Henrik Larsen Startet 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2010 Hei. jeg har en Biam 800 som jeg såvidt får presset opp i 9 knop mot tidligere 13-14. Noen som har noen tips om hva som kan ha skjedd?? har hatt av propellen i vinter og balansert og "vridd" den i håp om at det skulle hjelpe. noe det ikke gjorde... får fortsatt fult turtall på motoren (3700 rpm) som er en Yanmar 4JH2-HTE 77 hk. Sitér dette innlegget Link to post
ReXzn Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 da er det sikkert på grunn av vridningen på propellen siden turtallet er O.K . Det er ikke alltid det hjelper å "vri" propellen hvis du ikke har tilstrekkelig med HK. Hvis ikke er det jo motorproblemer. Sitér dette innlegget Link to post
Henrik Larsen Svart 15.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Ja kansje det er på tide og bytte propell.. For han som rettet propellen sa den var slitt, men han trodde det skulle hjelpe med det han hadde gjort. (noe det ikke gjorde) Noen som vet åssen type propell som egner seg på en slik båt?? diameter/vridning/mulig Skew-back?? Takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
Henrik Larsen Svart 15.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 og er det noen her som vet om det er mulig og få kjøpt ferdigstøpte "flapps" til Biamen?? har sett flere med en 12-15 cm flapp montert på. Sitér dette innlegget Link to post
beroalki Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 sjekk at ikke turboen din subber i gammel sot. motoren kan ha samme turtallet alikevel. min turbo satt nesten fast i gammel sot fra sesongen før mistet fart(masse)men hadde samme turtall som før. ta av luftslangene til turboen og kjenn etter med fingrene på turbobladene de skal du nesten klare å gi fart med fingrene. i yanmars brukerhåndbok står det en renseoppskrift av turbo med hjelp av rent vann. jeg fikk tilbake farten og faktisk tjente et par knop. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 (redigert) Her står det mye "vås". Om turtallet på motoren er det samme som tidligere så har dette ikke noe med motoren å gjøre. Propellakselen vil da snurre med samme antall omdreininger pr. minutt som før. Det er da propellen som står igjen som synderen. Få en propell-leverandør til å regne ut hva som er rett type til din båt, eller ta den gammle med til Terje Ollesen hos Winrace Propellers så ser han om det er noe håp for den. Om ikke så leverer han deg en ny som passer din motor/båt. Jeg forutsetter at ikke båten din er full av rur, men ren under vannlinjen. Redigert 15.Juni.2010 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
arnearmoa Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Det er kun propellen som driver båten framover. Hvis propellen hadde vært identisk før og etter at farten ble redusert for SAMME turtall, ville dette KUN vært fordi båten gikk tyngre enn før, pga. groe, økt vekt el.l. Mange har gått i gang med arbeid på motoren, f.eks. innsprøytningsdyser og verre ting i en slik situasjon. Det blir totalt feil, ettersom motoren faktisk må yte MER for å holde samme turtall når båten går tyngre. Og likevel får den skylda for at det går saktere... Det er propellen som skyver båten, ikke motoren. Ny propell & samme turtall & lavere fart skyldes enten 1 - redusert stigning på propellen 2 - skade på propellen 3 - groe på propellen 4 - groe på båten eller 5 - mer vekt i båten Her sier han jo selv at svaret er punkt 1. I motsetning til tilfellet jeg beskriver i teksten over (hvor propellen var identisk), er det nå slik at motoren har det lettere enn før på samme turtall (så lenge punkt 2-5 ikke har inntredd). Men om motoren har det lett eller sliter, det påvirker IKKE farten i det hele tatt. Det er viktig å innse dette hvis man skal finne årsaker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.