Enzo Startet 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2010 Skal handle hos seatronic og ser på følgende 2 apparater http://seatronic.no/vhf-handholdt-vhf-c-47_201/cobra-vhf-hh330f-flytende-p-2203 og http://seatronic.no/vhf-handholdt-vhf-c-47_201/ray101e-p-1067 Hva ville du kjøpt ? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 (redigert) Ingen av de du linker til, men denne i stedet: Standard Horizon HX751E Selv handlet jeg i fra UK og fikk Icom M71 for ca 1700 NOK inkl frakt og mva. Hadde ikke kjøpt denne i Norge pga prisen. Icom M71 Redigert 15.Juni.2010 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Finner ikke en detaljert spec. så jeg vet ingenting om strømforbruk. Basert på info fra Seatronic hadde jeg valgt den billigste. Den har størst batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Kvaliteten er nok ganske lik på begge apperatene vil jeg tro,men jeg hadde gått for Cobraen den har et vesentlig bedre batteri(lithium)dette er betydelig bedre på dei fleste områdene en det "eldre" NIMH batteriet som står i Raymarinen. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 16.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Ok takk , da vet jeg hvilken jeg skal rive med meg når jeg er på seatronic neste gang Sitér dette innlegget Link to post
vassb81 Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Noen som vet om det er mulig å "kode" om militære Icom til vhf for båt? Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Ja det er mulig, spørs jo hvem modell du har... Men det ville for alle parter være det beste om man tar VHF serfikat og kjøper maritim VHF radio (ferdig programmert uten å kunne røre til noe) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Hei Noen som vet om det kan programmeres inn redningskanalen (ikke 16) på denne - tror kanalen heter P5. Savnet en slik med den kanalen under leting i Mandal i dag. http://seatronic.no/vhf-handholdt-vhf-c-47_201/standard-horizon-hx751e-p-2592 Sitér dette innlegget Mons Link to post
Ribtjenester Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Jeg har M71 og er veldig fornøyd, spessielt med batterikapasiteten, holder i mange dager før man må lade. hilsen Morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Lars H. Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Redningskanal, P5? Hvilken frekvens skulle den ligge på? Er det en maritim frekvens? Har aldri hørt om noe slikt, og har hatt radiotelefonisertifikat i 50 år. Ellers brukes jo K67 og K69 mye her nede på svenskekysten når det er redningsaksjoner. Kan det være en av disse kanalene du mener? Lars H. pt. käringön, Sverige webcam fra båten her Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
pete Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Redningskanalen er vel en av redningsetatenes felles kanaler. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 (redigert) Redningskanal, P5? Hvilken frekvens skulle den ligge på? Er det en maritim frekvens?Det finns en del 'private' maritime kanaler.....kan det vare en sånn?-------eksempel på private kanaler i vestre Sverige152.9700 Stena Marine155.0500 Stena Marine155.4500 Volvo Penta T-landa155.6000 Daxtronic155.6000 Stena Line155.6500 Röda Bolaget155.6750 Ungdomsförbundet Sveriges Flot. Bohus-Björkö155.7250 Sea Containers155.8000 Gbg's stad155.8000 Bogser Sven157.6375 Exportfisk Redigert 19.August.2010 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
mons Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Det er en frekvens som både helikopter, redningsskøytene og røde kors samt brann og politi har til kommunikasjon under redningsoperasjoner. Vanlige maritime kanaler er ikke tillatt å bruke til stasjoner på land (eller i luften?, men denne er beregnet til slik bruk. Vet ikke stort om reguleringene for denne kanalen, men tar for gitt at jeg kan putte den inn ettersom båtene våre (Søgne Dykkerklubb) står i beredskap for nødetatene her. Det finner jeg ut av bare jeg vet om denne radioen kan programmeres til alle kanaler.. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
LALUNA II Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 (redigert) er vel denne du tenker på duplexkanal Felles Redningskanal 1 (Rikskanal 5). 166.000 er opprinnelig en Politikanal frigitt til den bruk fant denne teksten om radioen Programmable Scan, Priority Scan and Dual Watchså vil tro den kan programmeres Hint hør med Elcom sør Harald Redigert 19.August.2010 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Teerex Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 (redigert) Standard Horizon HX851E når den nå måtte være i salg. http://www.yachtbits.com/standard_horizon/_hx851e_handheld_dsc_vhf_with_built_in_gps.php Redigert 19.August.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
mons Svart 31.August.2010 Link til dette innlegget Svart 31.August.2010 (redigert) Det ble denne; Standard Horizon HX851E VHF DSC/GPS Handheld Link til nettbutikk I den får vi politiets rikskanal 5 på 161.200 mHz rx/tx som brukes av alle nødetater samt helikopter. I tillegg får vi en kanal som nå er avsatt til dykkerforbundet for bruk ved "dykkeoperasjoner" på 155.1000mHz rx/tx Kjøper den fra nettbutikk i England. Når det gjelder godkjenning for bruk av denne radioen i Norge skriver Maritim kystradio under faq; "Det er en bestemt VHF jeg har tenkt å kjøpe, men hvordan kan jeg vite om ustyret er tillatt brukt i Norge og at jeg derfor vil få lisens? Alt moderne VHF-utstyr som omsettes i Europa og som er CE-merket er godkjent for bruk om bord i norske fartøy. Forespørsler om konkrete modeller kan rettes til Lisensavdelingen per e-post lisensavdelingen@telenor.com eller på telefon 22 77 43 50. " Mons Redigert 31.August.2010 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
finnarne Svart 31.August.2010 Link til dette innlegget Svart 31.August.2010 Selv om den er CE-merket, så er det ikke 100% sikkert at den er godkjent for bruk i Norge. I 2008 kjøpte jeg en håndholdt VHF. Når vi skulle seile til Sverige i sommer ønsket jeg å registrere den. (hvem er det som registrerer en håndholdt vhf da??). Fant serienummer og type, og sendte inn skjema. Fikk tilbake at den ikke var godkjent for bruk i Norge. Ringte litt rundt, og endte etterhvert hos PT i Lillesand. Det viste seg at de hadde tatt noen stikkprøver, og funnet ut at den ikek var helt innenfor tolleransegrensene. Brev med salgsforbud var sendt fra PT 11/8-2008, jeg hadde kjøpt min 8/8-2008. Jeg fikk registrere min, siden den var kjøpt før salgsforbudet var trådt ikraft. Men når jeg sjekket var det fortsatt en nettbutikk som hadde den i listen sin :( // faj Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Tine IV Svart 22.November.2010 Link til dette innlegget Svart 22.November.2010 Enzo ossen gikk det her'a ,blei det Cobra'n på deg ? Skal over til Seatronic imårra eller en av dagene å handle div te skuta , så håpa det blei en bærbar te meg også da .Til meg fra nissen passer jo bra nå ,men ikke hypp på å betale alt for mye for en slik sak.Den Cobera'n ser å høres ok ut den,men liker vel egentlig ikke det merke.Hvorfor aner jeg ikke,men har blitt litt mere overbevist nå om at den er bra nok.Det at den flyter er jo knall,om den går over ripa så er det jo bare å plukke den opp igjen. Men kjøpte du denne ,eller falt valget på en anna type ? Om det blei denne,er du fornøyd ? Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.