SveinHa Svart 1.September.2004 Link til dette innlegget Svart 1.September.2004 Men det virker ikke som det går så mye MTU i fritidsflåten.Er ikke MTU noe sånt som fra 1000 hk og oppover? Ikke mange fritidsbåter her i landet i den klassen........ Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Brutus Svart 1.September.2004 Link til dette innlegget Svart 1.September.2004 Er ikke MTU noe sånt som fra 1000 hk og oppover? Ikke mange fritidsbåter her i landet i den klassen........ Du kan vel si at de har en meget stor bredde i utvalget sitt.... Fra 162hk og hele veien opp til 12000hk. Fra rekke 4'er til V20... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 2.September.2004 Link til dette innlegget Svart 2.September.2004 Tror min neste bt blir med innenbordsmotor, man kan jo få Yamaha innenbords også....(i USA) Jeg har sjekket litt om Yamaha sine marine dieseler og tror jeg har funnet ut hvorfor de ikke selges i Norge.... Med en pris som er det dobbelte av hva en tilsvarende grønnmalt koster uten avgifter så blir det vanskelig å selge i Norge. Sjekket på en litt over 200hk hos den lokale Yamaha pusheren, men prisen 210.000 nok og det er i ulandet her hvor jge bor... vet ikke hva de koster over i "uniten" Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
bjoris Svart 2.September.2004 Link til dette innlegget Svart 2.September.2004 Yanmar lager jo utrolig flott motorer selv om de ikke bruker siste nye i teknologi (det er kanskje derfor det går så bra?). Far min hadde en 77 hk Yanmar i 19 år. Den gikk 1500 timer uten et feilslag, uten en dråpe i oljelekkasje og startet alltid pang med en gang... Det er selvsagt mange slike eksempler på andre motorer også, men slik gir jo en viss trygghetsfølelse så for meg klinger liksom Yanmar veldig bra, men jeg er ikke så religiøs at jeg tror alt annet er bare tull eller at Yanmar er ufeilbarlige... Men en 270 hk Yanmar i Fjorden hadde jo værte noe... Det koster vel shorta, men er vel ikke mye tyngre enn 41 volvoen? Fjorden liker ikke mye vekt bak... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
SveinHa Svart 2.September.2004 Link til dette innlegget Svart 2.September.2004 Du kan vel si at de har en meget stor bredde i utvalget sitt.... Fra 162hk og hele veien opp til 12000hk. Fra rekke 4'er til V20...Det spørs jo hvilke klistremerke som står på motoren... På MTU's sider er det så vidt jeg kan se fra 986hk og oppover som er ekte MTU, 625 hesteren er f.eks. Detroit Diesel 60 Series. Ikke dårlig motor det heller men det er ikke lett å vite hva som er hva lenger. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
penta Svart 2.September.2004 Link til dette innlegget Svart 2.September.2004 Er enig med Haakon som anbefaler Sabb Iveco NEF 370Hp Kjenner en som satte inn en slik i Scand 32 og er kjempefornøyd med både støy,vibrasjon røyk og forbruk. Han hadde tidlgere en 250hk av samme type som han hadde bare gode erfaringer med Kan formidle kontakt om du ønsker det. penta Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 2.September.2004 Link til dette innlegget Svart 2.September.2004 Det spørs jo hvilke klistremerke som står på motoren... På MTU's sider er det så vidt jeg kan se fra 986hk og oppover som er ekte MTU, 625 hesteren er f.eks. Detroit Diesel 60 Series. Ikke dårlig motor det heller men det er ikke lett å vite hva som er hva lenger. Ja, men jeg lurer på om S60 er ombygd på noen måte fra MTU sin side mhp. dieselpumper, topper,dyser, elektronikk o.l., eller om det bare er direkte bytte av klistremerker. Når det gjelder Sabb Iveco Aifo så brukes og anbefales disse av f.eks. Klosterfjord, som er en båt som er kjent for å takle tøffe forhold. Kanskje man burde satse på MaK,Sulzer eller Pielstick bare for å være sikker. Lager ikke de noen to-takts dieseler også da.... :lol: OT: Hurra, nå er jeg kommet til Oslo for å være med på regatta som går av stabelen i dag...... :wink: Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 2.September.2004 Link til dette innlegget Svart 2.September.2004 Hva med denne da? http://www.finn.no/finn/boat/object?id=464...13&pos=39&rub=7 :yesnod: :yesnod: Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 2.September.2004 Link til dette innlegget Svart 2.September.2004 Men en 270 hk Yanmar i Fjorden hadde jo værte noe... Det koster vel shorta, men er vel ikke mye tyngre enn 41 volvoen? Fjorden liker ikke mye vekt bak...I følge en prislista fra Yanmar Norge fra august 2002, så kostet en 6LPA-STP, 290 hk, vekt 456 kg (med hydraulisk reverseringsgear-varmevekslerkjølt) Nok 274 307 inkl. mva. og hk-avgift. Er vel ikke så mye dyrerer i dag antar jeg. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
