var jo snaut nok innkjørt, bare 87.000 timer?!?!?

Timetelleren min starter på null igjen etter 9999 timer. Betyr det at man ikke forventer at motoren varer lengre? :smiley:  Eller er båt og mann blitt for gammel før den tid allikvel? :lol:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Timetelleren min starter på null igjen etter 9999 timer. Betyr det at man ikke forventer at motoren varer lengre?

Jepp. Nå erter jeg vel på meg enkelte men dagens hurtigløpende diesler går ALDRI 10000 timer før de er døde og begravet. Om du har en Ford eller Perkins i snakka og rusler rundt på under halv last stiller saken seg helt anderledes.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Hvis du kan få en motor som bruker 10% mindre diesel enn konkurrentene, som støyer og vibrerer halvparten så mye som konkurrentene, som har dobbelt så lange serviceintervaller som konkurrentene,  som synes 2600 omdreininger er mer enn nok toppturtall,  som ikke er dyrere enn gjennomsnittet, som klarer MANGE tusen timer før heloverhalingen, ville du da valgt denne som ditt førstevalg?

 

Den veier riktignok 20% mer enn gjennomsnittet, men kiloprisen blir da lavere i forhold til de andre....

 

Og svaret er? Ja, gjerne, men hvilket motormerke er nå dette?

 

Lotus

Link to post

Hvis du kan få en motor som bruker 10% mindre diesel enn konkurrentene, som støyer og vibrerer halvparten så mye som konkurrentene, som har dobbelt så lange serviceintervaller som konkurrentene,  som synes 2600 omdreininger er mer enn nok toppturtall,  som ikke er dyrere enn gjennomsnittet, som klarer MANGE tusen timer før heloverhalingen, ville du da valgt denne som ditt førstevalg?

 

Den veier riktignok 20% mer enn gjennomsnittet, men kiloprisen blir da lavere i forhold til de andre....

 

Og svaret er? Ja, gjerne, men hvilket motormerke er nå dette?

 

Lotus

Perkins

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Perkins er sikkert bra, men det var Vetus Deutz jeg tenkte på. Har fått høre en god selger prate seg varm og lest en fin brosjyre. Så da så  :yesnod:

 

Var det Whispering Beauty den kalles? Bråker omtrent det samme på fullt turtall som Yanmar gjør på tomgang i følge samme selger.

 

Lotus

Ja, du har sikket rett.  Kan i grunnen selv ikke så mye om de forskjellige motorfabrikkatene enda, men det er mye interessant å lære her på forumet og takk for det. :drink:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...