Jump to content

Cobra HH330F eller Ray101E, hvilken bærbar VHF bør jeg kjøpe?

Enzo

Recommended Posts

• 2 måneder senere...

Redningskanal, P5? Hvilken frekvens skulle den ligge på? Er det en maritim frekvens? Har aldri hørt om noe slikt, og har hatt radiotelefonisertifikat i 50 år.

Ellers brukes jo K67 og K69 mye her nede på svenskekysten når det er redningsaksjoner. Kan det være en av disse kanalene du mener?

Lars H.

pt. käringön, Sverige

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Redningskanal, P5? Hvilken frekvens skulle den ligge på? Er det en maritim frekvens?

Det finns en del 'private' maritime kanaler.....kan det vare en sånn?-------eksempel på private kanaler i vestre Sverige152.9700 Stena Marine155.0500 Stena Marine155.4500 Volvo Penta T-landa155.6000 Daxtronic155.6000 Stena Line155.6500 Röda Bolaget155.6750 Ungdomsförbundet Sveriges Flot. Bohus-Björkö155.7250 Sea Containers155.8000 Gbg's stad155.8000 Bogser Sven157.6375 Exportfisk Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Det er en frekvens som både helikopter, redningsskøytene og røde kors samt brann og politi har til kommunikasjon under redningsoperasjoner.

Vanlige maritime kanaler er ikke tillatt å bruke til stasjoner på land (eller i luften?, men denne er beregnet til slik bruk.

Vet ikke stort om reguleringene for denne kanalen, men tar for gitt at jeg kan putte den inn ettersom båtene våre (Søgne Dykkerklubb) står i beredskap for nødetatene her.

Det finner jeg ut av bare jeg vet om denne radioen kan programmeres til alle kanaler..

Mons

Mons

er vel denne du tenker på duplexkanal Felles Redningskanal 1 (Rikskanal 5). 166.000 :rolleyes: er opprinnelig en Politikanal frigitt til den bruk

fant denne teksten om radioen Programmable Scan, Priority Scan and Dual Watchså vil tro den kan programmeres Hint hør med Elcom sør Harald

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 2 uker senere...

Det ble denne; Standard Horizon HX851E VHF DSC/GPS Handheld

Link til nettbutikk

I den får vi politiets rikskanal 5 på 161.200 mHz rx/tx som brukes av alle nødetater samt helikopter. I tillegg får vi en kanal som nå er avsatt til dykkerforbundet for bruk ved "dykkeoperasjoner" på 155.1000mHz rx/tx

Kjøper den fra nettbutikk i England. Når det gjelder godkjenning for bruk av denne radioen i Norge skriver Maritim kystradio under faq;

"Det er en bestemt VHF jeg har tenkt å kjøpe, men hvordan kan jeg vite om ustyret er tillatt brukt i Norge og at jeg derfor vil få lisens?

Alt moderne VHF-utstyr som omsettes i Europa og som er CE-merket er godkjent for bruk om bord i norske fartøy. Forespørsler om konkrete modeller kan rettes til Lisensavdelingen per e-post lisensavdelingen@telenor.com eller på telefon 22 77 43 50. "

Mons

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Selv om den er CE-merket, så er det ikke 100% sikkert at den er godkjent for bruk i Norge.

I 2008 kjøpte jeg en håndholdt VHF. Når vi skulle seile til Sverige i sommer ønsket jeg å registrere den. (hvem er det som registrerer en håndholdt vhf da??). Fant serienummer og type, og sendte inn skjema. Fikk tilbake at den ikke var godkjent for bruk i Norge. Ringte litt rundt, og endte etterhvert hos PT i Lillesand. Det viste seg at de hadde tatt noen stikkprøver, og funnet ut at den ikek var helt innenfor tolleransegrensene. Brev med salgsforbud var sendt fra PT 11/8-2008, jeg hadde kjøpt min 8/8-2008. Jeg fikk registrere min, siden den var kjøpt før salgsforbudet var trådt ikraft. Men når jeg sjekket var det fortsatt en nettbutikk som hadde den i listen sin :(

// faj

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

• 2 måneder senere...

Enzo ossen gikk det her'a ,blei det Cobra'n på deg ? Skal over til Seatronic imårra eller en av dagene å handle div te skuta , så håpa det blei en bærbar te meg også da .Til meg fra nissen passer jo bra nå ,men ikke hypp på å betale alt for mye for en slik sak.Den Cobera'n ser å høres ok ut den,men liker vel egentlig ikke det merke.Hvorfor aner jeg ikke,men har blitt litt mere overbevist nå om at den er bra nok.Det at den flyter er jo knall,om den går over ripa så er det jo bare å plukke den opp igjen.

Men kjøpte du denne ,eller falt valget på en anna type ? Om det blei denne,er du fornøyd ?

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...