bjoris Svart 3.September.2004 Link til dette innlegget Svart 3.September.2004 Var på messa i går, en slik Yanmar med drev koster 319.000,-. Det blir aldri aktuelt så jeg bad ikke om tilbud en gang... Nei, har snakket med VP og de anbefaler sterkt at jeg overhaler motoren kontra å bytte til ny lik motor og det vet jo selv også at er det enkleste. Det største problemet med å bytte motor er at du da låser deg til denne båten i min 5 år slik jeg vurderer det. Når jeg kjenner etter så er det ikke sikkert at jeg kommer til å ha båten i 5 år selv om vi er svært fornøyd med den... Spesielt etter å vært 7 timer på messe så er jeg egentlig veldig usikker på om kommer til å beholde den i 5 år Bra det er lov å drømme Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Mitte_3 Svart 3.September.2004 Link til dette innlegget Svart 3.September.2004 Hej Jeg er til daglig ansat på Man B&W Alpha Diesel når vi tar det første stempeltræk efter 30000 timer er den kun lige ved at være slidt til.Vi laver både de store 2taktere og mindre 4 taktere. min fritids båd er monteret med en volvo aqad40b som jeg lige har renoveret.holda helt op for nogle reservedelspriser,feks oringe til cylinderforinger 2000 kr det har maks kostet 20kr at lave dem. Alt tilbehør turbo interkooler også videre skal skiftes ved omkring de 1000 timer det er godtnok for ringe.Også er der Volvos prispolitik,Når man kigger på nettet kan man se at samme motorpakke er 100000 kr billigere af at blive fraktet til U.S.A . Når jeg taler med fiskere som bruger samme type motorer som os siger de fleste at man skal købe europæiske samt U.S.A motorer Feks Daf Mercedes Gartner også videre.Når man læser i forumet alle dem der har problemer (mig selv inklusiv)som renoverer motorer der ikke en gang har gået 1000 timer prøv at overfør til bilmotor timer, vil man finde sig idet.Det har nok noget at gøre med at vores forhandlere næsten kun har volvo yanmer og mercruiser. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 3.September.2004 Link til dette innlegget Svart 3.September.2004 Hej Jeg er til daglig ansat på Man B&W Alpha Diesel når vi tar det første stempeltræk efter 30000 timer er den kun lige ved at være slidt til.Det blir jo liksom litt i en annen klasse enn lystbåtmotorer...... En av ferjene over Boknafjorden hadde et stempelhavari i fjor og mekanikerene fra Wichmann forstod ikke helt hva som hadde skjedd. Motoren var jo snaut nok innkjørt, bare 87.000 timer?!?!? Alt tilbehør turbo interkooler også videre skal skiftes ved omkring de 1000 timer det er godtnok for ringe.Også er der Volvos prispolitikDet er derfor jeg har uttalt meg negativt om "de grønne" i andre sammenhenger her på forumet. Har aldri hatt VP selv og så langt jeg kan styre det vil jeg ikke ha det i fremtiden heller. Før eller siden vil en få behov for reservedeler, enten pga. normal slitasje eller havari og da er det litt for drøyt at f.eks. en dyse som ligger i Bosch eske skal koste 1/3 av akkurat samme dyse i en VP eske. Det er tross alt ikke alle deler som kan kjøpes "uoriginalt". Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Arnstein Svart 3.September.2004 Link til dette innlegget Svart 3.September.2004 Det blir jo liksom litt i en annen klasse enn lystbåtmotorer...... En av ferjene over Boknafjorden hadde et stempelhavari i fjor og mekanikerene fra Wichmann forstod ikke helt hva som hadde skjedd. Motoren var jo snaut nok innkjørt, bare 87.000 timer?!?!?Timetelleren min starter på null igjen etter 9999 timer. Betyr det at man ikke forventer at motoren varer lengre? Eller er båt og mann blitt for gammel før den tid allikvel? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
