Jump to content

E-post på VHF?

arquebus

Recommended Posts

Jeg fikk nettopp den årlige regningen på VHF konsesjonen i posten. Vedlagt var det et informasjonsskriv fra Maritim Radio der en kan lese følgende:

E-post på VHF (Digital VHF):

Et nytt digitalt VHF system blir tatt i bruk og skal testes i et pilotprosjekt på Tampen-området. Enkelt grensesnitt for PC.

Dette høres spennende ut. Er det noen som har mer informasjon om dette? Kan det evt. brukes til andre ting enn e-post? Hva slags utstyr kreves?

Kanskje Jo Eirik kan orientere oss litt?  :smiley:

Hei

Maritim Radio har i lang tid arbeidet med utvikling av en fullverdig E-post løsning basert på en ny digital VHF. I samarbeid med NUI er det nå under utprøving et pilotprosjekt som skal testes ut i Tampen området. Det er etablert 5 basestasjoner som samlet vil gi dekning fra land og hele Tampen området. I pilotprosjektet deltat 10 fartøyer som regelmessig trafikerer området. Når en har valgt dette området er det fordi en ønsker å prøve systemet i et værhardt og sterkt trafikert farvann. Utstyret består av en digital VHF, antenne og tilknyttet PC. (En kan pr idag ikke benytte eksisterende VHF)

Videre utbygging vil bli på Haltenbanken og deretter langs hele Norskekysten.

En benytter samme plattform som Outlook slik at en kan sende både rene tekstdata og grafikkfiler etc. Overføringshastighet i prøveprosjektet er på 21 kbit/s

Pilotprosjektet baseres kun på dataoverføring, men det ligger også muligheter for kombinert data/Voice.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

• 5 måneder senere...

Hei, hvordan er økonomien i dette prosjektet ?

Jeg mener, dere må vist installere nye basestasjoner langs hele kysten, brukere må skaffe seg nytt utstyr. Til hvilken kostnad hos dere, og brukeren. Bare lurer på hvordan dere ser på kostnadene og behovet her. For vanlig fritids båter vil jo stort sett befinne seg innen for dekningsområdet av mobil, som i tillegg er raskere. Blant den kommersielle flåten så har vel de fleste som trenger data og telefon, en type inmarsat løsning. Mange inmarsat løsninger er dessuten raskere, for ikke å snakke om dekningsområdet. Andre satellitt løsninger som er billigere en inmarsat finnes også på markedet allerede.

Hilsen en som undere på om det prosjektet er liv laga.

Vi håper selvsagt at økonomien blir god, det er blitt godt motatt fra de brukerene som har vært med i "piloten" dekning, rekkevidde, hastighet og stabilitet er betydelig bedre en GSM. Utfasing av NMT-450 systemet vil også medføre behov for alternativ spessielt nordover hvor mye at telefonitrafikken kun har dekning via dette systemet og sansynligheten for god utbygging av GSM er minimal.

Kostandene forbundet med å sette opp ekstra basestasjoner er marginale da de blir satt opp i eksisterende master hvor en kan benytte samme sambandslinjer som brukes til de ordinære VHF-kanalene.

Å spå fremtiden er ikke enkelt. Da SMS-tjensten ble tilført som et bi-produkt til GSM var det ingen som trodde at denne skulle bli slik den ble, teleselskapene hadde ikke tilpasset noe faktureringssystem av SMS-meldinger før det viste seg at dette var et produkt som virkelig var og er blitt "gullegget".

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

• 2 måneder senere...

Noe vi bør tenke på ved kjøp a VHF i denne forbindelse?

Noen anbefalinger ellers mht. at de fleste privatkunder ønsker en rimeligst mulig VHF som gjør nytten om man skal en tur utaskjærs i ny og ne.

Kan du eller evt. andre gå så langt som til å anbefale noen konkrete modeller? Er i tvil hva jeg selv skal satse på. DSC føler jeg ikke et stort behov for og ønsker ikke å betale så mye ekstra for. Ekstern høyttaler og ekstra håndsett, driftssikkerhet og enkel betjening er slik jeg ser det viktigere.  Kanskje finnes det en modell som har alt til super pris?

Atle

Hei

Jeg anbefaler alle som skal kjøpe VHF idag at de velger med DSC, dette har flere årsaker:

Det første vi spør deg om fra kystradio dersom du har problemer er: Hvor er du? og Hvem er du? Disse opplysningene sendes automatisk ved bruk av DSC(Tilkoblet GPS) En opplever ofte at båteiere som kommer i en litt hektisk situasjon har problemer med å huske både kallesignal og å lese av GPSén.

Det hender også at det er den personen som sitter inne med alle kunnskapene som blir indisponibel av en eller annen årsåk. En VHF med DSC gjør det enkelt for deg å informere de du har med ombord om at skjer det noe med meg, trykk på denne knappen og posisjon og identitet sendes ut.

Til sist er det dette med lytteplikten på kanal 16. Vi vet at den trolig vil opphøre, men vi vet ikke når. Dersom den opphører vil varsling via DSC være eneste mulighet for å gjøre andre oppmerksom på at en trenger hjelp.

En VHF med DSC er idag ikke noe særlig dyrere enn en uten. Blant de kjente merkene, Sailor, Simrad, Skanti, Furuno tror jeg ikke det er noe kvalitetsmessig forskjeller.

Dersom en ønsker en VHF med direct-dailing funksjonen bør en spør om apparatet har denne funksjonen, endel VHFér mer DSC har ikke muligheter for direkte oppringing i telenettet.

Lykke til med kjøp av VHF.  

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...