quantumduck Startet 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2010 Skal anskaffe AIS og har fra før av en gammel Raymarine RC435. Den har jeg fått høre er for gammel til å koble sammen med AIS (er det mulig?), så jeg tar utgangspunkt i at jeg heller bruker en PC m. OpenCPN under dekk. Produkter jeg har gravd fram som alternativer er Ais-Ctrx http://www.watski.no/Butikken/Produkt/?EnovaId=33569 ProNav ProAIS-B http://pronav.no/gendocs/utdrag_pronav_hovedpris2010_febr.pdf s.6 Begge disse har innebygget GPS ser det ut til. Det er greit, så er jeg ikke avhengig av plotter-gps'en som muligens ikke er kompatibel, men jeg trenger da en ekstra GPS-antenne, antar jeg, eller kan den dele det med raymarine-plotteren, selv om den ikke bruker plotterens gps? Uansett greit m. to pga. redundans. Tenker redundans mht. ais vhf-antenne også. Ekstra antenne koster mindre enn en antennesplitter, og det kan være greit å ha to antenner i tilfelle masta detter ned også ... og jeg tenker da at rekkevidden for ais'en blir god nok om den antenna står på pushpit'en. Seff. er bedre rekkevidde et pluss, men er det så viktig at det er verdt de ca 2.000,- en splitter koster? Nå ser jeg at det er en god del rimeligere å kjøpe kun ais-mottaker, men jeg vil jo veldig gjerne bli sett, ikke bare se andre. Det forekommer meg betydelig tryggere å ha sender også, er ikke det riktig? Hvor får man fatt i kart til OpenCPN? Ser det går an å «finne» på nettet, men hvis man skulle ønske å kjøpe, hva spiser OpenCPN? Har linux-laptop uten serieport, men med usb. Kan AIS'enhetene jeg har sett på fore linux-opencpn med ais og gps-data over usb, eller bør jeg gå for annet utstyr, eller kjøpe en ekstra laptop m. seriell-port? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Hvor får man fatt i kart til OpenCPN? Ser det går an å «finne» på nettet, men hvis man skulle ønske å kjøpe, hva spiser OpenCPN? Regner med at pronav "spiser" det meste, så da er det bare et spørsmål om Kr. Har linux-laptop uten serieport, men med usb. Kan AIS'enhetene jeg har sett på fore linux-opencpn med ais og gps-data over usb, eller bør jeg gå for annet utstyr, eller kjøpe en ekstra laptop m. seriell-port? Enkleste er å kjøpe en RS232-USB "converter" kabel. (er ikke bare en kabel. i 232 enden sitter det en elektronisk duppeditt som ordner oversettingen fra 232 til USB) Du trenger 2 slike, for du vil vel gjerne ha egen posisjon inn på PCen - og den kommer vanligvis fra plotteren. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 16.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Regner med at pronav "spiser" det meste, så da er det bare et spørsmål om Kr. ... Du trenger 2 slike, for du vil vel gjerne ha egen posisjon inn på PCen - og den kommer vanligvis fra plotteren. Er ikke ProNav et kartprogram? Jeg er ute etter kart til OpenCPN. Øst/Sørlandet, Bohuslän, Skagen, og gjerne skotske nordøstkysten. Kan ikke GPS'en i de AIS'ene jeg har sett på fores til pc'n, må jeg ta pos fra plotteren? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Er ikke ProNav et kartprogram? ProNav er ett firma som selger maritim elektronikk. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 16.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 ProNav er ett firma som selger maritim elektronikk. Ja, blant annet den ene ais'en jeg vurderer. Men den (ais'en) kan vel ikke spise kart? Antok derfor at det mentes ProNav CS-300mk2 som sikkert er altetende, men også inkompatibelt og latterlig dyrt. Er altså på jakt etter kart til OpenCPN. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Kan ikke GPS'en i de AIS'ene jeg har sett på fores til pc'n, må jeg ta pos fra plotteren? Det kan den, dersom AISen sender NMEA setningene $GPGGA, $GPGLL eller $GPRMC på en utgang. Du får sjekke i spec'en og se hvilke data den kan sende på en NMEA utgang. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 16.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Du får sjekke i spec'en og se hvilke data den kan sende på en NMEA utgang. Jepp, jeg får visst det. Ingen som vet hvor man får kart til OpenCPN? Lite lyst til å kjøpe noe jeg «tror» virker, bare for å oppdage at det ikke var helt kompatibelt? Er jo mange OpenCPN-tråder her, men ingen som bruker programmet med kart? Hm ... Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Hvorfor ikke gå direkte til hjemmesiden, opencpn.org? Der vil du finne svar på mange spørsmål du måtte ha, men også i de andre trådene om OpenCPN her på baatplassen.no. Her er kartformatene du kan bruke og ikke i OpenCPN, sakset fra hjemmesiden: Chart Formats OpenCPN supported chart formats: BSB / RNC / KAP Versions 1, 2 and 3. (BSB Version 4 and later are not supported due to proprietary encryption algorithms.) NOS/GEO Version 1 Subsequent versions are probably supported but need to be tested. However, this format is obsolete for new charts. CM93 Version 2. (C-map Version 3 and later are not supported.) S57/S52 (ENC). (S63 Encrypted ENC is not supported. This is the format for the majority of