SveinHa Svart 3.September.2004 Link til dette innlegget Svart 3.September.2004 Timetelleren min starter på null igjen etter 9999 timer. Betyr det at man ikke forventer at motoren varer lengre?Jepp. Nå erter jeg vel på meg enkelte men dagens hurtigløpende diesler går ALDRI 10000 timer før de er døde og begravet. Om du har en Ford eller Perkins i snakka og rusler rundt på under halv last stiller saken seg helt anderledes. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Arnstein Svart 3.September.2004 Link til dette innlegget Svart 3.September.2004 Jepp. Nå erter jeg vel på meg enkelte men dagens hurtigløpende diesler går ALDRI 10000 timer før de er døde og begravet.Er faktisk ikke forundret på det. Hvem har sett annonse på fritidsbåt med mer enn 10000 timer? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Baltic Svart 3.September.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2004 Jeg ser at ca. 20% har svart at andre (enn Volvo Penta, Yanmar og Vetus Deutz) motormerker er å foretrekke. Det er jo en stor andel, men fordelt på alle merker som finnes blir det ikke så mange prosent på hver... Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 4.September.2004 Link til dette innlegget Svart 4.September.2004 Jeg synes det var rart at Mercruiser ikke var med. Hvorfor ikke? Erik Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Lotus Svart 4.September.2004 Link til dette innlegget Svart 4.September.2004 Hvis du kan få en motor som bruker 10% mindre diesel enn konkurrentene, som støyer og vibrerer halvparten så mye som konkurrentene, som har dobbelt så lange serviceintervaller som konkurrentene, som synes 2600 omdreininger er mer enn nok toppturtall, som ikke er dyrere enn gjennomsnittet, som klarer MANGE tusen timer før heloverhalingen, ville du da valgt denne som ditt førstevalg? Den veier riktignok 20% mer enn gjennomsnittet, men kiloprisen blir da lavere i forhold til de andre.... Og svaret er? Ja, gjerne, men hvilket motormerke er nå dette? Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 4.September.2004 Link til dette innlegget Svart 4.September.2004 Hvis du kan få en motor som bruker 10% mindre diesel enn konkurrentene, som støyer og vibrerer halvparten så mye som konkurrentene, som har dobbelt så lange serviceintervaller som konkurrentene, som synes 2600 omdreininger er mer enn nok toppturtall, som ikke er dyrere enn gjennomsnittet, som klarer MANGE tusen timer før heloverhalingen, ville du da valgt denne som ditt førstevalg? Den veier riktignok 20% mer enn gjennomsnittet, men kiloprisen blir da lavere i forhold til de andre.... Og svaret er? Ja, gjerne, men hvilket motormerke er nå dette? Lotus Perkins Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Nibba Svart 4.September.2004 Link til dette innlegget Svart 4.September.2004 Nå er det vel ikke så mange som har Vetus Deutz i båten. Jeg har modell DTA 67 på 286 hk med ett turtall på 2600. Med gir så veier motoren 825 kg, det er jo en del tyngre enn både Volvo og Yanmar. Jeg har kjørt 170 timer siden jeg fikk båten i fjor og har bare positive ting å si om motoren Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 5.September.2004 Link til dette innlegget Svart 5.September.2004 Perkins er sikkert bra, men det var Vetus Deutz jeg tenkte på. Har fått høre en god selger prate seg varm og lest en fin brosjyre. Så da så Var det Whispering Beauty den kalles? Bråker omtrent det samme på fullt turtall som Yanmar gjør på tomgang i følge samme selger. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 5.September.2004 Link til dette innlegget Svart 5.September.2004 Perkins er sikkert bra, men det var Vetus Deutz jeg tenkte på. Har fått høre en god selger prate seg varm og lest en fin brosjyre. Så da så Var det Whispering Beauty den kalles? Bråker omtrent det samme på fullt turtall som Yanmar gjør på tomgang i følge samme selger. Lotus Ja, du har sikket rett. Kan i grunnen selv ikke så mye om de forskjellige motorfabrikkatene enda, men det er mye interessant å lære her på forumet og takk for det. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Brutus Svart 5.September.2004 Link til dette innlegget Svart 5.September.2004 Hva med denne da? http://www.finn.no/finn/boat/object?id=464...13&pos=39&rub=7 :eek: Den er kjempeflott, men jeg tror den kvitter seg med diesel fortere en Exxon Valdez.... Sitér dette innlegget Link to post
Neptim Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Etter mange år som maskinist både i utenriks- og innenriksfart; har du råd så kjøp en Caterpillar med max 2000 rpm. Disse motorene tåler en atomkrig ++++ Sitér dette innlegget Link to post
Nibba Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Traff en kar i en Scand Baltic i sommer med en Caterpillar på 300hk,han var fornøyd med motoren men den brukte mye diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.