Mox Startet 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2010 Når motoren er avslått lekker det vann gjennom et lite hull i eksosbendet. Selve utblåsningen ligger under vannlinjen og det kan virke som om eksosbendet ligger i samme høyde. Nå har det tæret hull og en liten stråle med vann renner ut når motoren ikke går. Eksosbendet må jo helt klart byttes, men lurer på om det ikke kunne være lurt å sette på en svanehals av noe slag. Det er vel ikke helt bra at saltvann kan renne inn så langt.(og muligens videre) Har problemer med å finne noen som selger dette. Motoren er en Ford Saab F6 622 Diesel 127 Hk. Har sjekket med Sylinderservice i Kristiansand og Frydenbø Sabb Motor AS i Bergen, men de kan ikke skaffe dette. Lurte på å kanskje få sveiset en riser som siste utvei. Trenger tips på hva jeg burde gjøre med dette. Trenger også tips på hvordan jeg kan skru av eksosbendet mens den ligger på vannet uten at båten fylles med vann Har lagt ved bilde som viser eksosbendet. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Du får kjøpt slike bend ferdig i syrefast, for jeg nesten samme motorer fra Lancing Marine, og jeg har syrefaste bend i båten min. Sjekk deres hjemmeside, eller sjekk ut KD Trading sin hjemmeside. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
nordan family 27 Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Vurderte lenge å svanehals på samme båt. Snakket en del med Nordan Båtbyggeri på Evje om dette. Var ikke veldig lett å finne plass til det med den originale akterkabin-løsningen. Det har vel nylig gått en tråd om en Master som har har laget slik svanehals - og løsningen der ble vel lik det som ville vært tilfellet om Nordanen hadde hatt det i skuffeseksjonen i senter bak. Nordan Båtbyggeri nevnte også at de brukte en litt spesiell eksospotte også. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 (redigert) Nå har sabben leveret Ford motorer siden rundt |970 så de kan ha levert noe slikt, men har aldri sett denne løsningen med noe som minner om aluminium, eller ser slik ut på bildet... men skal aldri si aldri. lærer noe nytt hver dag...... De jeg har vært borti er rustfrie.... Der blir de første cm. av eksosrøret nesten blått av varme før vannkappen som er sveist utenpå røret som går ut fra flensen.... Ser og ut til å være en kombivekslser du har...Regner med du har avlest et sabbskilt på toppen av motoren en plass? Send bildet til Runar hos Euromarine, stavanger... han vet det meste om Forder og hvem som kanskje kan hjelpe deg... post@euromarine.no Lancing har fått bildet oversendt for vurdering.. Redigert 16.Juni.2010 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Heilt normalt det der, men etter 20 år. Samme på min i fjor. Eg fikk ein bekjent i industri til å lage eit nytt i syrefast. Var litt vanskelig å leite fram rette rørdimmensjonen, men det blei knallbra. Summer eg og. Gå til ein rørlegger å få deg ein plastmuffesak med to lammelpakninger som kan blendes, og som passer inni 76mm avløpsrør. Det tetter godt nok bak i gjennomføringen. Eg har ikkje bilde av den eg kjøpte, men den har fast plass i båten nå. I fjor tok eg blære ut av ein fotball og stappa inni, og blåste opp. Var litt kronglette men det gikk. Sitter med lånt data fordi min nettop krasja....eller skulle du fått bilder av nyt eksosbend. Eg og lurer på å lage ein slags vannlås på systemet....ein gong. Foreløbig har eg montert ein flottørbryter til ein gammel bilalarm, så eg iaffal hører om det kjem vann i kjølen dersom noko skulle gå lekk. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Gudrun Svart 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Lancing spør om hvilke varmeveksler du har. Sitér dette innlegget Link to post
Mox Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Skal få sjekket data på varmeveksleren i kveld og poste det her. Tusen takk Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Ja litt info kan hjelpe, hvis du finner det og kanskje noe bilder i tillegg kan ofte løse mange problemer med identifisering.. Sitér dette innlegget Link to post
Mox Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Legger ved bilder av kjøleren. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Litt seint svar, men Mike hos Lancing Marine svarer deg her: Bowman FM660. That's the regular one we use on Ford Dorset, 6-cyl, so exhaust outlet for 3" (76mm) hose, angled 12 degrees downwards, is priced at 61.00 pounds sterling, including gasket and bolts. Packing and freight extra. Prompt dispatch against plastic. Regards, Mike Bellamy, Lancing Marine 51 Victoria Road, Portslade, BN41 1XY, Sussex, England. Phone (+44) 1273 411765 Fax (+44) 1273 430290 E-mail mike@lancingmarine.com Web site www.lancingmarine.com Sitér dette innlegget Link to post
Mox Svart 18.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2013 Tok mål på hvor høyt vannstanden kunne gå og fikk laget en riser. Denne løsningen har fungert helt fint de tre siste årene nå. Måtte lage en liten kasse (10x10x20cm) i hjørnet på innsiden i akterkabinen for å få plass til denne.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2013 Bra løsning! Nå er du trygg på å ikke drukne motoren under normale forhold, og det er aldri dumt! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.