Jump to content

Hvilken plastsnekke er dette?

Sebek

Recommended Posts

Hei, første post fra båtnovise på utkikk etter rimelig bruktsnekke :)

-Kom over en båt som ser lovende ut. Selger visste ikke hvilken produsent det er. Kan noen her fortelle meg hva slags snekke dette er? Selger oppgir årsmodell som 1972

snekke.jpg

Motoren som står i er en ferskvannskjølt Sabb 4syl 33hk diesel M4.140 MVP, gir Sabb MVP 15 med ukjent alder. -Ringte Sabb i Bergen og det skulle være kurant å skaffe deler.

Er dette en motor som har generelt et godt eller dårlig rykte? Jeg har ca. niks erfaring med båtmotor eller motor generelt. Er det noe spesifikt jeg er i stand til å sjekke selv ang. tilstand,

hvis det blir tur for å se på den?

Det blir antakeligvis mulighet til å se på den både på land og i vannet. Hva bør jeg spesielt være på utkikk etter mtp skrogtilstand, utover åpenbare deformasjoner/skader?

Det er nok en Sagen 23 eller 24 ja (er disse samme båt :confused: ). 33 hk høres rikelig ut i en slik båt, "normalen" var vel Marna RG12 (12hk) og så vidt jeg minnes passet denne bra i båten. Mener det skal være greie båter det der men den er jo gammel etterhvert og da tenker jeg ikke bare på år men designet og plassutnyttelsen er jo i en annen klasse enn nyere båter. Den motoren er vel Mitsubishi og bør være kurant nok og den har nok levd et rolig liv i denne båten. Lekkasjer i vinduer/andre plasser og at det tekniske fungerer er jo generelle tips en ser etter.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Det er helt klart en Sagen 24 ja! (ble ikke laget i 23, men den er strengt tatt litt mindre enn 24 fot). Sagen lagde kun to typer plastskrog, denne 24 foteren og en 30 foter. Begge ble levert med snekke- eller sjarkoverbygg etter kundens ønske.

Motoren burde være helt kurant, som nevnt over en Mitsubishi motor marinisert av Sabb. Japansk motor og norsk marinisering, det må vel være så bra som det kan få bli?

Jeg hadde tidligere en Sagen 730, som var etterkommeren til denne. Samme skrog, men litt annet overbygg. Min hadde en 18hk Sabb, som nok var litt liten for båten. Jeg vil tro at 33hk er akkurat passe, det er tross alt snakk om en lett båt med deplasementskrog (ca 1800 kg).

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
(ble ikke laget i 23, men den er strengt tatt litt mindre enn 24 fot)
Der var forklaringen ja. Den blir kalt 23 også så jeg synes det var litt merkelig å ha 2 SÅ like skrog...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Ok, takk!

Når det gjelder alder og utdatert design/plassutnyttelse er vel dette noe jeg bare må forholde meg til på mitt begrensede budsjett desverre.

Forrige eier satte i motoren ifjor, og har gått 4-5 timer i denne båten. Den kommer fra en litt større trebåt, som hadde grunnstøtt/havarert. Da jeg hørte ble jeg litt var på muligheten for at den evt kunne ha ligget i vann og tatt skade av det. Er det mulig for en lekmann å se om dette er tilfelle?

Alt av teak innvendig er skiftet ut, ny kalesje og skipsgulv. Toppfart er oppført som 10 knop, men det kan da vel umulig stemme på en 24 fots snekke..?

Tror nok den står en smule "på ende" i 10 knop og det var det jeg mente med at motoren nok var rikelig stor. Med en litt stor flaps bakpå vil en nok kunne utnytte motorkraften bedre men jeg synes nå at en snekke skal gå i snekkefart :sailing:

10 knop er nok ren skrytefart! Min gikk 6,5 knop med 18hk, så jeg tipper at rundt 7,5-8 knop på denne er realistisk.

Den jeg har nå (27 fot Viksund) lar seg presse opp i 11 knop med 70hk og stor flaps, men den er alt annet enn behagelig å håndtere i denne farten. Marsjer helst på 7-8 knop, slike skrog er ikke bygget for høyere fart uansett.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ble ingen handel. Beleilig nok manglet temperaturgiver på kjøling, og fikk nensten ikke lov å kjøre opp høyt turtall ei stund... Merkelig når selger påstår å ha brukt 50000,- på båten nylig, men en såpass viktig del til 500 kr fins det ikke rom for. I tillegg var hydraulikken til styringa et lappeteppe av hageslange og slangeklemmer, som faktisk gikk åt skogen og flooda kabinettet bak roret med olje under prøveturen. -Gjorde avgjørelsen lett ihvertfall :)

Jakten fortsetter, ser på en Neptim 20 med 2001 mod. Sole 17hk som frister nå

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...