Jump to content

Ford Saab F6 622, det lekker vann fra eksosbend.

Mox

Recommended Posts

Når motoren er avslått lekker det vann gjennom et lite hull i eksosbendet. Selve utblåsningen ligger under vannlinjen og det kan virke som om eksosbendet ligger i samme høyde. Nå har det tæret hull og en liten stråle med vann renner ut når motoren ikke går.

Eksosbendet må jo helt klart byttes, men lurer på om det ikke kunne være lurt å sette på en svanehals av noe slag. Det er vel ikke helt bra at saltvann kan renne inn så langt.(og muligens videre)

Har problemer med å finne noen som selger dette. Motoren er en Ford Saab F6 622 Diesel 127 Hk.

Har sjekket med Sylinderservice i Kristiansand og Frydenbø Sabb Motor AS i Bergen, men de kan ikke skaffe dette.

Lurte på å kanskje få sveiset en riser som siste utvei.

Trenger tips på hva jeg burde gjøre med dette. Trenger også tips på hvordan jeg kan skru av eksosbendet mens den ligger på vannet uten at båten fylles med vann :diving:

Har lagt ved bilde som viser eksosbendet.

002.jpg

Vurderte lenge å svanehals på samme båt. Snakket en del med Nordan Båtbyggeri på Evje om dette. Var ikke veldig lett å finne plass til det med den originale akterkabin-løsningen.

Det har vel nylig gått en tråd om en Master som har har laget slik svanehals - og løsningen der ble vel lik det som ville vært tilfellet om Nordanen hadde hatt det i skuffeseksjonen i senter bak. Nordan Båtbyggeri nevnte også at de brukte en litt spesiell eksospotte også.

Nå har sabben leveret Ford motorer siden rundt |970 så de kan ha levert noe slikt, men har aldri sett denne løsningen med noe som minner om aluminium, eller ser slik ut på bildet... men skal aldri si aldri. lærer noe nytt hver dag...... De jeg har vært borti er rustfrie.... Der blir de første cm. av eksosrøret nesten blått av varme før vannkappen som er sveist utenpå røret som går ut fra flensen.... Ser og ut til å være en kombivekslser du har...Regner med du har avlest et sabbskilt på toppen av motoren en plass?

Send bildet til Runar hos Euromarine, stavanger... han vet det meste om Forder og hvem som kanskje kan hjelpe deg...

post@euromarine.no

Lancing har fått bildet oversendt for vurdering..

Redigert av Gudrun (see edit history)

Heilt normalt det der, men etter 20 år. Samme på min i fjor. Eg fikk ein bekjent i industri til å lage eit nytt i syrefast. Var litt vanskelig å leite fram rette rørdimmensjonen, men det blei knallbra.

Summer eg og. Gå til ein rørlegger å få deg ein plastmuffesak med to lammelpakninger som kan blendes, og som passer inni 76mm avløpsrør. Det tetter godt nok bak i gjennomføringen. Eg har ikkje bilde av den eg kjøpte, men den har fast plass i båten nå. I fjor tok eg blære ut av ein fotball og stappa inni, og blåste opp. Var litt kronglette men det gikk.

Sitter med lånt data fordi min nettop krasja....eller skulle du fått bilder av nyt eksosbend.

Eg og lurer på å lage ein slags vannlås på systemet....ein gong. Foreløbig har eg montert ein flottørbryter til ein gammel bilalarm, så eg iaffal hører om det kjem vann i kjølen dersom noko skulle gå lekk.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Litt seint svar, men Mike hos Lancing Marine svarer deg her:

Bowman FM660.

That's the regular one we use on Ford Dorset, 6-cyl, so exhaust outlet for 3" (76mm) hose, angled 12 degrees downwards, is priced at 61.00 pounds sterling, including gasket and bolts.

Packing and freight extra.

Prompt dispatch against plastic.

Regards,

Mike Bellamy,

Lancing Marine

51 Victoria Road,

Portslade, BN41 1XY,

Sussex, England.

Phone (+44) 1273 411765

Fax (+44) 1273 430290

E-mail mike@lancingmarine.com

Web site www.lancingmarine.com

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...