newly produced vector charts from many national hydrographic offices. S63 charts are exactly the same as S57 except the they are encrypted to keep them from being illegally distributed.) Other formats, that with some effort, can be used. Generally many chart pictures in gif, jpeg, png, tif and other formats can be used, when properly geo-referenced, to generate KAP file (BSB / RNC) that OpenCPN can display. For the details about this process see the chart thread in the forum. Also, make sure to browse around the forum as there are a handfull of other interesting chart related threads. WCI charts generated with SeaClear and MapCal can also be transformed to BSB charts and used by OpenCPN. The key is to open a WCI chart in MapCal and convert it to a BMP picture, and then transform this picture to a tiff file, using for example ImageMagic. Before Maptech started to produce BSB charts the HDR format was used in the late eighties to mid nineties. These charts consists of many picture tiles in pcx format, more than 100 tiles is not unusual. The tiles can be merged to one picture and then used as any other picture to make an OpenCPN compatible chart. For details on this process see the Chart Conversion Manual and this post and the following posts in the forum. The HDR format is from an era when computer-memory and processing power were less powerful than today, as a consequence these charts are not of the same quality as more modern charts. Furthermore, most of these charts are not using WGS84 as reference datum. These charts should not be the first choice, but can be useful if nothing else is available. Other formats that are not supported. The Hydrographic Chart Raster Format (HCRF), used by the United Kingdom Hydrographic Offices' ARCS (Admiralty Raster Chart Service), Australian Hydrographic Services' Seafarer products and the NZMariner, New Zealands Official charts, are not supported. This is also due to proprietary encryption algorithms and copyright issues. Mapmedia's various chart formats are not supported, for the same reasons as for the other proprietary charts. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 (redigert) Hvorfor ikke gå direkte til hjemmesiden, opencpn.org? Der vil du finne svar på mange spørsmål du måtte ha, men også i de andre trådene om OpenCPN her på baatplassen.no. Det er godt dokumentert hvilke formater som støttes ja, men igjen; Kan noen anbefale en forhandler som selger kart i noen av disse formetene? Det finner jeg ikke i noen av de andre OpenCPN-trådene heller, bare at noen en gang klarte å laste ned noe fra en torrent, til høylytt bu'ing fra andre ... Er det ingen som kjøper kartene sine her da :-S Redigert 17.Juni.2010 av nicknack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 ...hva spiser OpenCPN? Jeg svarte som jeg gjorde meg bakgrunn i dette spørsmålet. Kan noen anbefale en forhandler som selger kart i noen av disse formetene? Det finner jeg ikke i noen av de andre OpenCPN-trådene heller, bare at noen en gang klarte å laste ned noe fra en torrent, til høylytt bu'ing fra andre ... Jeg kan ikke anbefale noen, men jeg ville tatt kontakt med eksempelvis Nautisk Forlag eller ProNav. Nautisk Forlag har solgt BSB-kart, men som nå er erstattet med kart fra nv.digital for Norge og de fleste deler av Europa. Du kan jo høre med dem om disse kartene passer likevel. ProNav selger C-MAP CM-93/3, men disse passer ikke i OpenCPN. Det gjør derimot C-MAP CM-93/2, men det formatet selges ikke lenger av Jeppesen Norway. De som har C-MAP CM-93/2 fra før, får derimot oppdateringer. Jeg var ikke mye til hjelp her, men jeg ville sendt mail og/eller ringt rundt til flere forhandlere av elektroniske sjøkart og forhørt meg. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Jeg var ikke mye til hjelp her, men jeg ville sendt mail og/eller ringt rundt til flere forhandlere av elektroniske sjøkart og forhørt meg. Det er til stor hjelp å få vite at det er vanskelig å få fatt i kart til OpenCPN. Trodde det skulle være superenkelt, gitt den lange lista av formater som støttes ref. dokumentasjonen. Skal høre med Nautisk Forlag, kanskje det går an å stikke innom med laptopen under armen og se hva OpenCPS faktisk kan svelge, får jeg gjort det skal jeg poste resutlatet her :-) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 18.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 Skal høre med Nautisk Forlag, kanskje det går an å stikke innom med laptopen under armen og se hva OpenCPS faktisk kan svelge, får jeg gjort det skal jeg poste resutlatet her :-) Virker som de fleste formatene Nautisk Forlag selger er for nye for OpenCPN, var der en tur i dag for se om de hadde noe kompatibelt, og det hadde de ikke. Eksempelvis hadde de BSB 4 kart, men OpenCPN støtter bare opp til BSB 3. Tilsvarende for de andre formatene de hadde. Skulle gjerne visst hvor de som bruker dette programmet får kartene sine fra? Selges f.eks. oppdaterte kart i gamle formater noe sted? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.